16/06/2026
Solen skinner ikke i dag, men det gjorde den i høj grad på årets Folkemødet! ☀️
I sidste uge var vi afsted på Folkemødet i Bornholms idylliske omgivelser. I to debatter satte vi fokus på, hvordan grøn omstilling og politiske mål om mere skov i Danmark, især kræver stabile rammevilkår, lettere processer og målrettet kompensation.
Torsdag skød vi Folkemødet i gang på Grøn Scene til en vigtig debat med bl.a. Friluftsrådet og Liberal Alliance om det politiske forslag om en ”Allemandsretskommission”, som skal undersøge muligheder for øget adgang til dansk natur.
Gæstetrykket er i forvejen stort på naturen. Og vi ved fra flere undersøgelser, at de gældende adgangsregler er velfungerende, og danskerne er glade for den nuværende adgang. Vi ved også, at det kan få flere negative konsekvenser at ændre dem.
Allerede nu oplever vi blandt vores medlemmer en stor bekymring og undren over forslaget. Først og fremmest fordi, det skaber massiv usikkerhed om lodsejernes rammevilkår, herunder privat ejendomsret. Det er en forkert vej at gå, hvis man ønsker at rejse mere skov 🌳
Fredag var teltet fyldt med tilhørere, da vi med Danmarks Naturfredningsforening, Enhedslisten, Skovrådet og KL tog en diskussion om, hvordan vi får mere fart på skovrejsningen. Her var budskabet klart fra vores side: Skal vi lykkes med målet om 250.000 ha ny skov, kræver det mindre bureaukrati, en bedre kompensationsordning og stabile rammevilkår for de lodsejere, der skal levere en stor del af den.
Udover debatter var der også tid til receptioner og uformelle netværksarrangementer over en kold øl hos blandt andet samarbejdspartnere, organisationer og politikere.
Tak for nogle begivenhedsrige dage i Allinge, og særlig tak til paneldeltagerne for gode og vigtige debatter og til medlemmer og samarbejdspartnere for gode events og snakke.
Vi ses på solskinsøen i 2027, hvor vi glæder os til at sætte skov på agendaen!
📸: Josefine Anker og Niklas Adrian Vindelev