Hjemløs i Århus

Hjemløs i Århus Hjemløs i Århus er en 100 % frivillig organisation som har til formål at gøre noget godt for hjemløse Det hele startede med en julefrokost for byens hjemløse.

Bag Hjemløs i Aarhus og Det Rullende Hjerterum er Rikke Sejthen, der ønsker at gøre en forskel for dem der trænger allermest. Den først julefrokost blev afholdt i 2013, i lokalerne hos FO Aarhus, og siden da har det sted været synonym med årets julefrokost for byens hjemløse og socialt udsatte. Det er vigtigt at vi laver et arrangement som de kan regne med og som de ved kommer igen år efter år. De

rfor er det en fornøjelse at FO Aarhus fast støtter os med deres lokaler. Hjemløs i Århus har en masse frivillige som hjælper med at stable en hyggelig eftermiddag på benene for de hjemløse. Uden alle de frivillige kunne det ikke lade sig gøre. Det samme med alle der hjælper og støtter med donationer. Rikke Sejthen står selv for FB side samt indsamling af donationerne, organisering og koordinering, så det er hende du skriver med når du skriver på Facebook. Et køkkenhold står for at lave al julemaden som nydes til julefrokosten. Ud over at lave mad til selve julefrokosten laver vi ca. mad til 200 ekstra som køres ud på de forskellige varmestuer. Vi sørger for julemad, drikke, underholdning og ikke mindst julegaver til alle. I 2014 kom Rikke på ideen med Giv en gemmer. Ideen er kort og godt: Køb en ekstra hot dog hos pølsemanden, som gemmer den til en hjemløs der kommer forbi. En stor succes i alle de pølsevogne som har Giv en Gemmer plakaten hængende. I 2015 samlede vi ikke kun ind til årets julefrokost. 500 chokolade julekalendre blev samlet ind til socialt udsatte børn og børn der er anbragt udenfor hjemmet. Det blev også til 100 julehjælpskasser til socialt udsatte familier. I 2016 laver vi 200 julehjælpskasser til socialt udsatte familier. Siden 2017 har vi lavet 300 julehjælpskasser til socialt udsatte familier og hjemløse, og siden 2019 har vi også lavet 20 ungekasser til unge under 18 år som er alene. I oktober 2022 kom Det Rullende Hjerterum - vores food truck til de hjemløse. Herfra forkæler vi alle de hjemløse og socialt udsatte med mad, gaver, oplevelser og hjælp til hvad end de måtte have brug for. Vores to foreninger har det samme formål: At være der for de hjemløse med alt hvad det indebære. VIL DU HJÆLPE? Vi er altid på udkig efter venlige sjæle som har lyst til at give en hånd med. Kunne du tænke dig at være med som frivillig, så skriv os da en besked med lidt info om dig selv, alder og hvor mange timer du vil kunne hjælpe. Vi søger også altid sponsorer som kunne være interesseret i at være med. Skriv også meget gerne til os. Tak fordi du læste med. Venlig hilsen

Rikke

💙 ET SMUKT SIDSTE FARVEL 💙I går var Lille Kapel på Vestre Kirkegård fyldt til bristepunktet. Jeg har aldrig før oplevet ...
20/06/2026

💙 ET SMUKT SIDSTE FARVEL 💙
I går var Lille Kapel på Vestre Kirkegård fyldt til bristepunktet.
Jeg har aldrig før oplevet så mange mennesker samlet til en bisættelse. Vi var tæt på 100 mennesker – alle mødt op for at sige et sidste farvel til Louis.

Det siger alt om, hvem Louis var. Han havde sat spor i mennesker. På den ene eller den anden måde havde han gjort indtryk på hver eneste af os, der var kommet for at tage afsked - på godt og ondt. Et hårdt liv levet sætter sine spor. Men Louis blev sendt afsted med så meget kærlighed.

Det blev en smuk og værdig bisættelse. Kisten var pyntet med blå blomster, fordi blå var Louis' yndlingsfarve. Inde i kisten lå han i helt nyt tøj, som jeg havde købt efter familiens ønske – selvfølgelig også i blå nuancer. Og med sig havde jeg printet et billede, af hver af hans 5 børn, som han var så stolt af.

