Menno loopt 365 dagen

Menno loopt 365 dagen Ik ben op 4-1-25 gestart met 365 dagen 10 km (hard)lopen om geld op te halen voor onderzoek naar Ewingsarcoom, een zeldzame vorm van botkanker.

Er is nog te weinig bekend over het ontstaan en de juiste behandeling die kinderen en jongvolwassenen treft.

Soms zijn er momenten waarop je echt ziet waarom je ergens zo hard voor hebt gestreden.Afgelopen vrijdag was zo’n moment...
02/06/2026

Soms zijn er momenten waarop je echt ziet waarom je ergens zo hard voor hebt gestreden.

Afgelopen vrijdag was zo’n moment voor mij.

Een jaar lang liep ik iedere dag voor meer aandacht en financiële steun voor onderzoek naar het Ewingsarcoom, een agressieve bottumor die vooral kinderen en jongvolwassenen treft. Met MennoLoopt365 wilden we niet alleen geld inzamelen, maar vooral ook hoop creëren voor patiënten en hun families.

Afgelopen vrijdag mocht ik namens Stichting Ewingsarcoom Verdient Aandacht aanwezig zijn bij een presentatie van het sarcomenteam van het Amsterdam UMC. Samen met Caroline Kooij van het Patiëntenplatform Sarcomen kregen we uitleg over een veelbelovend nieuw onderzoek dat zij willen starten voor patiënten met een Ewingsarcoom.

Wat mij raakte, was dat ik daar letterlijk kon zien waar alle inspanningen, steunbetuigingen, donaties en kilometers uiteindelijk toe kunnen leiden: nieuw onderzoek dat daadwerkelijk verschil kan maken voor patiënten.

Het onderzoek richt zich op slimmere en nauwkeurigere operaties, met als doel tumoren beter te verwijderen, de kans op terugkeer van de ziekte te verkleinen, de overleving te verbeteren én tegelijkertijd zoveel mogelijk gezond bot, gewrichten en functie te behouden.

Het voorgestelde onderzoek zal de komende periode binnen Stichting Ewingsarcoom Verdient Aandacht worden besproken met de overige bestuursleden, zodat we gezamenlijk kunnen beoordelen hoe wij hieraan kunnen bijdragen en ondersteuning kunnen bieden.

Voor zeldzame kankers zoals het Ewingsarcoom is onderzoek niet vanzelfsprekend. Juist daarom is iedere vorm van steun zo belangrijk.

Ik ben dankbaar voor de uitnodiging van dr. Floortje Verspoor en dr. Diederik Meijer en heb veel respect voor hun bevlogenheid en inzet voor deze patiëntengroep.

Maar bovenal ben ik dankbaar voor iedereen die het afgelopen jaar heeft meegeleefd, gedoneerd, gedeeld, aangemoedigd of een stukje heeft meegelopen. Zonder jullie waren we nooit zover gekomen.

Dit laat zien dat we samen echt iets in beweging kunnen zetten.

Samen blijven we werken aan meer aandacht, meer onderzoek en meer hoop voor de toekomst. 💛
Patiëntenplatform Sarcomen
Stichting Ewingsarcoom
Amsterdam UMC Cancer Center Amsterdam

Afgelopen zaterdag was ik te gast bij de landelijke contactdag sarcomen in het RadboudUMC. Het RadboudUMC is één van de ...
11/05/2026

Afgelopen zaterdag was ik te gast bij de landelijke contactdag sarcomen in het RadboudUMC. Het RadboudUMC is één van de vijf expertisecentra in Nederland waar het Ewingsarcoom behandeld wordt.

Ik was gevraagd om een presentatie te geven over mijn actie MennoLoopt365dagen, het Ewingsarcoom en natuurlijk over Sten. Dat deed ik met alle liefde.

Tijdens mijn presentatie heb ik verteld over de zeldzaamheid van deze ziekte en het belang van meer aandacht, meer onderzoek en betere behandelingen. Er is nog zoveel nodig om de kansen voor patiënten te vergroten.

Dank aan Patiëntenplatform Sarcomen voor de uitnodiging en de mooie dag.

www.stichting-ewingsarcoom.com
www.mennoloopt.nl

Soms zijn het juist de gewone momenten die het meest bijzonder worden. Afgelopen woensdag was zo’n moment.Samen met Tjid...
05/04/2026

