Café Exit

Café Exit Fra indsat til værdsat. Café Exit er en frivillig forening, der gennem forskellige tilbud og aktiviter hjælper indsatte og løsladte videre efter afsoning.

Du kan se vores faste aktiviteter i kalenderen på vores hjemmeside: https://cafeexit.dk/kalender/ Café Exit har afdelinger og aktiviteter flere steder i landet:

København: Åbent i Café Exit i Saxogade 5, 1662 København V, mandag-torsdag kl. 9-16. Kultureftermiddag i Menighedshuset, Valdemarsgade 27, 1665 København V, den sidste torsdag i måneden kl. 16.30-19.00. Odense: Åbent i lokalerne, Nørrega

de 37, 5000 Odense C, mandag og torsdag kl. 12-16. Kultureftermiddag den sidste onsdag i måneden i Sct. Hans Kirkes menighedslokaler, Sct. Hans Plads 1, 5000 Odense C, kl. 16.30-19.00.. Madklub den anden torsdag i måneden kl. 15.00-19.00 i lokalerne Nørregade 37, 5000 Odense C. Aarhus: Kultureftermiddag i Vor Frue Kirkes lokaler, Vestergade 21, Aarhus C den anden mandag i måneden kl. 16.30-19.30.
Åbent i lokalerne Vestergade 43, 8000 Aarhus C efter aftale.

✨ CAFÉ EXIT AARHUS ER NOMINERET TIL IKEA NABOSKAB ✨Vi er både stolte og spændte over at blive valgt som én af tre final...
17/06/2026

✨ CAFÉ EXIT AARHUS ER NOMINERET TIL IKEA NABOSKAB ✨

Vi er både stolte og spændte over at blive valgt som én af tre finalister til at vinde IKEA Naboskab Aarhus, med muligheden for at vinde en makeover til en værdi på op til 100.000 kr.

Det er medarbejderne i IKEA Aarhus, der har udvalgt de tre finalister – og det er kunderne, der bestemmer, hvem af de tre, der skal vinde. Det gør de ved at stemme med deres kvitteringer.

Så skal du i IKEA Aarhus, håber vi, at du vil stemme på os 🙏

Hvis vi vinder skal pengene bruges på en makeover af vores nye lokaler i Vestergade 41, hvor vi i den grad mangler nye møbler og lamper samt ønsker os et nyt badeværelse.

Du kan stemme i perioden 15. juni til 15. august. Læs mere om IKEA Naboskab og Café Exit Aarhus' nominering herunder.

Er I en forening eller et fællesskab? Søg om at få jeres fysiske rammer forvandlet med design, møbler og hjælp fra IKEA – makeover til en værdi op til 100.000 kr.

💛 Café Exit siger tak for et fantastisk Folkemøde 💛Café Exit deltog i flere paneldebatter under Folkemødet på Bornholm. ...
16/06/2026

💛 Café Exit siger tak for et fantastisk Folkemøde 💛

Café Exit deltog i flere paneldebatter under Folkemødet på Bornholm.

Organisationschef Peter Dexters deltog bl.a. i en debat om, hvordan indsatte kan få en bedre løsladelse. Han pegede her, at civilsamfundet kan spille en vigtig rolle sammen med myndighederne. En af hans pointer var, at jo mere omverdenen kommer ind i fængslerne og møder de indsatte under afsoningen, og jo bedre mulighed der er for at afsone den sidste del af straffen i udslusningsfængsel og fodlænke, jo større er chancen for, at de integreres i samfundet, når de løslades.

En anden barriere er, at mange indsatte kommer ud til en stor gæld, bl.a. fra sagsomkostninger. Peter Dexters nævnte, at det er med til at fastholde mange i kriminalitet, fordi de mister motivationen til at tage et arbejde.

