17/06/2026
Typehusfirmaer omsætter for milliarder, når de opfører nybyggede huse til danske børnefamilier.
Men bag den pæne facade finder man flere sager om 𝐡𝐯𝐢𝐝𝐯𝐚𝐬𝐤, 𝐟𝐚𝐤𝐭𝐮𝐫𝐚𝐟𝐮𝐩, 𝐚𝐝𝐬𝐤𝐢𝐥𝐥𝐢𝐠𝐞 𝐤𝐨𝐧𝐤𝐮𝐫𝐬𝐞𝐫 𝐨𝐠 𝐮𝐧𝐝𝐞𝐫𝐛𝐞𝐭𝐚𝐥𝐢𝐧𝐠.
Det skyldes især, at typehusfirmaerne ofte sælger arbejdet videre til underleverandører.
Lige nu kører der en sag på Hucompagniets prestigeprojekt i Ringsted, hvor de ansatte hos en af underleverandørerne ikke har fået løn siden april.
Det drejer sig om mindst 3,5 millioner kroner i løn, pension og tillæg til en gruppe på omkring 20 bygningsarbejdere.
De ansatte har siden sidste uge blokeret arbejdet på byggeriet for at få den løn, de har til gode.
Vi ser gang på gang problemer med underleverandører, der prøver at omgå reglerne og vores overenskomster.
Når man hyrer underleverandører ind, skal man sikre sig, at det sker under ordnede forhold!
I 3F Byggegruppen presser vi på for at få et samarbejde op at køre med typehusbranchen og er allerede i dialog med flere af de store typehusfirmaer.
Vi kæmper videre for en byggebranche, der tager ansvar og sikrer sig, at reglerne og overenskomsterne bliver overholdt ✊