Danske Byggefag

Danske Byggefag Danske Byggefag er det fælles talerør for syv fagforbund med tilsammen godt 80.000 medlemmer i bygge- og anlægsbranchen.

Vi kæmper for en stærkere byggebranche med flere og bedre jobs. Indtil 2024 hed vi Bygge-, Anlæg- og Trækartellet (BAT).

Asbest er ikke gør-det-selv-arbejde.Det mener danskerne også.En ny befolkningsundersøgelse viser, at 3 ud af 4 danskere ...
19/06/2026

Asbest er ikke gør-det-selv-arbejde.

Det mener danskerne også.

En ny befolkningsundersøgelse viser, at 3 ud af 4 danskere mener, at nedtagning af asbesttage skal håndteres af fagfolk med den rette uddannelse, beskyttelse og udstyr.

Samtidig er mere end halvdelen bekymrede for, at forkert nedtagning kan sprede sundhedsskadeligt asbeststøv til naboer og lokalområde.

Vores formand Claus von Elling siger:
“Asbest er ikke noget, man eksperimenterer med på villavejen. Det er et dokumenteret farligt materiale, og hvis det håndteres forkert, kan det sprede sundhedsskadeligt støv – ikke alene til boligejeren og dennes familie, men også til naboer, nærtliggende daginstitutioner og lignende.”

Vi har forståelse for, at mange boligejere står i en svær økonomisk situation. Men løsningen er ikke at sende private op på tagene for at håndtere et af byggeriets farligste materialer. Løsningen er økonomisk hjælp, så opgaven kan udføres sikkert og professionelt.

Læs hele pressemeddelelsen på vores hjemmeside (link i kommentarfeltet).

Fejlsorteret asbestaffald er ikke bare forkert sortering. Det er en alvorlig risiko for både ansatte og borgere.Derfor b...
17/06/2026

Fejlsorteret asbestaffald er ikke bare forkert sortering.

Det er en alvorlig risiko for både ansatte og borgere.

Derfor bakker vi op om Michaels vigtige opråb her: Asbest skal håndteres korrekt - hver gang!

Når asbest ender i de forkerte containere, kan medarbejdere og andre borgere blive udsat for sundhedsskadelige fibre. Samtidig kan store mængder materialer, der ellers kunne genanvendes, ende som farligt affald.

Er du i tvivl, så spørg medarbejderne på genbrugsstationen eller tjek reglerne i din kommune. Det handler om arbejdsmiljø, sundhed og ansvar.

Tak til TV2 Fyn for at fortælle en vigtig historie og til Michael for at sige det højt!

Folkemødet er noget særligt!Det er her i smukke Allinge, vi mødes på tværs af fag, organisationer og politiske skel for ...
11/06/2026

Folkemødet er noget særligt!

Det er her i smukke Allinge, vi mødes på tværs af fag, organisationer og politiske skel for at tale om de udfordringer og muligheder, der former vores samfund og selvfølgelig også byggeriet.

Danske Byggefag vil de næste dage, sammen med vores medlemsforbund, deltaget i en række gode debatter, arrangementer og samtaler om alt fra arbejdskriminalitet og ordnede forhold til medarbejdereje, energieffektivisering og hvordan vi får flere unge til at vælge en fremtid i byggeriet.

Det er inspirerende at møde så mange engagerede mennesker, som brænder for at skabe et stærkere og mere retfærdigt arbejdsmarked.

Nu ser vi frem til endnu flere gode samtaler, nye perspektiver og forhåbentlig lidt bornholmsk solskin undervejs. 🌞

Stort tillykke til vores formand Claus!
09/06/2026

Stort tillykke til vores formand Claus!

Vi er glade for at kunne præsentere Marie Voldby som sekretariatsleder for det nyoprettede brancheforum mod kriminalitet...
08/06/2026

Vi er glade for at kunne præsentere Marie Voldby som sekretariatsleder for det nyoprettede brancheforum mod kriminalitet i bygge- og anlægsbranchen.

Claus von Elling: "Jeg er utroligt glad for, at vi har fået det her op at stå. Nu skal vi have arbejdstøjet på og i gang med finde løsninger på de alvorlige problemer som vores medlemmer møder derude."

