Seniorenforum regio Antwerpen

Seniorenforum regio Antwerpen Seniorenforum Antwerpen is een organisatie-vereniging. Seniorenforum kent geen leden maar organiseert voor alle Vlaamse senioren tal van activiteiten. Welkom!

We werken merendeels via e-post, zeker wat het aanmelden voor wandelingen, bezoeken, etentjes, busreizen en andere activiteiten betreft. De aantallen van deelnemers welke hier te vinden zijn, zijn slechts die enkelingen welke langs deze weg hun deelname bekend maken, maar is niet representatief.

Op DONDERDAG 18 JUNI nemen we nog eens de WATERBUS. Dat is al even geleden en ervaring leert ons dat daar nogal wat mens...
06/06/2026

Op DONDERDAG 18 JUNI nemen we nog eens de WATERBUS. Dat is al even geleden en ervaring leert ons dat daar nogal wat mensen plezier in hebben.

We varen tot KRUIBEKE waar we ons opsplitsen in twee groepen voor een TWEELINGWANDELING: een groep die een kleine 6 km voor de voeten krijgt en een groep die direct een prachtig natuurgebied in duikt om nadien de wandeling veder te zetten naar het centrum van Kruibeke. Reken op iets meer dan twee kilometer.
Daar trakteren we een eerste rondje.

Als de dorst gelest is keren we in een groep terug naar de Waterbus en die brengt ons naar waar we vetrokken: het Steen.

Samenkomst om 13.30 uur op het STEENPLEIN, Antwerpen
Bijdrage: 10 euro te betalen op rek. BE66 9734 2502 5843 met vermelding van Kruibeke.

Mensen die in Kruibeke willen aansluiten zien we aan de ponton van de Waterbus, Scheldelaan, omtrent 14.20 uur en betalen € 5 ter plaatse. Maar wel even verwittigen via [email protected] .

Iedereen, na inschrijving, welkom. Men zegge het voort.

03/06/2026
(Foto-)verslag groepsbezoek “Straf getekend”, ADVN, Antwerpen,2 juniWe verzameleden gisteren in de tuin van het oude sch...
03/06/2026

(Foto-)verslag groepsbezoek “Straf getekend”,
ADVN, Antwerpen,2 juni

We verzameleden gisteren in de tuin van het oude schoolgebouw, vandaag het ADVN, waar hoofdarchivaris Tom Cobbaert na een korte verwelkoming ons aan Winne Gobyn voorstelde, curator van “Straf getekend”, die ons gelijk meenam naar de eerste verdieping.

Cartoons zijn van alle tijden maar het verhaal dat hier verteld wordt begint begin de twintigste eeuw in Antwerpen met “Majoor Kapmans”.
Uit een spotgedicht van 1909: “Don Quichotte vocht tegen molens, Albrecht is een andre held, Want hij heeft met zijnen sabel eenen strooien hoed geveld. Als hij te paard gezeten met zijn heldensabel bloot, En men hem vraagt Vlaamsch te spreken, Schreeuwt hij: “Zwijg! Of ‘k kap u dood!””
Die majoor trok bij een betoging voor toepassing van de taalwet zijn sabel en raakte de strohoed van een student. Geen ernstige gevolgen maar er kwam toch een proces van en al werd de majoor licht gestraft, de publieke blaam, ook via spotprenten, was des te groter. Het ADVN is de trotse bezitter van deze “tietz” naast wat tekeningen.

Zo zijn er in totaal 10 “episoden” te verkennen. “Pallieter” dat in 1922 als eerste volwaardig Vlaams satirisch tijdschrift de politiek op de korrel nam.
George Van Raemdonck, de Vlaamse tekenaar die voor WO II via Nederland met “Bulletje en Bonestaak” de wereld veroverde.
Volgde nog de “Brüsseler Zeitung” (’40-’44), nadien Rommelpot, ’t Pallieterke en tot slot “Wij versus zij”: het tijdschrift van de Volksunie toen dat nog een Vlaamsnationale partij was.

Dit alles en nog zo veel meer konden we zien aan wanden en in vele vitrinetafels maar wat vooral het bezoek op een veel hoger niveau tilde was de uitleg die onze jonge gids erbij gaf.
Wij zijn “rijp” geworden in de Vlaamse beweging maar gisteren gaf Winne Gorbyn ons het gevoel hier een andere beweging te leren kennen.
Verfrissend en vooral bemoedigend dat jonge onderzoekers met veel respect voor ‘t verleden maar met een heel andere kijk op dat verleden (niet belast met “erfzonden”, zullen we maar zeggen) ons erfgoed in handen nemen.

Na een zeer dankbaar applaus nodigden we Winne en Tom uit om met ons te genieten van een lekker stuk taart, ons aangeboden door Seniorenforum Nationaal. Voor de koffie zorgde dan weer het ADVN wat eigenlijk mooi illustreert hoe goed de samenwerking is.

