Loonse en Drunense Duinen

Loonse en Drunense Duinen Dit gebied is een bijzonder afwisselend en vooral geliefd natuurgebied. De 1,8 miljoen mensen die jaarlijks hun weg vinden. Meer informatie; www.nm.nl

Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen is een bijzonder afwisselend en vooral geliefd natuurgebied. De 1,8 miljoen mensen die jaarlijks hun weg vinden naar de bossen en zandverstuivingen zijn hiervan het levende bewijs. Of het nu een ontspannen wandeling betreft, een actieve atb-tocht of een woestijnrit te paard, het gebied staat garant voor een unieke (natuur)ervaring. Wie deze wil delen met

andere liefhebbers van ‘de duinen’ kan terecht op Facebook. Het is een pagina voor en door liefhebbers van het gebied. De boswachter van Natuurmonumenten deelt ook steeds zijn laatste nieuws. Kijk voor meer informatie over natuurgebied Loonse en Drunense Duinen op de website van Natuurmonumenten.

Een van de mooiste bosplanten die we in dit gebied hebben is toch wel het vingerhoedskruid. Ik vind de Engelse naam nog ...
28/05/2026

Een van de mooiste bosplanten die we in dit gebied hebben is toch wel het vingerhoedskruid. Ik vind de Engelse naam nog leuker, foxglove, handschoen van de vos. In het bos waar 2 jaar geleden de Amerikaanse eiken zijn gekapt, komen ze massaal op, omdat er nu meer licht in het bos kan doordringen.
Jacques Bertens van Loons Fotowerk heeft er een serie van gemaakt. Kijk maar eens op zijn website https://loonsfotowerk.nl/vingerhoedskruid-langs-duinrand-bij-loon-op-zand/

24/05/2026

Peter Kuipers van de Dassenwerkgroep neemt je aan de hand van een filmpje van één burcht mee in het leven van een dassenfamilie 🦡🦡🦡 Leuk om zo wat meer te weten te komen over het gedrag van dit bijzondere dier! 💚

Maak van je tuin, balkon of je straat een insectenparadijs!🐝🦋 Bestuivende insecten (zoals bijen, zweefvliegen, hommels e...
13/05/2026

Maak van je tuin, balkon of je straat een insectenparadijs!🐝🦋 Bestuivende insecten (zoals bijen, zweefvliegen, hommels en vlinders) zijn namelijk ontzettend belangrijk voor ons. Zonder hen zouden veel fruitsoorten en andere gewassen uit de Nederlandse boomgaarden en supermarkten verdwijnen... 🍎🍐🍓🍒
Helaas is meer dan de helft van de wilde bijensoorten in Nederland verdwenen of bedreigd.

Jij kunt ze een handje helpen. Doe je mee?
Vraag het gratis bij- en vlinderpakket met bloemzaadjes aan via de link en laat de natuur leven. Samen maken we het verschil! 💚

https://www.natuurmonumenten.nl/red-bijen-en-vlinders

📸 Ester van Dam, Gijs Clements

🌱 Help de jonge boompjes groeien! 🌱Rond de Kaatsheuvelse IJsbaan, langs de hondenloslooproute, zijn veel jonge boompjes ...
17/04/2026

🌱 Help de jonge boompjes groeien! 🌱

Rond de Kaatsheuvelse IJsbaan, langs de hondenloslooproute, zijn veel jonge boompjes aangeplant. Ze staan in korven om ze te beschermen tegen hongerige reeën 🦌

Maar… die korven zijn géén prullenbak. Toch belanden er regelmatig 💩 poepzakjes in. Zonde, want daar gaan de boompjes aan dood.

👉 Op twee plekken langs de route staan gewoon hondenpoepbakken die netjes worden geleegd door de gemeente Loon op Zand. Maak daar gebruik van!

Bescherm de boompjes, niet je gemak 🌿

En tot slot: een grote dankjewel aan de onbekende held die de korven heeft schoongemaakt 🙏💐 Dat wordt enorm gewaardeerd!