Debatten om udfordringerne ved at blive løsladt var arrangeret af Danmarks Fængsler, og de øvrige debattører var Ina Eliasen (direktør i Danmarks Fængsler), Søren Hartmann (journalist i DR og tilrettelægger af serien ”Løsladt”), Susan Helbert (formand for Civile i Danmarks Fængsler) og Christian Harsløf (direktør for sundhed, social, ældre, digitalisering og teknologi i Kommuners Landsforening).

Louis, der er frivillig i Café Exit, deltog i en paneldebat om de særligt udsatte indsatte under overskriften: ”Hvordan hjælpes indsatte med psykiske udfordringer eller diagnoser mod et liv uden kriminalitet?”

Peter Dexters deltog også i en paneldebat hos Det Kriminalpræventive Råd om genoprettende ret under overskriften ”Kan ansvar og dialog forebygge ny kriminalitet?”. Debatten var arrangeret af TrygFonden, Østifterne og Vejen Videre.

Peter Dexters og projekt- og souschef Meline Frederiksen deltog begge i en debat i to dele, arrangeret af Østifterne, Oak Foundation Denmark, Impact Insider og Ole Kirk’s Fond, om fondsstøtte og kapacitetsopbygning.

Herudover sang Fangekoret ved to koncerter fredag aften. Først i Danmarks Fængslers telt, og senere i Allinge Kirke.

💛 Tak for alle de gode debatter, arrangementer, koncerter og gode stunder. Vi siger tak for i år og på gensyn!

Mød Café Exit og Fangekoret på FolkemødetCafé Exit deltager i flere paneldebatter ved Folkemødet på Bornholm i dagene 11...
10/06/2026

Mød Café Exit og Fangekoret på Folkemødet

Café Exit deltager i flere paneldebatter ved Folkemødet på Bornholm i dagene 11.-13. juni. Ligeledes synger Fangekoret ved to koncerter.

💛 Torsdag den 11. juni kl. 14.30-15.15 - i teltet A19:
Louis, der er frivillig i Café Exit, deltager i en debat om de særligt udsatte indsatte sammen med Ina Eliasen (direktør i Danmarks Fængsler), Torsten Bjørn Jacobsen (formand for Psykiatrifonden) og Rasmus Grue Christensen (direktør for DIGNITY) – og med journalist Josefine Kofoed fra TV2 News som moderator. Debatten arrangeres af Danmarks Fængsler under overskriften: ”Hvordan hjælpes indsatte med psykiske udfordringer eller diagnoser mod et liv uden kriminalitet?”

💛 Fredag den 12. juni kl. 10.30-11.30 - i teltet A19:
Café Exit organisationschef Peter Dexters deltager i en debat om løsladelse sammen med Susan Helbert (formand for Civile i Danmarks Fængsler), Søren Hartmann (journalist i DR), Ina Eliasen (direktør i Danmarks Fængsler) og Christian Harsløf (direktør for sundhed, social, ældre, digitalisering og teknologi i Kommuners Landsforening) – og med studievært Miriam Zesler fra TV2 News som moderator. Debatten arrangeres af Danmarks Fængsler under overskriften: Løsladt og hva’ så? Søren Hartmann viser klip fra tv-serien ”Løsladt” og fortæller om de løsladtes udfordringer.

💛 Fredag den 12. juni kl. 18.00-19.00 - i teltet A 19
Koncert og fællessang med Fangekoret i Danmarks Fængslers telt.

💛 Fredag den 12. juni kl. 20.30-21.30 - i Allinge Kirke
Koncert med Fangekoret i Allinge Kirke, Kirkeplads 5, 3770 Allinge.

Du kan læse mere om de forskellige arrangementer på vores hjemmeside: https://cafeexit.dk/moed-cafe-exit-og-fangekoret-paa-folkemoedet-4/

Foto af Bent Dahl Jensen (fra Fangekorets optræden på store scene i 2024)

💛 Vi har gennemført dette års første uddannelse for frivillige netværksmentorer! 💛Mentorskaber er en kerneindsats i Café...
08/06/2026

💛 Vi har gennemført dette års første uddannelse for frivillige netværksmentorer! 💛

Mentorskaber er en kerneindsats i Café Exits frivillige arbejde, og siden august 2025 har vi haft et særligt fokus på at genopbygge og styrke den.