Vi sang både danske og grønlandske salmer, som bandt hans liv og historie smukt sammen. Vi sang Louis afsted, mens Søren Spillemand spillede og sang "Pianomand", og ceremonien blev afsluttet med den smukkeste grønlandske sang. Det var utroligt rørende og et øjeblik, jeg vil bære med mig længe.

Tak til alle jer, der kom. Jeres tilstedeværelse gjorde dagen helt særlig. Det var den smukkeste afsked, vi kunne give Louis, og et sidste bevis på, hvor meget han betød for så mange mennesker.

Æret være Louis' minde 💙

❤️ JEG HAR GJORT NOGET JEG ALDRIG HAR GJORT FØR ❤️I går gjorde jeg noget, jeg normalt aldrig ville gøre. Og jeg håber at...
13/06/2026

❤️ JEG HAR GJORT NOGET JEG ALDRIG HAR GJORT FØR ❤️
I går gjorde jeg noget, jeg normalt aldrig ville gøre. Og jeg håber at I på bagkant vil hjælpe.
Jeg følte, at jeg var nødt til at handle hurtigt for at hjælpe en af vores venner.

Jeg købte en el-scooter.

Og hvorfor gjorde jeg det, uden at samle ind først?

For syv måneder siden vågnede vores ven op til et mareridt.
Fra den ene dag til den anden var han blevet lam fra halsen og ned. Ingen vidste, om han nogensinde ville komme til at gå igen.

I dag, syv måneder senere, kæmper han stadig hver eneste dag. Fremskridtene er små – nogle dage næsten usynlige for andre – men de er der. Ét skridt ad gangen. Ét lille fremskridt ad gangen. Hver eneste bevægelse er resultatet af en enorm viljestyrke, smerte, træning og håb.

Men når man nærmest kun kan gå 10 skridt, er det hele meget svært. Uden en scooter kunne vores ven ikke komme til genoptræning, handle ind, eller bare komme lidt ud.
Vores ven kæmper stadig med at gå, og afstande, som de fleste af os tager for givet, er næsten umulige for ham.

Vi havde faktisk fundet en brugt scooter til ham, som var taget i brug, men den viste sig at være i så dårlig stand, at den ikke kunne bruges. Der skulle blandt andet nye batterier til, og alene de kostede en mindre formue.

Derfor tog jeg beslutningen og købte denne scooter, så vores ven kunne få den frihed og mulighed for at komme ud blandt mennesker, fortsætte sin træning og bevare håbet.

Nu står vi tilbage med en regning på 10.000 kr., og derfor håber jeg at I vil hjælpe os.

I har før vist et helt fantastisk sammenhold og en utrolig støtte, og jeg håber så inderligt, at I endnu en gang vil hjælpe os med et bidrag – stort eller småt. Hver eneste krone gør en forskel.

Se de skønne små videoer, hvor vi overrasker ham med scooteren. Han tror han skal med ind efter et nyt batteri. Men her bliver han snydt.

Se glæden i hans øjne. Se en mand, der nægter at give op. En mand, der hver eneste dag kæmper for at tage bare ét skridt mere end dagen før.

Hvis du har mulighed for at hjælpe, kan du sende et bidrag på MobilePay:

93 16 00

Af hjertet tak for enhver støtte, deling og opmuntring. ❤️🙏🏻

Sammen kan vi hjælpe vores seje ven videre på hans vej tilbage til livet. 🌟

❤️❤️EN SIDSTE OG SMUK AFSKED ❤️❤️For noget tid siden drog vi en smuk sommeraften ud på Aarhus Bugten med vandflyet. Med ...
10/06/2026

❤️❤️EN SIDSTE OG SMUK AFSKED ❤️❤️

For noget tid siden drog vi en smuk sommeraften ud på Aarhus Bugten med vandflyet. Med os havde vi en ganske særlig urne. Den ene halvdel var allerede blevet lagt til hvile på vores fælles gravsted for hjemløse og udsatte, men den anden halvdel skulle følge vinden og havet ud over bugten.

