19/06/2026
Vi er taget hjem fra Folkemødet 2026 med fornyet energi, nye perspektiver og endnu større motivation for det arbejde, der ligger foran os ☀️
I år afholdt Nyt Europa 17 debatter på tværs af 12 forskellige scener. Her satte vi fokus på nogle af de spørgsmål, der kommer til at forme vores fælles fremtid:
Hvordan styrker vi demokratiet? Hvordan sikrer vi civilsamfundets råderum? Hvordan skaber vi en økonomi, der understøtter trivsel og ikke kun vækst? Og hvordan hænger klima, demokrati, civilsamfund og sociale fællesskaber uløseligt sammen?
Noget af det, vi tager med os fra årets Folkemøde, er en erkendelse af, at demokratiet ikke kan tages for givet, heller ikke i Danmark. Samtidig oplever vi en voksende vilje til at diskutere, hvad der skal til for at styrke det: stærkere deltagelse, stærkere institutioner, mere plads til civilsamfundet og et Europa, der tager ansvar for vores fælles fremtid.
Vi er glade for at kunne bidrage til samtalen om, hvor demokratiet er på vej hen, og hvordan løsningerne kræver, at vi tænker på tværs af tematikker og sektorer.
Tak til alle, der deltog, lyttede, og delte deres perspektiver. Vi ses igen næste år på Bornholm! 💚