27/04/2026
TAK FOR I ÅR, VIBORG! PÅ GENSYN I KOLDING I 2027
Det Bibliotekspolitiske Topmøde 2026 er slut. Og sikke et topmøde, det var.
Næsten 400 diskussionslystne biblioteksfolk og politikere var samlet i Tinghallen i Viborg d. 23. og 24. april. Her drøftede de bibliotekernes rolle som demokratiske laboratorier. Steder, hvor borgere uanset baggrund kan eksperimentere med deltagelse, medskabelse og kritisk refleksion.
Her mødte de massevis af toneangivende fagfolk, forskere, kulturfolk og politikere, som var med til at informere og inspirere drøftelserne om biblioteksloven, public service-forpligtelser, polarisering og meget, meget andet. Talerne talte Bjarne Corydon, Lene Holm Pedersen, Sigge Winther Nielsen, Henrik Stubkjær, Chistopher Røhl og Sarah Jarsbo.
Vi uddelte - i samarbejde med Ordkraft og Bibliotekernes Nationale Redaktion - Læsernes Bogpris 2026, som i år gik til Niels Krause-Kjærs roman Ude for uden. Stort tillykke!
Danmarks Biblioteksforening holdt generalforsamling, der endte med genvalg til både den politiske og faglige ledelse. Endnu engang: Stort tillykke!
Endelig skal der lyde en kæmpestor tak til alle de gode folk fra Viborg Bibliotekerne og Viborg Kommune for deres store indsats og værtskab.
Vi glæder os allerede til næste år, hvor Det Bibliotekspolitiske Topmøde rykker til Kolding.
På gensyn!