Den sidste weekend i april samlede vi derfor 42 netværksmentorer og frivillige mellemledere til vores mentoruddannelse. Formålet var at klæde netværksmentorerne fagligt på og understøtte deres fællesskab og netværk i deres frivillige virke. Det var en weekend fuld af spændende fagligt indhold og oplæg, men også med tid til hygge og festivitas.

Vi takker alle frivillige for en skøn weekend og er henrykte over, at vi nu kan støtte endnu flere i at vende tilbage til samfundet efter løsladelse 💪

Efterspørgslen på vores netværksmentorer vokser, og vi vil gerne imødekomme dette behov. Derfor er vi i fuld gang med at etablere flere mentorforløb samt klæde nye og eksisterende mentorer endnu bedre på til opgaven.

☎ Vi har fortsat brug for flere netværksmentorer, så tag kontakt til projektleder Anna Aebeloe på telefon 27793608 eller mail [email protected], hvis du vil høre mere.

04/06/2026

Café Exit Aarhus' husorkester giver den gas med fællessang til Vestergadefest d. 30/5 🥳

I weekenden holdt Café Exit Aarhus åbent hus til Vestergadefesten, og sikke en fest vi havde! 🥳🎈🥂😎Der var mange menneske...
04/06/2026

I weekenden holdt Café Exit Aarhus åbent hus til Vestergadefesten, og sikke en fest vi havde! 🥳🎈🥂😎

Der var mange mennesker i den festklædte gade, og vi fik snakket med en masse interesserede folk, der gerne ville høre mere om Cafe Exit.

Vi holdt oplæg med en vores brugere, som fortalte om livet med en fængselsdom, og hvordan det har påvirket ham at have siddet indespærret i længere tid.

Om eftermiddagen spillede vores husorkester bestående af både brugere, frivillige og ansatte to koncerter med fællessang, og der var simpelthen så god stemning, når halvdelen af gaden stod med de uddelte sanghæfter og skrålede med 🥰

Det var en fornøjelse at møde så mange glade on interessede mennesker. Vi har både fået nye medlemmer og nye frivillige til afdelingen. Der er ingen tvivl om, at vi skal gentage succesen til næste år!

Tak for en fantastisk fest 🙏😊

Fotos af: Bodil Skorstengaard

Café Exit var med på Frivilligdagen på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense i sidste uge.Arrangementet af...
03/06/2026

Café Exit var med på Frivilligdagen på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense i sidste uge.

Arrangementet afholdes af UCL og Frivilligcenter Odense, og målet er at præsentere foreninger i Odense, der laver socialt arbejde med hjælp fra frivillige.

Vi afholdt både workshop og havde en stand til messen, og de frivillige, vi havde med derud, er alle fra 'Talent i praksis', en ordning hvor studerende fra UCL laver frivilligt arbejde som en del af studiet.

Tak for en superfed og givende dag! Vi er rigtig glade for at være med 😊

I sidste uge var vi på udflugt med brugere og frivillige til FÆNGSLET i Horsens, hvor vi frivilligt lod os bure inde for...
02/06/2026

I sidste uge var vi på udflugt med brugere og frivillige til FÆNGSLET i Horsens, hvor vi frivilligt lod os bure inde for en stund i det spændende fængselsmuseum.

Det var vores egen frivillige Lea, der stod for dagens rundvisning, da hun også arbejder på museet. Og vi fik en fantastisk og indlevende guidet tur gennem fængslet, både de fysiske rammer og den mere end 150 år lange historie.