Soms zijn het juist de gewone momenten die het meest bijzonder worden. Afgelopen woensdag was zo’n moment.
Samen met Tjidde Bos en mijn overbuurman Ard Barkhuis trok ik de wandelschoenen weer aan voor een rondje van 10 kilometer. Een mooie route vanuit de Veenlanden, langs de Tweederdeweg richting de Drentse Mondenweg en via het Zuiderdiep weer terug. Maar deze wandeling was meer dan alleen kilometers maken.
Tjidde zet zich in voor meer aandacht en onderzoek naar zijn zeldzame oogziekte: Retinitis pigmentosa. Een ziekte die langzaam het zicht afneemt en waarvoor nog geen genezing bestaat. Juist daarom is onderzoek zo ontzettend belangrijk, onder andere bij het Amsterdam UMC.
Tijdens het wandelen spraken we over wat deze ziekte betekent, over doorzettingsvermogen en over hoop. Hoop dat toekomstig onderzoek wél verschil kan maken voor anderen. En dat is precies waar Tjidde zich met hart en ziel voor inzet.
Zoals hij zelf zo mooi zegt: misschien kan hij er zelf niet meer van profiteren, maar anderen in de toekomst hopelijk wel.
Ik heb enorm veel respect voor zijn inzet en ben dankbaar dat ik een stukje met hem mee mocht lopen – letterlijk én figuurlijk. Tjidde haalt geld op voor meer onderzoek door mee te lopen in de Klap tot Klap loop op Tweede Paasdag. Een initiatief dat ik meer dan begrijp en van harte ondersteun! Wil je Tjidde ook steunen in zijn missie tijdens de Klap tot Klap? Dat kan via:�https://www.steunamsterdamumc.nl/fundraisers/tjidde-bos
Samen kunnen we het verschil maken. 💙
Ard Barkhuis Tjidde Bos

⚽️ SC Stadskanaal doneert €1.250 ❤️Soms zijn er momenten die je echt even raken. Dit is er zo één.Enige tijd geleden hee...
15/03/2026

⚽️ SC Stadskanaal doneert €1.250 ❤️

Soms zijn er momenten die je echt even raken. Dit is er zo één.

Enige tijd geleden heeft het bestuur van SC Stadskanaal een inzamelingsactie georganiseerd voor mijn actie Menno Loopt 365 dagen. Tijdens de wedstrijd Stadskanaal – Nieuw Buinen werd er al aandacht besteed aan mijn actie, en dat vond ik toen al ontzettend bijzonder.

Vandaag mocht ik het eindbedrag horen en een cheque in ontvangst nemen uit handen van Erik van der Vlag. Wat een verrassing: maar liefst €1.250 is er opgehaald voor Stichting Ewing-sarcoom.

Ik ben SC Stadskanaal enorm dankbaar dat ze dit voor mijn actie hebben georganiseerd. Het betekent echt veel om te zien hoeveel mensen meeleven en willen bijdragen.

Voor mij maakt het ook extra bijzonder dat Sten hier ook vrienden had bij deze club. Tijdens mijn reis heb ik het al vaker gehad over Kevin Nijmeijer, en daarom voelt deze steun ook persoonlijk.

Dank aan iedereen van SC Stadskanaal die hieraan heeft bijgedragen. Jullie steun helpt om het verhaal van Sten te blijven vertellen en samen iets goeds te doen voor de toekomst. .

Geweldig dit! 🙏🏻
21/02/2026

Geweldig dit! 🙏🏻

𝟮 𝗘𝗨𝗥𝗢 𝗣𝗘𝗥 "𝗟𝗢𝗧"

Naast de poortverloting staat er op de bar in onze kantine een bus voor donaties voor de actie "𝗠𝗲𝗻𝗻𝗼 𝗟𝗼𝗼𝗽𝘁" voor iedereen die gewoon een donatie wil doen.

𝗣𝗼𝗼𝗿𝘁𝘃𝗲𝗹𝗼𝘁𝗶𝗻𝗴
Tijdens de derby zal aan de poort het programmaboekje met poortverloting voor 𝟮 𝗲𝘂𝗿𝗼 worden verkocht. (Meer mag zoals altijd).

De gehele opbrengst gaat naar de actie "𝗠𝗲𝗻𝗻𝗼 𝗟𝗼𝗼𝗽𝘁"

Wow! Zo dankbaar hiervoor 🙏🏻.
19/02/2026

Wow! Zo dankbaar hiervoor 🙏🏻.

Twee keer moest de uitreiking van de cheques van onze Eindejaarsgoededoelenactie uitgesteld worden, want de weergoden waren ons met al die sneeuw en ijzel niet goed gezind.

Maar inmiddels is de eerste donatie overhandigd en kunnen we de 6 door collega’s gekozen goede doelen bekend maken:

• Hermanshoeve Marum, aangedragen door Tamara Hattu: bijdrage voor de aanleg voor een centrale ontmoetingstuin voor bewoners, hun familie en begeleiders.
• Maggie's Center Groningen, aangedragen door Leendert Rijneveld: een huiselijke plek voor mensen met kanker en hun naasten.
• Buurtgezinnen, aangedragen door Anne-roos Wester: extra zorg en aandacht voor kinderen die het nodig hebben
• Menno loopt 365 dagen aangedragen door Agnes van der Veen: initiatief van Menno Klok om geld in te zamelen voor onderzoek naar deze zeldzame, agressieve vorm van botkanker waaraan zijn zoon Sten op 21-jarige leeftijd overleed.
• Samen voor Sietse, aangedragen door Tim Pels Reijcken: onderzoek naar het zeldzame AP4-deficiëntiesyndroom, een ziekte die wereldwijd bij slechts een paar honderd kinderen voorkomt.
• Hulphond Nederland, aangedragen door Patrick van der Zwan: hulphonden voor volwassenen en kinderen die extra ondersteuning nodig hebben

Aan hen samen schenken we een totaalbedrag van 10.000 euro uit onze winst, zoals we elk jaar doen op initiatief van onze Focusgroep Goede Doelen

Vanuit deze focusgroep zetten collega’s zich jaarlijks in voor maatschappelijke initiatieven: van een actieve vrijwilligersdag tot een donatie of inzamelingsactie. Altijd met hetzelfde uitgangspunt: samen bijdragen aan initiatieven die er écht toe doen.

I.v.m. de weersomstandigheden werd de wedstrijd eerder afgelast maar staat deze opnieuw gepland om gespeeld te worden op...
19/02/2026

I.v.m. de weersomstandigheden werd de wedstrijd eerder afgelast maar staat deze opnieuw gepland om gespeeld te worden op zondag 22 februari om 14:00 uur. Ik ben erbij, zie ik jou daar ook? 🙏🏻

𝗗𝗘 𝗗𝗘𝗥𝗗𝗘 𝗛𝗘𝗟𝗙𝗧..

Sport verbroedert en de mooiste vriendschappen worden tijdens de derde helft beklonken.

Tijdens de 𝗱𝗲𝗿𝗯𝘆 Stadskanaal -Nieuw Buinen zal de opbrengst van poortverloting volledig voor de Stichting "𝗠𝗲𝗻𝗻𝗼 𝗹𝗼𝗼𝗽𝘁" zijn.

Menno heeft 365 dagen gelopen voor onderzoek naar Ewingsarcoom! De verschrikkelijke ziekte waar zijn zoon Sten aan is overleden.

Het dagelijks lopen is gestopt, maar zoals gezegd de derde helft gaat door!

𝗞𝗼𝗼𝗽 𝗵𝗲𝘁 𝗽𝗿𝗼𝗴𝗿𝗮𝗺𝗺𝗮 𝗮𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗽𝗼𝗼𝗿𝘁, 𝗲𝗻 𝗴𝗲𝗲𝗳 𝗴𝘂𝗹!
💙🤍🧡

04/02/2026
Wat een enorme eer om de prijs Hart voor de Sport te mogen ontvangen tijdens het Sport- en Cultuurgala Borger-Odoorn. Da...
30/01/2026

Wat een enorme eer om de prijs Hart voor de Sport te mogen ontvangen tijdens het Sport- en Cultuurgala Borger-Odoorn. Dank aan de jury en de gemeente voor deze bijzondere waardering.

De actie Menno loopt 365 dagen is opgezet om geld in te zamelen voor onderzoek naar Ewing Sarcoom. Onderzoek dat hard nodig is, omdat we niet mogen accepteren dat patiënten niet beter worden omdat een ziekte te zeldzaam is.

Dus mensen: blijf geven. Blijf vragen om onderzoek. Blijf in beweging, niet als doel, maar als middel om aandacht en steun te creëren.

Ik heb aan den lijve gevoeld hoe deze actie mensen heeft verbonden en samengebracht. Het raakte me diep om te zien hoe verschillen werden overbrugd en hoe gemeenschappen zich samen inzetten voor één doel.

En daarom, vanuit heel mijn hart: dankjewel.
Aan iedereen die mijn actie steunde.
Aan iedereen die meehielp, meeleefde en meedroeg. Dit alles vanuit mijn HART voor Sten.

Met het winnen van deze prijs ben ik ook genomineerd in de categorie Sportparel van Drenthe. De winnaar wordt bekend gemaakt op 9 maart in het Atlas Theater in Emmen.

Gefeliciteerd aan alle andere winnaars. Wat mooi om te zien hoeveel talent, inzet en betrokkenheid er in Borger-Odoorn zit. Trots om hier onderdeel van te zijn.
Menno Klok
www.mennoloopt.nl
Stichting Ewingsarcoom
Gemeente Borger-Odoorn

25/01/2026

Mooi dat SC Stadskanaal mijn actie ook steunt! Kom zaterdagavond naar de derby en vergeet vooral niet een lot in de poortverloting te kopen 💪🏻

Adres

Assen

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Menno loopt 365 dagen nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Menno loopt 365 dagen:

Delen