SAAMO Brussel

SAAMO Brussel Opbouwwerkers van SAAMO brengen mensen in een kwetsbare positie samen en werken met hen aan concrete oplossingen. Een betaalbare en goede woning.

Ze doen dat met innovatief projectwerk en geëngageerd opbouwwerk. Zo bouwen ze mee aan een samenleving waarin er plaats is voor iedereen. Een geschikte job. Elke dag een gezonde maaltijd op tafel. Centen om een sociaal leven uit te bouwen. Voor velen is dat niet vanzelfsprekend. De ongelijke organisatie van onze samenleving maakt kwetsbaar en sluit uit. Maatschappelijk opbouwwerk is een vorm van s

ociaal werk die met innovatief projectwerk en geëngageerd buurtopbouwwerk mensen samenbrengt om te werken aan concrete oplossingen. Samen met mensen in een kwetsbare positie ontwikkelen de opbouwwerkers van SAAMO modellen, geven ze een aanzet voor verbeteringen in beleid en regelgeving en bouwen ze aan publieke bewustwording. Partnerschappen met overheden, andere middenveldorganisaties en private spelers zijn daarbij cruciaal. Zo bouwen ze aan een samenleving waarin er plaats is voor iedereen. SAAMO bestaat uit acht erkende vzw’s: in de vijf Vlaamse provincies en in de steden Antwerpen, Brussel en Gent. Binnen de huidige beleidsperiode van vijf jaar werkt SAAMO aan de realisatie van verschillende grond- en mensenrechten, aan sterkere buurten en steden en aan collectief burgerschap, waarbij er tussen mensen een versterkt gevoel van solidariteit is.

10/06/2026

Samen op Straat in Peterbos werd gisteren door korpschef Jurgen De Landsheer in De Afspraak aangehaald als voorbeeldproject.

Met Samen op Straat zetten we jongeren in hun kracht en bouwen we bruggen met de rest van de wijk. Wie investeert in jongeren, investeert in de toekomst van de stad en de samenleving. Jongeren zijn een hefboom.

👸Prinses Claire op bezoek. Ze nam ook even de tijd om langs de activiteiten in de   te passeren en was vol lof over het ...
05/06/2026

👸Prinses Claire op bezoek. Ze nam ook even de tijd om langs de activiteiten in de te passeren en was vol lof over het engagement van bewoners en organisaties in Peterbos ❤️🌿

👸La princesse Claire en visite. Elle a également pris le temps de s'arrêter pour découvrir les activités du et a fait l'éloge de l'engagement des habitants et des associations de Peterbos ❤️🌿

🚲 Een fiets die aan herstelling toe is ?📻 Een elektrisch apparaat dat niet meer functioneert ?🌡Benieuwd naar onze Woonme...
04/06/2026

🚲 Een fiets die aan herstelling toe is ?
📻 Een elektrisch apparaat dat niet meer functioneert ?
🌡Benieuwd naar onze Woonmeter-ateliers ?
Welkom in de zaterdag voor onze Recyclage- en Repairdag ! 🛠

🚲 Un vélo qui a besoin d'être réparé ?
📻 Un appareil électrique qui ne fonctionne plus ?
🌡Vous souhaitez découvrir nos ateliers 'Woonmeter' ?
Rendez-vous samedi au pour notre journée de recyclage et de réparation ! 🛠

1070 Anderlecht Vzw Elastik Asbl Repair Café Anderlecht

Vandaag namen we deel aan de mobilisatie L’Humain d’Abord (Mensen Eerst) op het Raadsplein in Anderlecht. Samen met vele...
04/06/2026

