12/10/2025
TARKENNUS KIRJOITUKSEEN 13.10.2025:
Järjestömme tehtävä on tuoda julkiseen keskusteluun nuorten näkökulmaa ja edistää nuorten harrastusmahdollisuuksia. Emme edusta Vantaan kaupunkia tai mitään muutakaan kuntaa tai kunnallista toimijaa.
Emme järjestä mopomiittejä.
Emme ole saaneet sakkoja, emmekä ota kantaa nuorten saamien sakkojen aiheellisuuteen.
Vahvistamme ja tuomme julkisuuteen nuorten näkemystä asiasta ja pyrimme auttamaan yhteiselon ja sovun rakentamisessa osapuolten välille. Peräänkuulutimme omasta puolestamme keskustelua, vuoropuhelua ja nuorten kuulemista.
Toivomme että nuoret ja poliisi pääsevät yhteisymmärrykseen ja lauantain kaltaisilta yhteenotoilta vältytään jatkossa. Autamme kaikin tavoin yhteisymmärryksen luomisessa.
- ALKUPERÄINEN TEKSTI -
Eilisen Vantaalla kokoontuneen mopomiitin piti olla tavallinen kokoontuminen: mopoja, kavereita, ajelua ja yhteisöllistä ajanviettoa. Illasta tuli kuitenkin poliisi vs. mopoileva nuoriso -taistelu.
Jo alkumatkasta tunnelma kiristyi. Poliisi pysäytti massoittain nuoria tien sivuun, kirjoitti sakkoja liukuhihnatekniikalla ja teki tiesulun jokaiseen kokoontumispaikkaan. Lopulta mopoletkat hajaantuivat pitkin Vantaata, osa kotiin, osa piiloon, osa vain hämmentyneinä miettimään “mitä tuli tehtyä väärin”. Nuoret kertoivat, että osa käskettiin poistumaan kotiin ja heidän huoltajilleen ilmoitettiin, ettei illan aikana ole asiaa enää ulos.
Me oltiin paikalla nuorisotyönä, kohtaamassa ja rauhoittamassa nuoria ja kuultiin m***a turhautunutta ääntä:
“Eikö me saada olla missään?”
“Sakko tulee vaikka kaikki on kunnossa.”
“Mitä me on tehty väärin?”
Rehellisesti, me ymmärretään hyvin. Moni nuori kokee, että heidän intohimoonsa eli mopoihin, niiden rakenteluun ja kokoontumiseen, suhtaudutaan kuin rikokseen. Kun vastassa on virkapuku, ja käskytys, keskustelu ei enää onnistu.
Se keskustelu kuitenkin tarvittaisiin, koska nämä nuoret eivät ole ongelma. He ovat tavallisia nuoria, jotka haluavat kuulua johonkin joukkoon. Ja se joukko sattuu vaan olemaan mopoja ja moottoripyöriä harrastavat nuoret.
Meidän tehtävä aikuisina on antaa tilaa, jossa se on mahdollista – turvallinen paikka toteuttaa harrastusta. Sakkojen sijaan tarvitaan vuoropuhelua, käskyjen sijaan kuuntelua.
Mopomiitti on paljon enemmän kuin keulivat nuoret ja kovaääniset mopot. Se on yhteisö, jota meidän pitäisi suojella, ei hajottaa.