15/06/2026
Hvad får forældrene ud af Folkemødet?
De seneste tre dage har Skole og Forældres formandskab og leder af Forældrerådgivningen været til stede på Folkemødet for at sikre, at forældrenes stemme bliver hørt i debatterne om folkeskolens udvikling.
Vi har deltaget i samtaler om blandt andet mistrivsel, fællesskaber, skolemad og seksualundervisning. Her har vi bragt forældrenes perspektiver ind i debatten – perspektiver, der bygger på mange års arbejde, undersøgelser og erfaringer fra vores rådgivning til forældre og skolebestyrelser over hele landet.
Et særligt fokusområde var de udfordringer, der opstår, når børn starter tidligere og tidligere i skole og forårs-SFO. Det satte vi til debat under overskriften "Skal forældrene levere elever eller børn?" Debatten gav både vigtige perspektiver og konkrete løsningsforslag, som vi nu tager med videre i vores arbejde over for Christiansborg.
Folkemødet handler også om at skabe relationer og flytte dagsordener. Vi har mødt fonde og præsenteret idéer til projekter, der kan styrke børns skoledag, drøftet fælles indsatser med samarbejdspartnere og hilst på den nye undervisningsminister, Magnus Heunicke.
Samtidig har vi været synlige i medierne. Vores næstformand Ida Østergaard deltog på TV2 Bornholm, og Jeppe, skolebestyrelsesformand på Paradisbakkeskolen, satte i Go' morgen Danmark og Go' aften Live fokus på behovet for en mere stabil økonomi til skolerne. Budskabet var klart: Skolerne har brug for økonomiske rammer, de kan regne med.
Vi er stolte af at repræsentere forældre og skolebestyrelser på Folkemødet. Når fremtidens folkeskole diskuteres, er der brug for forældrenes stemme.