Vandaag namen we deel aan de mobilisatie L’Humain d’Abord (Mensen Eerst) op het Raadsplein in Anderlecht. Samen met vele partnerorganisaties vroegen we meer menselijke dienstverlening en een betere toegang tot rechten bij gemeenten en OCMW’s.
Onze opbouwwerkers Melanie en Nasira namen het woord en brachten de ervaringen van bewoners van Anderlecht onder de aandacht. Vanuit hun dagelijkse werk zien zij hoe moeilijk het soms is om toegang te krijgen tot basisrechten. Daarom stelden we aan onze stand vijf concrete voorstellen voor een toegankelijker OCMW voor: een bereikbaar loket, respect voor de wettelijke termijn van 30 dagen, geen onwettige stopzettingen van leeflonen, toepassing van het ‘Only Once’-principe en tijdige medische kaarten.
Want toegang tot rechten mag geen uitputtingsslag zijn.
Meer weten over ons werk rond sociale bescherming? Lees het hier: https://www.saamo.be/brussel/project/baskuul/

📣Deze donderdag 4 juni om 10.00 manifesteren we samen met tal van partners binnen Des guichets, pas du numérique aan het...
01/06/2026

📣Deze donderdag 4 juni om 10.00 manifesteren we samen met tal van partners binnen Des guichets, pas du numérique aan het gemeentehuis van Anderlecht :

✊ VOOR EEN MENSWAARDIGE TOEGANG TOT RECHTEN
👉Een op de twee Brusselaars heeft moeite met digitalisering
👉De campagne „L'humain d'abord“ heeft verschillende successen geboekt en heeft geleid tot wetswijzigingen
👉De gemeente Anderlecht en de andere Brussels gemeenten moeten de wet naleven door hun diensten toegankelijk te maken via het loket, de telefoon en de post
✊VOOR MEER RECHTEN
👉Om rechten af te dwingen, moeten we verenigd zijn. Tijdens de manifestatie zal de nadruk liggen op de strijd tegen racisme
👉Ook de strijd voor werkgelegenheid in de non-profitsector zal aan bod komen, evenals de strijd voor het recht op wonen

We willen een menswaardige toegang tot rechten en diensten. De toegang tot sociale rechten mag geen uitputtingsslag zijn!

Ce jeudi 4 juin à 10 h, nous manifesterons, en collaboration avec de nombreux partenaires de Des guichets, pas du numérique devant la maison communale d'Anderlecht :

✊POUR UN ACCES HUMAIN AUX DROITS
👉Une personne sur deux à Bruxelles a des problèmes avec le numérique
👉La campagne « l’humain d’abord » a remporté plusieurs succès et a fait changer des lois
👉La commune d’Anderlecht et les autres communes doivent appliquer la loi en rendant leurs services accessibles via le guichet, le téléphone et le courrier
✊ POUR AVOIR PLUS DE DROITS
👉Pour arracher des droits, il faut être uni. Lors du rassemblement, un focus sera fait sur la lutte contre le racisme
👉La lutte pour l’emploi dans le non-marchand sera aussi mise en évidence, ainsi que le combat pour le droit au logement

On veut un accès digne aux droits et aux services. L'accès aux droits sociaux ne peut pas se transformer en une course à l'épuisement!

🐑 Gisteren was het offerfeest!🏘️ Morgen is het burendag!💥 En zaterdag combineren we dit in een heus BURENFEEST in Peterb...
28/05/2026

🐑 Gisteren was het offerfeest!
🏘️ Morgen is het burendag!
💥 En zaterdag combineren we dit in een heus BURENFEEST in Peterbos 🎉en dit in het kader van onze nieuwe PETERTUIN 🌿⛱☀️
🐑 Hier, c'était la fête du Sacrifice !
🏘️ Demain, c'est la journée des voisins !
💥 Et samedi, nous combinons ces deux événements en organisant une véritable FÊTE DES VOISINS à Peterbos 🎉, dans le cadre de notre nouveau PETERTUIN 🌿⛱☀️

Met/avec Peterbos - D’Broej Collectif Habitants Du Peterbos 1070 Anderlecht Foyer Anderlechtois Comensia

