09/03/2026
På nyligt besøg i Cambodia i februar 2026 for at bese vores projekter og starte vores nye program (Southeast Asia Programme (SAP)) op, besøgte vi @(Bodil Engberg Pallesen, landeleder samt Povl Nørgård og Jan Sohn (alle medlemmer af bestyrelsen), også to flygtningelejre i Oddar Meanchay-provinsen, som er tragisk resultat af den igangværende konflikt med Thailand. ADDA har haft projekter i OM provinsen gennem 15 år, som en af de få internationale NGO-er, og kender hele området særdeles godt.
Konflikten berører fortsat uhyggelig mange mennesker, ca. 75.000 er stadig flygtninge og kan ikke vende tilbage til deres landsbyer, som er bombet. Begge lejre huser flygtninge fra vores partnerorganisationers områder, og med mange landsbyboere fra ADDAs projekter. På vejen dertil måtte vi køre over den gamle et-sporede bro, da den såkaldte nye bro (Chheung Tien village, Chheung Tien commune, Chong Kal district) var bombet, skønt beliggende 70 km fra grænsen til Thailand. I området herved var spredt klyngebomber, hvorfor det ikke var muligt at komme helt hen til broen. Det var rystende at høre.
I flygtningelejren Batkay i Batkav landsbyen, Chong Kal kommune, placeret på et tempelområde, så vi teltene hvor hele familierne bor direkte på jorden, med senge og ganske få ejendele på ganske få kvadratmeter. Det var hjerteskærende at høre om deres flugt og tab af huse og landbrugsjord. Mange havde måtte flygte da deres huse var bombet, og uden noget som helst indbo. Der var etableret nødskoleundervisning samt børnehave for børnene, og når vi forhørte hvor mange, der var i lejren uden forældre var der mange, der rakte hånden op.
Usikkerheden mht. hvornår de kan vende tilbage, og om de kan vende tilbage fylder for dem. Hvad skal ske, hvornår stopper konflikten, hvad gør de når monsunen starter meget snart, og hele området bliver et ælte. Hvordan kan de komme videre? Folkene er ganske almindelige bønder og beboere fra landområderne.
I den anden flygtningelejr Koak Mon, i Koak Mon village, Koak Mon kommune, Banteay Ampil distriktet vi besøgte, var der også 100vis af telte med landsby-boere. Vi talte vi med en soldat, som var rundt og informere lejrens beboere om faren ved de mange forskellige typer bomber, som kan ligge på marker og haver, de skal passe på når de vender tilbage. Det er grotesk at Cambodia, som er den svage part, er blevet overfaldet af Thailand, og situationen ikke afsluttes, men bare kører videre, uden at ane om det fortsætter med angreb fra thaiernes side. Konflikten har i høj grad brug for opmærksomhed fra verdenssamfundet, så der kan lægges pres på at den bliver afsluttet, og også at beboerne trygt kan vende tilbage til deres områder.
Der skal gennemføres minerydning, i stil med da man ryddede op efter krigen med de røde Khmerer, som trak ud i områderne som Oddar Meanchey og Siem Reap helt op i 90-erne. Og der skal skaffes penge til at hjælpe flygtningene til genhusning og komme i gang med tilværelsen igen.
ADDA fortsætter vores projektindsat og i tæt samarbejde med vores partnere i området, som gør en fantastisk indsats. Vi håber alle at der bliver normale tilstande snarest muligt.