17/06/2026
Investering i folkeskolen 🍎vil gavne os alle - det giver næsten sig selv 👍
FOLKESKOLEN: Debatten om arbejdsudbud reduceres alt for ofte til pensionsalder, skatter og incitamenter. Men arbejdsudbud kan også styrkes ved at investere tidligere i livet.
Det er budskabet fra direktør Lars Andersen i hans klumme i Berlingske. Her er hans centrale pointer:
Regeringen har sat et ambitiøst mål om at øge arbejdsudbuddet med 35.000 personer frem mod 2035.
Hvis man vil flytte Danmark i en mere produktiv og mere inkluderende retning, er folkeskolen et af de steder, hvor pengene kan arbejde mest effektivt.
Det er en investering, der både kan løfte børnene inde i klasselokalet og i den omkringliggende samfundsøkonomi mere generelt.
Vi i AE har i samarbejde med Danmarks Lærerforening beregnet effekten af at investere fem milliarder kroner i den almene folkeskole, så der kan komme en ekstra lærerressource ind i en pæn del af undervisningen. En tolærerordning.
Beregningen viser, at et fagligt løft i folkeskolen kan reducere antallet af unge uden job og uddannelse. Når flere får en uddannelse, smitter det direkte af på arbejdsudbuddet.
På langt sigt er potentialet beregnet til omkring 6.000 fuldtidspersoner. Samtidig stiger BNP med cirka 6,6 milliarder kroner.
Arbejdsudbud kan også styrkes ved at investere tidligere i livet – dér, hvor mulighederne skabes.
Derfor bør diskussionen om flere lærere i skolen ikke behandles som en ren udgiftspost på finansloven. Den bør behandles som det, den også er: en langsigtet investering – i arbejdsudbud, velstand og social mobilitet.