🌿We starten onze Petertuin-maand met een brocante 👛✅Deze zaterdag 23 mei, van 9.00 tot 14.00😎☎️Inschrijven via 0478 52 4...
19/05/2026

🌿We starten onze Petertuin-maand met een brocante 👛
✅Deze zaterdag 23 mei, van 9.00 tot 14.00😎
☎️Inschrijven via 0478 52 45 96 of bij SAAMO, blok 9📍

🌿Nous inaugurons notre mois de Petertuin avec une brocante 👛
✅Ce samedi 23 mai, de 9h à 14h😎
☎️Inscription par 0478 52 45 96 ou auprès de SAAMO, bloc 9📍

COCOLO Foyer Anderlechtois Peterbos - D’Broej Collectif Habitants Du Peterbos Foyer Anderlechtois Comensia

🎉Samen met bewoners, organisaties en beleid kijken we ernaar uit om de Petertuin in gebruik te nemen, een nieuwe groene ...
18/05/2026

🎉Samen met bewoners, organisaties en beleid kijken we ernaar uit om de Petertuin in gebruik te nemen, een nieuwe groene ruimte in het hart van de wijk die hoop en verbondenheid brengt in Peterbos🌿

🎉En collaboration avec les habitants, les associations et les pouvoirs publics, nous sommes impatients d'inaugurer le Petertuin, un nouvel espace vert au cœur du quartier qui apporte espoir et cohésion à Peterbos🌿

Met/avec: Peterbos - D’Broej Collectif Habitants Du Peterbos ADIF Infor-Femmes Wijkgezondheidscentrum-Maison Médicale Peterbos AMO Alhambra Bibliotheek Anderlecht Coördinatie Zenne - Coordination Senne Remorquable ASBL 1070 Anderlecht Foyer Anderlechtois Comensia

📈Diabetes in Brussel neemt toe en heeft naast een biologische oorzaak ook vooral te maken met armoede en minder toegang ...
15/05/2026

📈Diabetes in Brussel neemt toe en heeft naast een biologische oorzaak ook vooral te maken met armoede en minder toegang tot zorg in bepaalde Brusselse wijken. Onze huisarts Peter Decat van het Wijkgezondheidscentrum Peterbos pleit ervoor om naast preventie vooral te investeren in wijkgerichte eerstelijnszorg en waarschuwt er ook voor om mensen niet zelf de schuld te geven van hun ziekte. Ook het feit dat insuline sinds kort niet langer meer volledig terugbetaald wordt is een fout politiek signaal dat op termijn ons gezondheidsbudget nog meer op kosten kan jagen door bijkomende complicaties bij diabetespatiënten.

📈Le diabète est de plus en plus fréquent à Bruxelles et, outre une cause biologique, il est principalement lié à la pauvreté et à un accès plus limité aux soins dans certains quartiers bruxellois. Notre médecin généraliste Peter Decat, de la Maison Médicale Peterbos, plaide pour que, outre la prévention, on investisse surtout dans les soins de première ligne axés sur le quartier, et avertit de pas culpabiliser les personnes atteintes de diabète. De même, le fait que l'insuline ne soit plus entièrement remboursée depuis peu envoie un mauvais signal politique qui, à terme, risque d'alourdir encore davantage notre budget de la santé en raison de complications supplémentaires chez les patients diabétiques.

Experts vragen meer aandacht voor de vroege opsporing van suikerziekte, want diabetes type 2 blijft groeien. En dan vooral in armere wijken én bij mensen van niet-Europese origine.

10/05/2026

Adres

Heyvaertstraat 140B
Molenbeek-Saint-Jean
1080

Openingstijden

Maandag 09:00 - 17:00
Dinsdag 09:00 - 17:00
Woensdag 09:00 - 17:00
Donderdag 09:00 - 17:00
Vrijdag 09:00 - 17:00

Telefoon

+32489275778

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer SAAMO Brussel nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen