15/06/2026
FOLKEMØDET 2026
Vi er stadig høje på fællesskab, samtaler der rørte noget i os, stærke stemmer, nye forbindelser og alt det, der endnu en gang gjorde Mino Danmarks deltagelse på Folkemødet helt særlig 💥
Igen i år var vi stærkt til stede på Bornholm, med et samlet hold på mere end 30 mino’er på tværs af bestyrelse, sekretariat, borgerråd og ungefællesskaber. Vi tog afsted med ønsket om at insistere på, at antiracisme, repræsentation og minoritetsetniske erfaringer fortsat skal fylde i den demokratiske samtale i Danmark.
Samtidig blev det også tydeligt, at der stadig er brug for den indsats. Selvom Folkemødet samler mennesker på tværs af holdninger og baggrunde, mærker vi fortsat et Danmark præget af polarisering, hvor debatter om minoriteter alt for ofte foregår uden minoriteters egne perspektiver. Derfor er vores tilstedeværelse vigtig.
Vi tog ordet i samtaler, hvor der blev skabt plads til nye perspektiver, om alt fra socialt bæredygtig boligudvikling og unges adgang til demokratiet til kvindedrab, repræsentation og de tilbagevendende debatter om danskhed. Samtaler, der ikke kun handler om politik, men også om hvem der bliver lyttet til, og hvem der får lov til at definere virkeligheden.
Netop her mærker vi betydningen af fællesskabet. Styrken i at møde op sammen. Stoltheden over det, vi har bygget i Mino. Og vigtigheden af fortsat at insistere på, at minoritetsetniske danskeres erfaringer, perspektiver og stemmer er lige så værdifulde som alle andres og derfor skal være en del af de samtaler, der former vores fælles samfund.
Vi tager hjem med nye indsigter, stærkere relationer og en endnu større tro på, at forandring skabes, når mennesker mødes, lytter og tør tage ordet.👏
Tak til alle jer, vi delte samtaler, scener og fællesskab med❤️