13/06/2026
Folkemødet 2026 går mod sin afslutning – og for mig blev et af højdepunkterne dagens fælleskirkelige gudstjeneste i en fyldt Allinge Kirke.
Temaet var: **“Du skal elske din næste.”**
Jørgen Kvist, folketingsmedlem for SF, prædikede over beretningen om Den barmhjertige samaritaner og opfordrede os til at være **hverdagsengle** – mennesker, der ser, handler og viser omsorg dér, hvor vi er.
Silkeborg Højskoles Vokalensemble sang både for os og med os, og sammen tændte vi lys, som langsomt bredte sig til hver en krog af kirken. Et stærkt og smukt billede på håb, fællesskab og tro i praksis.
Tidligere på dagen hørte vi om det, der blev beskrevet som et **“åndeligt stemningsskifte”** i Danmark – måske særligt blandt unge mennesker – med en større åbenhed for tro og åndelige temaer.
Carolyne Rasmussen og Iben Maria Zeuthen delte ærligt og åbent deres tanker om **HÅB**. Samtalen var en del af projektet **“Lad os tale om tro”**, som netop opfordrer os til at turde tale sammen om tro, tvivl, liv og håb.
Tak for et godt Folkemøde – og tak for alle de gode samtaler, møder og debatter.
Der er meget at tage med hjem.