Vi havde en virkelig god dag sammen, og en spændende rundvisning i det gamle statsfængsel, hvor vores egne brugere gjorde oplevelsen endnu mere interessant med deres insider-viden og personlige refleksioner. Tak for en fed dag! 😊🙏

I sidste uge havde vi sidste madklub i vores gamle lokaler i Vestergade 43. Lidt vemodigt, selvom vi ikke flytter langt ...
29/05/2026

I sidste uge havde vi sidste madklub i vores gamle lokaler i Vestergade 43. Lidt vemodigt, selvom vi ikke flytter langt væk 🥹

I næste uge flytter vi ind ved siden af i Vestergade 41, og næste madklub d. 18/6 bliver altså holdt her i vores nye lokaler 🥳 Vi glæder os til at byde jer velkommen i Vestergade 41 fremover.

Det betyder dog også, at vi har aflyst alle aktiviteter i caféen i næste uge, men du kan stadig ringe og skrive til os, mens vi går og flytter 😊💪

Overgangen fra fængsel til frihed er fyldt med bump på vejen, for en god løsladelse handler ikke kun om at få sin frihed...
26/05/2026

Overgangen fra fængsel til frihed er fyldt med bump på vejen, for en god løsladelse handler ikke kun om at få sin frihed igen.

Det var det store tema til vores Samling i sidste uge, hvor godt 100 have samlet sig for at drøfte og blive klogere på, hvordan løsladelsen kan blive begyndelsen til en ny fremtid.

Det var femte gang, Café Exit inviterede til Samling, og i lighed med tidligere deltog der nuværende og tidligere indsatte, medarbejdere fra Danmarks Fængsler, kommuner, erhvervslivet, universiteter, civilsamfundsorganisationer og andre aktører på området – foruden ansatte og frivillige fra Café Exit.

Journalist Søren Hartmann, der har tilrettelagt tv-serien ”Løsladt”, viste klip og fortalte om arbejdet med serien, hvor seerne følger fem indsatte fra løsladelsen og et år frem. Tre af dem får nye fængselsdomme i løbet af det år. Og Søren Hartmann rejste i den forbindelse spørgsmålet, om indsatte bliver løsladt til ”et hjem”. Han mente, at de tre, der fik nye domme, blev løsladt til et ”ikke-hjem”. En af dem kom ud til en bolig, hvor han i begyndelsen ikke havde en madras at sove på.

En af deltagerne i Samlingen fortalte, at han i den første tid efter løsladelsen boede i sin bil, men fik siden sparet penge op, så han kunne få en lejlighed.

Andre pegede på, at helt almindelige hverdagssituationer med at stå op, lave mad mv. kan være en udfordring, når man kommer ud, fordi man i fængslet har været en del af et fællesskab og nogle daglige rutiner. Derfor kan det være ensomt at blive løsladt. Og nogle kommer ud med ubearbejdede traumer.

Flere tidligere indsatte fortalte, at det havde stor betydning for dem på vejen til frihed at afslutte afsoningen i et udslusningsfængsel, hvor man er i et fællesskab med friere rammer end i et åbent eller lukket fængsel.

”Det var en stor hjælp i mange sammenhænge,” sagde én, som også fortalte, at det haft stor betydning at komme i Café Exits kvindeklub i Jyderup – og bagefter at komme til kultureftermiddage. ”Her blev jeg mødt som menneske, og jeg fik mod til at komme ud i samfundet igen.”

Der var også inspirerende oplæg fra Anders Colding-Jørgensen, adfærdspsykolog og ekstern lektor ved KU, om vanernes kraft og hvordan man kan bryde dem, mens Tanja Holdensgaard, løsladelseskoordinator i Aalborg kommune, fortalte om indsatsten "Trygge rammer uden tremmer", der er med til at sikre en god løsladelse. I frokostpausen kunne alle tanke op med lækker mad fra Den sociale foodtruck ❤️

🙏 Tusind tak til alle, der var med på dagen, og en særlig tak til oplægsholdere samt panelet af tidligere indsatte, der delte deres erfaringer med os. Vi havde endnu en forrygende Samling, hvor fællesskabet og de gode idéer var i fokus!

Adresse

Saxogade 5
København K
1662

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Café Exit sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del