Vi var samlet på tværs af livet – familie, gamle venner og gadefamilien. Mennesker, som alle havde båret Stellan i deres hjerter på hver deres måde ❤️

Mens tonerne af Free Fallin’ fyldte luften, skiftedes vi til nænsomt at sprede Stellans aske. Tiden stod stille et øjeblik. Havet, himlen, musikken og minderne smeltede sammen til en af de smukkeste stunder.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis vores elskede og dybt savnede Stellan kunne have set os, ville han have smilet. Måske grinet lidt og sagt, at det var det fedeste, vi kunne have fundet på. Han elskede nemlig vandflyet, og derfor føltes det helt rigtigt, at en del af ham skulle sendes afsted derfra.

Der findes øjeblikke, som bliver hos os for altid. Dette var et af dem. En afsked fyldt med kærlighed, fællesskab, tårer og smukke minder.

Tak til Nordic Seaplanes for at gøre denne helt særlige sidste rejse mulig.

Stellan, du er savnet hver eneste dag. Men den dag var du med os – i vinden, i musikken, i havet og i vores hjerter. Og der vil du altid være. ❤️

💔EN LEGENDE HAR TAKKET AF 💔I formiddags fik jeg et af de opkald, man aldrig bliver klar til at modtage. Endnu en fra vor...
03/06/2026

💔EN LEGENDE HAR TAKKET AF 💔

I formiddags fik jeg et af de opkald, man aldrig bliver klar til at modtage. Endnu en fra vores gadefamilie er rejst i forvejen.
Vores allesammens kære Louis har fået fred.

Louis var en mand, der levede et hårdt liv. Et vildt liv. Han bar sine kampe synligt, og livet havde givet ham flere knubs, end de fleste kan forestille sig. Men bag det hårde ydre gemte der sig et hjerte fyldt med varme, omsorg og kærlighed til dem, der fik lov at komme tæt på.

Han var ikke altid stille. Tværtimod. Louis kunne råbe højt, når noget gjorde ham vred, eller når han oplevede uretfærdighed. Han fyldte rummet, hvor end han kom frem. Men sådan skulle han også være. Louis var elskelig på sin helt egen måde.

For mig var han lidt som en stor bjørn. En bjørn, der brummede og tullede rundt i bybilledet, som alle lagde mærke til. Men også en bjørn, der kunne brøle, når livet gik ham imod. Bag brølet gemte der sig dog et menneske med et stort hjerte og en sjæl, der satte spor hos alle, der lærte ham at kende.

Louis, kære Louis 💔

Hold kæft, hvor har vi grinet sammen. Hvor har vi skålet. Hvor har vi delt både de gode og de svære dage. Hvor har vi renset mange af dine sår efter de mange fald på livets vej. Og hold op, hvor har jeg givet dig mange kys og kram gennem årene.

Sov sødt, min ven. Hils Stellan og alle de andre. Jeg er sikker på, at I allerede har fundet hinanden, og at der bliver holdt en kæmpe fest, hvor end I er.

Du efterlader et tomrum, som ikke kan fyldes. Du vil blive savnet, elsket og husket af os alle.

Æret være dit minde, min fine ven.

❤️ NÅR BREMSERNE HÆNGER HAR VI BRUG FOR HJÆLP ❤️I snart 4 år har vi kørt ud med det Rullende Hjerterum – de hjemløses fo...
24/05/2026

❤️ NÅR BREMSERNE HÆNGER HAR VI BRUG FOR HJÆLP ❤️
I snart 4 år har vi kørt ud med det Rullende Hjerterum – de hjemløses foodtruck.
Et sted med varme måltider, omsorg, nærvær og håb til mennesker, som ofte bliver overset.

Nu har vi brug for hjælp. ❤️

Vores elskede foodtruck står lige nu på værkstedet med en stor regning foran sig. Bremserne hænger, og der er flere ting, der skal laves, før den kan synes og komme sikkert tilbage på vejene.

Et bidrag til denne regning er lige så vigtigt som et bidrag til et måltid mad.
For uden det Rullende Hjerterum kan vi ikke fortsætte med at hjælpe byens hjemløse, sådan som vi gør idag.

Selvom foodtrucken holder stille lige nu, stopper hjælpen ikke.
I dag ruller vi stadig ud med frokost til byens hjemløse.

På søndage og helligdage tilbydes der nemlig kun ét måltid mad på værestedet – aftensmad.
Og vi synes ikke, nogen skal gå sultne gennem dagen.

Derfor har vi fået lov til at låne køkkenet på værestedet, hvorfra vi laver lækker frokost til alle dem, der har brug for det. ❤️

Vi håber, I vil hjælpe os endnu en gang, så vi kan få det Rullende Hjerterum tilbage på gaden, hvor det hører til.

Hver eneste krone gør en forskel.
ALT hvad vi gør, er 100% frivilligt, men lige her kan vi desværre ikke gøre noget.

Du kan støtte med et valgfrit beløb lige her: MobilePay: 93 16 00

Tak fordi I hjælper os med at hjælpe andre. 🙏

❤️ 🖌️ MAKE OVER PÅ VÆRESTEDET 🖌️❤️I mange år er jeg kommet på Værestedet – stedet for byens hjemløse og udsatte. Et sted...
21/05/2026

❤️ 🖌️ MAKE OVER PÅ VÆRESTEDET 🖌️❤️
I mange år er jeg kommet på Værestedet – stedet for byens hjemløse og udsatte. Et sted med liv, historier og mennesker, men også et sted der efter mange års daglig brug virkelig trængte til en kærlig hånd.

Jeg spurgte derfor, om vi måtte forsøge at gøre det hele lidt hyggeligere og mere hjemligt. Heldigvis fik jeg et stort ja.

Så jeg tog fat i min gode og altid hjælpsomme ven Henrik fra MalerHuseT, og spurgte, om de ville hjælpe med at give Værestedet lidt farve og nyt liv. Det ville de heldigvis gerne.

I næsten en uge gik vores skønne maler José rundt på Værestedet med penslen i hånden, og forvandlede slidte vægge til noget varmt og indbydende. Et af de store rum havde tidligere været rygerum, så det trængte virkelig til en ordentlig omgang med både vask og maling.

Og for en uge siden troppede et fantastisk hold af frivillige op klokken 07.00 på Kristi Himmelfartsdag. Alle tog fat med det samme, og på få timer skete der noget helt særligt. Værestedet blev forvandlet.

En af de hjemløse sagde med et smil:
“Det ligner jo næsten en smart café, hvor er her bare hyggeligt. Og det var de fleste heldigvis enige om; at der var blevet hyggeligt.

Det ramte mig virkelig. For det var præcis følelsen, vi håbede på at skabe.

Jeg havde hele tiden en drøm om, at stedet skulle være hyggeligt, hjemligt og samtidig praktisk. Derfor har vi nu lavet små hvilepladser i ét rum, sofa-hygge i et andet og en varm, hyggelig stemning omkring spisebordet og køkkenet.

Vi er ikke helt færdige endnu. Der kommer stadig flere lamper op, for lys og varme skaber så meget hygge og ro. Men allerede nu er forskellen enorm.

Det smukkeste ved det hele er måske ikke bare de malede vægge eller de nye hyggekroge. Det er følelsen af, at mennesker fortjener et sted, hvor de kan sænke skuldrene lidt. Et sted der føles rart at være. Et sted med værdighed og varme.

Verdens største tak til MalerHuseT og alle de frivillige, som gav deres tid, energi og hjerte til projektet. Uden jer var det aldrig blevet til virkelighed. ❤️

💙🤍 BYENS HOLD FOR ALLE💙🤍Kæmpe tillykke til byens hold – AGF 💙🤍Lidt skønne billeder fra en dag for et par år siden vi ald...
17/05/2026

💙🤍 BYENS HOLD FOR ALLE💙🤍
Kæmpe tillykke til byens hold – AGF 💙🤍

Lidt skønne billeder fra en dag for et par år siden vi aldrig glemmer.
Stig Tøfting og Flemming Poulsen hentede os på Værestedet og sammen gik vi til kamp.