Marie tiltrådte 1. juni og bliver den første ansatte i brancheforummet, som er etableret af DI Byggeri, 3F’s Byggegruppe og Danske Byggefag.

Marie kommer solid erfaring fra blandt andet Deloitte og Erhvervsstyrelsen skal hun stå i spidsen for arbejdet med at samle branchen om fælles løsninger mod arbejdskriminalitet og organiseret kriminalitet i bygge- og anlægsbranchen.

Vi ser frem til samarbejdet og til at styrke indsatsen for ordnede forhold, fair konkurrence og et trygt arbejdsmarked for alle i branchen.

Velkommen til, Marie! 👏

"𝐕𝐨𝐫𝐞𝐬" 𝐦𝐢𝐧𝐢𝐬𝐭𝐞𝐫 𝐞𝐫 𝐭𝐢𝐥𝐛𝐚𝐠𝐞Stort tillykke til Ane Halsboe-Jørgensen med udnævnelsen som beskæftigelsesminister.På mange ...
03/06/2026

"𝐕𝐨𝐫𝐞𝐬" 𝐦𝐢𝐧𝐢𝐬𝐭𝐞𝐫 𝐞𝐫 𝐭𝐢𝐥𝐛𝐚𝐠𝐞

Stort tillykke til Ane Halsboe-Jørgensen med udnævnelsen som beskæftigelsesminister.

På mange måder er Ane vores minister. Det var nemlig hende, der som beskæftigelsesminister holdt talen ved receptionen, da BAT-kartellet blev til Danske Byggefag.

Derfor er det også et gensyn med en minister, som kender vores organisation og ikke mindst de udfordringer, bygningsarbejderne møder hver dag.

Vi havde et godt og konstruktivt samarbejde frem til hendes afgang fra posten, og Ane har gennem hele sit politiske virke haft et særligt blik for konsekvenserne af ureguleret og ukontrolleret udenlandsk arbejdskraft.

Hun ved, hvordan underbetaling og udnyttelse kan presse både lønmodtagere og ordentlige virksomheder. Faktisk var hun Folketingets første dedikerede social dumping-ordfører.

Derfor ser vi frem til at fortsætte samarbejdet om nogle af de vigtigste opgaver på arbejdsmarkedet og i byggebranchen.

Der venter blandt andet et arbejde med at gennemføre de aftalte ordninger om ID-kort på større byggepladser og overenskomstordningen for udenlandsk arbejdskraft. Begge dele er afgørende redskaber i kampen mod underbetaling, udnyttelse og arbejdskriminalitet.

Samtidig skal indsatsen mod snyd og svigt styrkes. Vi har brug for en byggebranche, hvor reglerne bliver overholdt, og hvor dem, der forsøger at omgå dem, møder konsekvenser.

Endelig skal vi sikre et ordentligt arbejdsmiljø og et slagkraftigt Arbejdstilsyn. Alt for mange kommer fortsat til skade eller bliver nedslidt på jobbet. Det skal vi gøre bedre.

Held og lykke. Vi ser frem til at genoptage samarbejdet.

Et godt udgangspunkt for en ny regering!Den nye firkløverregering har netop præsenteret sit regeringsgrundlag, og vi ser...
02/06/2026

Et godt udgangspunkt for en ny regering!

Den nye firkløverregering har netop præsenteret sit regeringsgrundlag, og vi ser frem til samarbejdet om at skabe en stærkere, mere ordentlig og mere bæredygtig byggebranche.

Der er flere positive takter i regeringsgrundlaget, som kan få stor betydning for bygningsarbejderne. Vi hæfter os blandt andet ved ambitionerne om at:

✅ Gennemføre de aftalte ordninger for ID-kort på større byggepladser og den overenskomstbaserede certificeringsordning for udenlandsk arbejdskraft.

✅ Skærpe straffene for arbejds- og velfærdskriminalitet ved grove og organiserede lovbrud samt styrke indsatsen mod snyd og svigt.

✅ Styrke den danske model og gøre det mere attraktivt at være medlem af en overenskomstbærende fagforening.

Kampen for en bedre byggebranche fortsætter, og vi ser frem til at bidrage med vores erfaringer og perspektiver i det kommende arbejde.

I morgen løftes sløret for, hvem der skal stå i spidsen for ministerierne. Her håber vi, at byggeriet endelig får sin egen minister.

Branchen spiller en afgørende rolle for den grønne omstilling, infrastrukturen og udviklingen af vores samfund og den fortjener en tydelig politisk stemme ved regeringsbordet.

Vi glæder os til samarbejdet.

Nordisk samarbejde for et tryggere arbejdsliv i byggeriet 🦺Danske Byggefag har i denne uge deltaget i en nordisk konfere...
22/05/2026

Nordisk samarbejde for et tryggere arbejdsliv i byggeriet 🦺

Danske Byggefag har i denne uge deltaget i en nordisk konference om bedre arbejdsmiljø i byggeriet.

Her drøftede vi bl.a. asbest, støv, fysisk og psykisk arbejdsmiljø samt udnyttelse og arbejdskriminalitet.

Vi deltog også i en fælles inspektion med den europæiske arbejdsmarkedsmyndighed ELA og det islandske og norske arbejdstilsyn på Islands største byggeplads, hvor det nye Landshospital bliver opført.

Samarbejde på tværs af grænser er afgørende, hvis vi skal sikre ordnede forhold og et arbejdsliv, man ikke bliver syg af.

🚧 København viser vejen mod et byggeri uden social dumping🚧Københavns Kommune tager nu et vigtigt skridt for at sikre or...
20/05/2026

🚧 København viser vejen mod et byggeri uden social dumping🚧

Københavns Kommune tager nu et vigtigt skridt for at sikre ordentlige forhold på kommunale byggepladser. Fra maj 2026 skal alle underentreprenører forhåndsgodkendes, før de får adgang til kommunale byggeprojekter.

Det får stor ros fra formand for Malerforbundet, Tonny Olsen, som peger på, at problemerne med social dumping ofte gemmer sig i de lange og uigennemskuelige kæder af underentreprenører.

Tallene taler deres tydelige sprog:
▪️ I 2025 blev der sikret efterbetalinger for 3,8 millioner kroner til medarbejdere, der var blevet snydt.
▪️ I bygge- og anlægsbranchen findes der fejl i 3 ud af 4 kontroller, når der er mistanke om social dumping.

Han understreger, at offentligt byggeri aldrig må baseres på underbetaling, dårlige arbejdsvilkår og manglende ansvar.

Når fællesskabets penge bruges på skoler, daginstitutioner og plejehjem, skal arbejdet naturligvis udføres på ordentlige vilkår.

Når Danmark bygger stort, skal vi også bygge erfaring op.I sidste uge åbnede det nye universitetshospital i Aalborg offi...
18/05/2026

Når Danmark bygger stort, skal vi også bygge erfaring op.

I sidste uge åbnede det nye universitetshospital i Aalborg officielt. Det er en milepæl, men også en anledning til at lære af de store supersygehusbyggerier.

For flere af projekterne har været ramt af forsinkelser, stigende udgifter og svær koordinering.

Som den nordjyske regionsrådsformand Mads Duedahl ærligt har peget på, har opgaven måske været for stor og kompleks for regionerne. Det er en vigtig erkendelse.

Når store byggerier presses på tid, økonomi og koordinering, rammer det ikke kun regnearkene. Det rammer også byggepladsen. Det giver tidspres, flere fejl og dårligere vilkår for dem, der skal udføre arbejdet.

Danmark står foran nye store investeringer i blandt andet forsvar, klimasikring, energi og renovering. Derfor skal vi bruge erfaringerne bedre.

Formand for Danske Byggefag, Claus Von Elling , peger dette indlæg på behovet for stærkere statslig kapacitet til store bygge og anlægsprojekter. Vi skal sikre, at erfaringer, viden og kompetencer ikke går tabt fra projekt til projekt.

For vi kommer til at bygge stort igen. Næste gang bør vi stå bedre rustet.

Adresse

Kampmannsgade 4
Copenhagen
1701

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Danske Byggefag sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del