09/03/2026
Kære medlemmer af Dansk Folkehjælp, så er endnu et år gået, og det betyder også, at tiden er kommet til, at vi skal holde generalforsamling, og derfor også at jeg lige skal fortælle lidt om, hvordan året er gået.
Ferieophold
Vores ferieophold for udsatte familier fra Aarhus blev sidste år afholdt lidt udenfor Ebeltoft. Vi var afsted med 15 familier og tre frivillige.
Bortset fra at feriestedet lå lidt væk fra indkøbsmuligheder med mere, som gav lidt udfordringer, var det et dejligt sted og dannede rammen om et godt ferieophold.
Rådmanden for sociale forhold og beskæftigelse var også et s**t forbi og besøge os, så vi fik en snak med hende om Dansk Folkehjælps arbejde og hvad det er for nogle familier, vi arbejder med, samt deres udfordringer.
FamilieNet
FamilieNet, vores projekt for udsatte familier på den ene eller anden art, har igen i år haft et højt aktivitetsniveau. Dette år har vi været støttet af LB Forening, paragraf atten midler samt vores eget organisationskontor.
Vi har afholdt følgende arrangementer: tur i Rush, bowlingtur, besøge den gamle By, besøg på Naturhistorisk Museum, besøg i Aalborg Zoo, til fodbold med AGF, besøg i Tivoli, og vi afsluttede med besøg på Moesgård Museum.
Julehjælp
I år bliver det sidste år, hvor vi samler ind til julehjælp til udsatte familier. Det gør vi fordi, vi med vores ressourcer og som tingene har ændret sig syntes, at denne opgave ligger bedre ved hovedkontoret, og så vil det selvfølgelig bakke op omkring dem. En anden årsag til, at vi stopper, er, at familierne i langt de fleste tilfælde ønsker at få deres julehjælp digitalt, og det må vi som Dansk Folkehjælp respektere.
Derfor har vi valgt, at der fremover laver et julearrangementer for de familier, som har behov for at mødes til noget socialt. Det har vi allerede prøvet af, som pilotprojekt i 2025, og vi tror også, vi har fundet modellen for, hvordan det skal køre fremover.
Lektiecafe
Vores Lektiecafe på Tranbjerg Bibliotek bliver afholdt hver onsdag eftermiddag, kun afbrudt af skoleferie.
Vi har efterhånden fået et fast, sammentømret team, der gør det rigtigt godt. Vi har også været så heldige at få en sponsor på projektet.
I Lektiecafeen kan der være stor forskel på, hvor mange børn der kommer, og det kan godt være frustrerende de dage, hvor der ikke kommer så mange, men i det store og hele synes vi fra Dansk Folkehjælp, at det er et projekt, der har kørt rigtig godt fra starten af, hvor vi har formået at få løst de bump, det har givet på vejen, og vi er stolte over at have startet denne aktivitet op i Dansk Folkehjælp op her i Aarhus.
WRM
Vi har atter kunnet samle et stort beløb ind til WRM i Cape Town i Sydafrika, nogle midler, som virkelig falder på et tørt sted.
Årets Folkehjælper
Rikke Dam Brøndum Sejthen fik prisen som Årets Folkehjælper i 2025 for sit store arbejde for hjemløse i Aarhus. Louise og jeg var nede og overrække prisen ved havnen, hvor hun holder til, og fejrede hende sammen med de hjemløse. Det var virkelig en oplevelse, hvor vi også fik set, hvor meget Rikke betyder for de hjemløse i Aarhus.
Farvel og tak
Så nærmer vi os slutningen på formandberetning for 2025 og dermed også. for mit formandskab.
Jeg har været en af de formænd, der har siddet længst i Aarhus. Der er sket meget. Vi er gået fra hver en organisation, der har beskæftiget sig ret meget med samarittervagter og førstehjælp, til i dag at være en organisation, der primært har fokus på det sociale arbejde.
Jeg har varetaget forskellige poster i bestyrelserne i Dansk Folkehjælp i Haderslev, hovedorganisationen og ikke mindst Aarhus, siden jeg var i starten af tyverne, dette har fyldt ret meget af mit liv og har været ved at definerende det.
Alting har sin tid, og det har min tid i Dansk Folkehjælp bestyrelse også. Jeg trækker mig helt og vil hverken fortsætte som formand eller bestyrelsesmedlem. Der skal gives til at andre kan tage over, og jeg vil komme til at fylde for meget, hvis jeg fortsætter i en bestyrelse.
Og jeg synes også, det er et rigtig godt tidspunkt for mig at holde nu, vi har en rigtig god økonomi og et godt hold til af drive organisationen videre. Jeg vil fortsætte med at understøtte den nye bestyrelse i at komme i gang og få lavet overleveringer diverse steder, hvilket ikke er et helt lille arbejde, skal hilse og sige.
Jeg vil ligeledes fortsætte med at være projektleder for FamilieNet året ud, så må vi se, hvad der sker på det punkt.
Jeg vil slutte med at takke alle de mennesker, jeg har delt rigtig mange fantastiske timer med i Dansk Folkehjælp med, hvad enten det har været på samaritervagter, i bestyrelsen, ude og lave socialt arbejde m.m.
Der rigtige mange gode timer, som jeg vil se tilbage på med glæde.
Selvom jeg forlader Dansk Folkehjælp som aktiv, så vil jeg altid være en del af foreningen og tænker også, at jeg vil deltage i en opgave eller to, og er der behov for et godt råd, jeg vil altid være der for Dansk Folkehjælp.
Tak fordi jeg måtte sætte mit aftryk på Dansk Folkehjælp. Håber, I har været tilfredse med min indsats, ellers er det i hvert fald for sent at fortryder nu.