11/06/2026
DN idag skriver om könsgapet inför valet. Fyra områden tas upp, bland annat synen på jämställdhet. Så här skriver DN om det:
”Jämställdhet
Jämställdhetsfrågan för en tynande tillvaro i den politiska debatten, men när kvinnliga väljare efter valet 2022 fick rangordna vilka politiska frågor som fick dem att välja ett visst parti hamnade jämställdhet på tredje plats. Högst i prioritetsordning var sjukvård och skola.
Bland manliga väljare kom jämställdhet först på tolfte plats. Högst prioriterat var lag och ordning samt energi och kärnkraft.
Jämställdhetsfrågan kan handla om övergripande frågor, som att kvinnor ska få mer inflytande. När valforskningsprogrammet vid Göteborgs universitet 2022 ställde frågan om ett framtida samhälle ska satsa på att makt omfördelas från gruppen män till gruppen kvinnor svarade runt 37 procent av männen ja. Bland kvinnorna svarade 53 procent ja.
Men jämställdhet handlar också om konkreta frågor, som att införa s*x timmars arbetsdag. Där svarade nästan 30 procent av männen och nästan 45 procent av kvinnorna ja.
– S*x timmars arbetsdag är uttryck för att frågan hur man ska få ihop familj och karriär inte är löst. Kvinnor tar mer ansvar för det privata, som barn eller sjuka släktingar, och arbetar i större utsträckning deltid, säger statsvetaren Lena Wängnerud, professor vid Göteborgs universitet.
Hon framhåller att s*x timmars arbetsdag också är en fråga där ideologi spelar en viktig roll.
– Män i Miljöpartiet och Vänsterpartiet är för förslaget, medan väldigt få Moderatkvinnor är det, säger Lena Wängnerud.”