Vi vil gerne sige tusind tak for jeres støtte og omsorg for byens hjemløse og udsatte. Tak fordi I altid tænker på os, støtter os og giver os gode og mindeværdige oplevelser, som betyder mere, end I tror.

I skaber glæde, fællesskab og håb – både på og uden for banen. Det sætter vi utrolig stor pris på.

Vi håber, I får den bedste dag og bliver fejret, som I fortjener, dagen lang.

Kom så de hviiie! 💙🤍

❤️ GODE NABOER ER GULD VÆRD ❤️Der er noget helt særligt ved fællesskab 💛I Sydhavnen er vi så heldige at have nogle helt ...
04/05/2026

❤️ GODE NABOER ER GULD VÆRD ❤️

Der er noget helt særligt ved fællesskab 💛

I Sydhavnen er vi så heldige at have nogle helt fantastiske naboer, der igen og igen viser, hvad omsorg og medmenneskelighed betyder i praksis.
Cafe Støj har før forkælet os med lækker mad, som vi har kunnet servere for hjemløse og udsatte – og i går gjorde de det igen.

Personalet havde været i gang i køkkenet og tryllet masser af skøn, hjemmelavet mad frem. Det var en fornøjelse at kunne byde alle, der kom forbi i søndags, på et varmt og nærende måltid lavet med omtanke og kærlighed.

Det er øjeblikke som disse, der minder os om, hvor meget vi kan løfte i fællesskab. Vi elsker, når byens restaurationer rækker ud og har lyst til at bidrage. Når nogen vælger at bruge deres tid, deres faglighed og deres hjerte på at gøre en forskel for andre.

Tak til jer, der støtter os – I er med til at gøre en reel forskel for mennesker, der har brug for det 💛

Kender du en kok eller en restaurant, som kunne have lyst til at lave mad til os? Så send dem endelig vores vej. Sammen kan vi gøre endnu mere for byens hjemløse og udsatte ❤️

❤️ EN DRØM ER GÅET I OPFYLDELSE ❤️Det føles næsten som i går, at vi sad ved bordet ved foodtrucken der i december og ove...
01/05/2026

❤️ EN DRØM ER GÅET I OPFYLDELSE ❤️
Det føles næsten som i går, at vi sad ved bordet ved foodtrucken der i december og overraskede Ulrik med noget, han knap turde drømme om – et kørekort. Et øjeblik fyldt med glæde, overraskelse og håb. Et øjeblik, der allerede dengang betød mere, end ord kan beskrive.

I går tog Ulrik det sidste skridt. Han gik op til sin køreprøve – og selvfølgelig bestod han. Ikke bare en prøve, men et bevis på vilje, mod og en tro på, at forandring er mulig, selv når livet har været svært.

Vi er så ubeskriveligt glade på Ulriks vegne. For det her er ikke bare et kørekort. Det er frihed. Det er nye muligheder. Det er en drøm, som Ulrik aldrig selv troede ville gå i opfyldelse – men som nu er blevet til virkelighed.

En helt særlig og dybfølt tak skal lyde til kørelærer Gitte Helbo. fra Gi Gas. Tak fordi du åbnede døren for Ulrik. Tak fordi du så et menneske og ikke bare en opgave. Og tak fordi du med din generøse donation af køretimer har været med til at ændre et liv. Den forskel, du har gjort, kan ikke måles – kun mærkes. Vi er dig evigt taknemmelige.

Nu står Ulrik klar. Klar til at tage rattet – ikke bare i en bil, men i sit eget liv. Klar til at køre vores flyttebil, når vi drager ud med Drømmeholdet for at hjælpe andre, der står i eller har været i samme situation.

For nogle gange starter de største forandringer med noget så “simpelt” som et kørekort. Men i virkeligheden handler det om noget meget større: håb, værdighed og en ny begyndelse.

Adresse

Ikke Nogen Fast Adresse
Aarhus
8000

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Hjemløs i Århus sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del