Dank ook aan alle bestuursleden die zorgden voor de administratie en het onthaal, aan de vele fotografen trouw op post en uiteraard aan jullie allen, ons immer enthousiast en steeds talrijker wordende publiek.
Het laatste dankwoord is voor Winne en Tom en het ADVN.

(foto-)verslag INFOMOMENT PENSIOENHERVORMING, 1 juni, WijnegemNog maar vrijdag is in de Kamer de veelbesproken pensioenh...
02/06/2026

(foto-)verslag INFOMOMENT PENSIOENHERVORMING, 1 juni, Wijnegem

Nog maar vrijdag is in de Kamer de veelbesproken pensioenhervorming goedgekeurd of gisterenvoormiddag was in Wijnegem Ellen Samyn al te gast.
Op iniatief van ’t Seniorenforum Nationaal kregen we de première van een reeks lezingen die deze week elke dag in een andere Vlaamse provincie doorgaan.

“Veni, Vedi, Vici” “ik kwam, zag en overwon”. Ellen begon met een overzicht van de geschiedenis van het pensioen, een geschiedenis die teruggaat tot de tijd van de Romeinen. Romeinse soldaten kregen na hun dienstjaren een stukje land in eigendom om te bewonen en te bewerken: zo gingen ze op pensioen. We zijn intussen zowat 2000 jaar later en land om uit te delen is er al lang niet meer.

Een vaststelling: we worden ouder, we leven langer dan ooit voorheen. Gemiddeld een kwart van onze tijd hier op aarde zijn we op pensioen.
Tweede vaststelling: vroeger was er een brede basis van werkenden (werknemers, ambtenaren, zelfstandigen) die de top van de pyramide stabiel hield. We evolueren echter naar een smalle basis die ervoor moet zorgen dat de omgekeerde pyramide niet omvalt.
Derde vaststelling: Vlaanderen kent een hoge tewerkstellingsgraad, Wallonië en Brussel doen het heel wat slechter. Daar pensioenen een federale materie zijn vult Vlaanderen de Waalse en Brusselse putten. Men zegge het voort!
Vierde vaststelling: in de voorbije 36 jaar hadden we in den belgiek niet minder dan 16 achtereenvolgende “ministers van pensioenen” waarvan 12 sossen waren. Dat verklaart waarom heel dat boeltje nog niet gesplitst is en wij gemolken werden en worden, want ook de huidige hervorming maakt hier geen einde aan.
Vijfde vaststelling: de staatskas is leeg! In de kluis van het beruchte “Zilverfonds” lag alleen een dode rat, omgekomen van de honger.

Men moest dus dringend iets doen aan de situatie en dat is dan ook gebeurd. Maar de nieuwe wetgeving, vrijdag dus goedgekeurd, is naar de mening van Ellen Samyn verwarrend en zal al snel weer bijgestuurd moeten worden.

Als Kamerlid van het Vlaams Belang, gespecialiseerd in deze moeilijke materie, legt ze het volgende voorstel op tafel:
experten een systeem laten uitwerken op basis van 40 jaar effectief gewerkt hebben voor een volwaardig pensioen;
helderheid en duidelijkheid, verstaanbaar en zelf opvolgbaar;
een eerlijke verdeling: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.

Volgde nog een vragenronde en naar best vermogen heeft Ellen de vaak persoonlijke en individuele dossiers kunnen kaderen in ’t groter geheel.

Waarna Seniorenforum Nationaal nog trakteerde met taart! Smaakt altijd.
Dank aan Karin Möller, Mieke De Bats, Dirk Verhaert voor de organisatie, en aan de vrijwillige medewerkers in keuken en zaal.

NIET VERGETEN !
30/05/2026

NIET VERGETEN !

seniorenforumantwerpen@telenet.beseniorenforum.antwerpen@vlaamsbelang.orgTeken van leven CL###VII: “al even geleden“  Vl...
29/05/2026

[email protected]
[email protected]

Teken van leven CL###VII: “al even geleden“

Vlaamse vrienden, senioren,
’t is al even geleden dat we aan een activiteit “VOLZET” moeten toevoegen, maar de dertig plaatsen voor ons bezoek aan het ADVN op 2 juni zijn allen bezet.
Gelukkig kan u tijdens de kantooruren op werkdagen vrij de tentoonstelling “Straf getekend” bezoeken. Het adres van het ADVN is Lange Leemstraat 26, Antwerpen.