Een supermarkt in Udenhout heeft wel een hele leuke en duurzame boodschappentas in de verkoop. Maar als boswachter zie j...
27/02/2026

Een supermarkt in Udenhout heeft wel een hele leuke en duurzame boodschappentas in de verkoop. Maar als boswachter zie je dan meteen wat er niet klopt aan het natuurplaatje. Zien jullie het ook? 😃

Beschuit met muisjes! 🍼De relatieve winterrust is duidelijk voorbij op de dassenburcht. Er wordt bij de pi**en weer flin...
11/02/2026

Beschuit met muisjes! 🍼
De relatieve winterrust is duidelijk voorbij op de dassenburcht. Er wordt bij de pi**en weer flink gegraven. Het nieuwe nestmateriaal ligt nog voor de burcht te drogen of is al gedeeltelijk de burcht in gesleept. Op de burcht zelf zijn in deze tijd opmerkelijk veel verse neusputjes. Ook zie je op de burcht verse mestputjes die je anders in het jaar nooit op de burcht tegenkomt. Volgens Peter Kuijpers (Dassenwerkgroep) zijn dit allemaal tekenen dat er jonge dasjes zijn geboren! 🦨🩷🦨🩵🦨💚

Ze liggen nu nog veilig onder de grond in de burcht, maar over 6-8 weken komen ze de wereld boven de grond verkennen 🥰

Op Plantloon, het landgoed in het noorden van de Loonse en Drunense Duinen, zijn hele beukenlanen aan het afsterven. Beu...
30/01/2026

Op Plantloon, het landgoed in het noorden van de Loonse en Drunense Duinen, zijn hele beukenlanen aan het afsterven. Beuken kunnen heel slecht tegen de afwisseling van extreme droogte en nattigheid waarmee het gebied de afgelopen seizoenen te maken heeft gehad. Toch zijn in deze fase de bomen ook nog waardevol voor de natuur. Ze zijn voor de veiligheid van wandelaars wel flink gesnoeid.

Lees meer: https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/loonse-en-drunense-duinen/nieuws/stervende-beukenlanen-op-plantloon-in-de-loonse-en

21/01/2026

Met die dikke sneeuwlaag begin deze maand was het voor sommige dieren een uitdaging om voedsel te vinden. Een goed reukvermogen 👃komt dan goed van pas. Deze keer trof Peter Kuijpers van de Dassenwerkgroep op de wildcamera een vos🦊 aan die een dode ree onder de vers gevallen sneeuw ruikt en opgraaft. Vernuftig hè, die kringloop van de natuur?

***
Aanvulling n.a.v. de opmerkingen:
Wanneer we in ons gebied een dood dier vinden in de buurt van wandelpaden dan leggen we die altijd uit het zicht zodat andere dieren daarvan kunnen leven (zoals het in de natuur hoort). In dit geval vonden we een dode ree redelijk dichtbij een dassenburcht die gemonitord wordt met een wildcamera. We hebben het dode dier vastgemaakt om te kunnen zien welke dieren op dit moment van het jaar profiteren van het kadaver.

Wat is het toch genieten van deze winterse week! ☃️Vandaag krijgen we er nog een extra laagje bovenop ❄️❄️❄️Heb je al ee...
07/01/2026

Wat is het toch genieten van deze winterse week! ☃️
Vandaag krijgen we er nog een extra laagje bovenop ❄️❄️❄️

Heb je al eens goed gekeken naar die prachtige sneeuwkristallen aan de grove dennen? Het lijkt wel kunst! Maar: blijf wel goed luisteren 👂. Al die aan elkaar geplakte sneeuwkristallen kunnen er namelijk ook voor zorgen dat de takken te zwaar worden en afbreken. Gelukkig volgt er vooraf een waarschuwing: je hoort eerst flink gekraak voordat de tak bezwijkt. En dat is ook precies de reden waarom deze bomen vroeger gebruikt werden in de mijnbouw. Gekraak was hét signaal voor de mijnbouwers om de schacht meteen te verlaten.

Wij wensen je ook vandaag weer heel veel sneeuwpret ☃️❄️💚

📸: Geurt Besselink, Eric Bergmeester, Herman Veerbeek en Susanne Blommaert

Adres

Loon Op Zand

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Loonse en Drunense Duinen nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen