19/06/2026
Asbest er ikke gør-det-selv-arbejde.
Det mener danskerne også.
En ny befolkningsundersøgelse viser, at 3 ud af 4 danskere mener, at nedtagning af asbesttage skal håndteres af fagfolk med den rette uddannelse, beskyttelse og udstyr.
Samtidig er mere end halvdelen bekymrede for, at forkert nedtagning kan sprede sundhedsskadeligt asbeststøv til naboer og lokalområde.
Vores formand Claus von Elling siger:
“Asbest er ikke noget, man eksperimenterer med på villavejen. Det er et dokumenteret farligt materiale, og hvis det håndteres forkert, kan det sprede sundhedsskadeligt støv – ikke alene til boligejeren og dennes familie, men også til naboer, nærtliggende daginstitutioner og lignende.”
Vi har forståelse for, at mange boligejere står i en svær økonomisk situation. Men løsningen er ikke at sende private op på tagene for at håndtere et af byggeriets farligste materialer. Løsningen er økonomisk hjælp, så opgaven kan udføres sikkert og professionelt.
Læs hele pressemeddelelsen på vores hjemmeside (link i kommentarfeltet).