18/02/2026
NYT FRA ADVOKATEN
I dag besluttede Aalborg Byret at retssagen vedr. anlægslov med tilhørende miljøkonsekvensvurderinger skal henvises til behandling ved Vestre Landsret.
Kendelsen er truffet efter at både Borgerbevægelsen har anført sine argumenter FOR en henvisning, og Transportministeriet IMOD en henvisning.
Borgerbevægelsen VANDT slaget om hvilken domstol, sagen skal prøves ved i 1. Instans.
Det er en stor sejr.
Det betyder eksempelvis at del spørgsmål i retssagen, som eksempelvis opsættende virkning og sagens opdeling i underemner, også skal besluttes af Landsretten.
Alle Landsrettens beslutninger kan herefter indbringes direkte for Højesteret.
Det er sådan en sag så principiel og alvorlig samfundsmæssig stor betydning for rigtig mange mennesker skal føres.
Retssagen og den endelige dom er principiel. Den handler ikke kun om fejl begået i proces og miljøvurderinger i forhold til Egholmmotorvejen. Det gør den også.
Retssagen handler dog også om, hvorvidt trafikforliget og processen frem til lovens vedtagelse er lovlig, og om Folketinget rent faktisk får de fornødne oplysninger om konsekvenserne for mennesker og miljøet generelt.
De fejl retssagen handler om er de samme fejl der genfindes i ALLE Folketingets anlægsloven om motorveje i Trafikforlig 2021-2035.
Det kræver tålmodighed at føre sag for at få ret. Men nu er sagen rette sted.
Læs Byrettens kendelse på foreningens hjemmeside.
Borgerbevægelsen stævner transportministeren Borgerbevægelsen indleder den længe ventede retssag mod transportministeren med en stævning af 15.04.2025. Her på siden kan du følge med i sagen.↓ Hør advokat Louise Fabers tale Miljøretsadvokat Louise Faber opdaterer om retssagen i forbindelse...