Nog meer geluk lacht u toe: op de TWEELINGWANDELING in KRUIBEKE staat geen beperking.
De WATERBUS die we op DONDERDAG 18 JUNI nemen aan het STEENPLEIN, ANTWERPEN zal niet zinken, ook niet als we met velen aan boord gaan.
De belangstelling voor deze uitstap is nu al bijzonder groot en om alles in goede banen te leiden vragen we jullie om in te schrijven voor DONDERDAG 4 JUNI.
Toegegeven, ’t is dan nog twee weken maar vier/zesde van uw bestuur gaat vanaf 6 juni de longen vullen met Alpenlucht, samen met heel wat vrienden van de Blauwvoetkring.
We komen terug uit Oostenrijk kort voor we de Waterbus kapen en de Polders van Kruibeke onder de voet lopen.
Inschrijven doet u door storting van € 10 op BE66 9734 2502 5843 m v v Kruibeke. Daarmee betalen wij de Waterbus én een traktatie achteraf.
Mensen die in Kruibeke aansluiten doen dat aan de ponton van de Waterbus (Scheldelaan) omtrent 14.20 uur en betalen € 5 ter plaatse. Die vragen we om een berichtje te sturen naar [email protected] , liefst ook voor 4 juni.

[email protected] is ook het adres dat u gebruikt om uw aanwezigheid op onze ZOMERDRINK door te geven.
We verwelkomen jullie op DONDERDAG 25 JUNI om 14.00 uur aan de ingang, fietsstallingen, van SPORTOASE SCHIJNPARK, Ruggeveldlaan 488, DEURNE voor een groene groepswandeling van een 3 km. welke zal eindigen aan het VNJ-Heem in het Schijnpark. Met oprechte dank aan het Vlaams Nationaal Jeugdverbond.
Mensen die niet meewandelen zijn aan het Heem welkom vanaf 15.30 uur.
We zullen ons ZOMERPROGRAMMA toelichten dat tegen dan volledig op punt staat, hopen we toch, en ook onze ELF-JULIBOOSCHAP geven we daar mee.
“Voor spijs en drank, voor ’t dagelijks brood, wij danken u, bestuur”. ’t Is een gulle gift dus wacht niet met inschrijven. Verder komt enkel de zon gratis op.

Nu we het toch over de zon hebben, het volgende:
vorige zomer hebben we enkele activiteiten moeten uitstellen wegens te warm! Dat kan ook de komende maanden het geval zijn.
Als ALGEMENE REGEL passen we vanaf heden het volgende toe: VANAF 30° gaat een activiteit NIET DOOR, ongeacht welke activiteit.
We gaan onze ‘stinkende best” doen om wie ingeschreven is hiervan te verwittigen maar soms lukt dat niet, dus noteer: BIJ 30° STELLEN WE ALTIJD UIT.

Vlaamse vrienden, senioren,
de “Foto van Vlaanderen”, een “studie” besteld door de VRT, deed heel wat stof opwaaien. Zo blijkt dat 60% van de ondervraagden het niet prettig te vinden dat er een moskee in de wijk komt en ook dat de Vlamingen een “onveiligheidsgevoel” hebben in wijken of plaatsen waar mensen met een migratieachtergrond samenscholen.
De studie is betaald met belastinggeld en brengt enkel aan het licht dat wat aan een schoolpoort of op de wekelijkse markt allang algemeen geweten is. Men had zich de moeite en kosten kunnen besparen.
Was de “Foto van Vlaanderen” dan totaal nutteloos? De studie op zich wellicht wel maar de wijze waarop de VRT erover communiceerde was aanleiding tot een relletje over de VRT zelf en bij uitbreiding de hele regimepers.
Alles behalve “Helemaal helder” (notabene hun nieuwste slogan) en hoe de schermgezichten van de VRT en hun politieke broodheren zich ook weerden: ’t was al boter aan de galg.

Wel “Helemaal helder” zijn deze “Tekens van leven”.
Vertrouw gerust op
Mieke, Yvonne, Patt, Lutgarde, Lutje en Dirk

[email protected]
[email protected]

Jullie hebben al met velen ingeschreven voor ons bezoek, morgen, aan het ARBORETUM van KALMTHOUT, waarvoor onze dank. Ge...
25/05/2026

Jullie hebben al met velen ingeschreven voor ons bezoek, morgen, aan het ARBORETUM van KALMTHOUT, waarvoor onze dank.
Gelijk ziet het ernaar uit dat de lieve zon overuren gaat kloppen: men spreekt van 30° en meer...

Het is gelukkig een vrijblijvend bezoek: er zijn voor mensen met een Museumpas geen kosten aan verbonden.
Anderen betalen de € 9 euro inkom want pas vanaf 15 "mensen zonder papieren" geldt het groepstarief van € 8.
Verder is er geen bijdrage te betalen: voor het napraten dient u in zelfbediening u van drank en eventueel hapje te voorzien. Ik hoop dat er ook ijsjes te verkrijgen zijn....

In het arboretum zijn vele schaduwplekken dus een bezoek is zeker doenbaar en wij beginnen eraan om 13.00 uur.

Adres

Amerikalei 98
Antwerp
2000

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Seniorenforum regio Antwerpen nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen