11/06/2026
Det her glæder vi os til i dag på Folkemødet!☀️
Vi nyder at være tilbage i Allinge og glæder os til den første dag med debatter på Folkemødet.
Debat: Skolen er kun for piger – eller er den?
📍 A3 – Ungdomshøjen
🕒 Torsdag kl. 16:30–17:10
I dag sætter vi fokus på, hvordan vi skaber verdens bedste skole for alle børn. Har vi skabt en folkeskole, der er bedre for drenge end for piger? Er vi ved at tabe drengene på gulvet i uddannelsessystemet?
Vi taler bl.a. om:
🔹Hvorfor én måde at lære på ikke passer til alle. Nogle lærer bedst gennem praksis, eksperimenter, sanser og skabende processer.
🔹Hvordan skolen kan udvikle den kreativitet, nysgerrighed og skaberkraft, som både børn, arbejdspladser og samfund får brug for i fremtiden?
🔹Hvorfor alle børn skal have adgang til både fantasi og teknologi, skaberkraft og empati, kunst og naturvidenskab.
Hvis vi vil skabe verdens bedste skole, skal vi ikke spørge, om den er bedst for piger eller drenge. Vi skal spørge, om den giver alle børn adgang til hele paletten af erfaringer, der udvikler mod, kreativitet og handlekraft.
Panelet består af både elever, politikere og fagfolk:
🔹Juliane Rønde Andersen, efterskoleelev, Himmerlands Efterskole (moderator)
🔹Magnus Stenberg Andersen, efterskoleelev, Himmerlands Efterskole
🔹Lars Lindholm, direktør, Mandecentret
🔹Malthe Tinghøj Mortensen, uddannelsesordfører, Radikal Ungdom
🔹Tanya Lindkvist, adm. direktør, Kunst På Arbejde
Kom og vær med til en vigtig samtale om fremtidens skole 💬