26/04/2026
Deltager du i Idrætsmødets konference d. 27.-29. april i Aalborg Kongres & Kultur Center? Så overvej tirsdag d. 28. april kl. 12.20-13.15 at deltage i 'Menneskerettigheder og Events', hvor du bl.a. kan høre Roberto Zacharias - kampagnemedarbejder i Amnesty International Danmark - fortælle om forholdet mellem sport og menneskerettigheder.
I de seneste år er forholdet mellem store internationale sportsbegivenheder og menneskerettigheder blevet et stadigt mere omdiskuteret emne. Interessenter, politikere og arrangører argumenterer blandt andet for, at begivenheder som OL og VM er katalysatorer for positive samfundsmæssige effekter, f.eks. økonomisk vækst og national stolthed, samt mere vidtgående påstande om demokratisering og forbedrede menneskerettigheder.
Mens vi efterhånden ved en del om de økonomiske og symbolske effekter af store events, ved vi imidlertid mindre om, hvorvidt værtskaber faktisk fører til forbedringer på menneskerettighedsområdet.
På sessionen vil Rasmus K. Storm og Roberto Zacharias kigge nærmere på dette spørgsmål med udgangspunkt i deres arbejde på området.
Rasmus K. Storm er analyse- og forskningschef ved Idrættens Analyseinstitut og har gennem mange år forsket i events og effekter relateret til dem. Senest har han kigget på, i hvilken udstrækning og hvordan afholdelse af store events – VM i fodbold og OL – har påvirket civile og politiske rettigheder i værtsnationerne. I sin præsentation fremlægger han resultaterne fra sit arbejde.
Roberto Zacharias er kampagnemedarbejder i Amnesty International og har i mere end ti år beskæftiget sig indgående med sport og menneskerettigheder – herunder Qatars udnyttelse af migrantarbejdere i forberedelserne til VM i fodbold i 2022. I sin præsentation vil han blandt andet komme ind på organisationens dokumentationsarbejde på området og på, hvordan stadig flere diktaturstater bruger sportens glamour til at fjerne fokus fra menneskerettighedskrænkelser.
Efter oplæggene vil der være mulighed for spørgsmål og debat
Moderator: Jasper Stadum, Journalist
Læs mere og tilmelding på
I fællesskab med mange af Danmarks idrætsorganisationer afholder Aalborg Kommune årets vigtigste konference for alle med interesse i idræt. Vi kridter banen op til vidensdeling og erfaringsudveksling for alle landets idrætstosser.