28/04/2026
Viime viikolla torstaina 23.4.2026 toteutimme Meidän Jyväskylä – Yhteinen koti -tapahtuman jo neljättä kertaa. Ilmassa oli jotakin sellaista, mitä on vaikea mitata, m***a helppo tuntea: lämpöä, yhteisöllisyyttä, kohtaamista ja iloa. Ihmisiä eri taustoista, eri kielistä, eri elämäntilanteista ja eri sukupolvista tuli yhteen. Ei vain samaan tilaan, vaan yhteiseen kokemukseen.
Tapahtuma onnistui todella hyvin! Ohjelmassa näimme upeita tanssiesityksiä, kuulimme kauniita musiikkiesityksiä sekä koskettavia ja ajatuksia herättäviä tarinoita ja asukkaiden kokemuksia!
Kiitos paljon avauspuheesta Pia Bärlund, musiikista Stem of Sound-kuoro, Farshad Sanati ja Monikulttuurikeskus Glorian musiikkiryhmä, puhueenvuoroista Suleiman Kamau, Hülya Akkas Arslan, Farshad Sanati sekä ”Mun tarina meidän Maailma”-prjoketin nuoret, tanssijat Swarna Dey, Aru Hakkarainen ja Meidän Jyväskylän tunnelman nostattaja Barbra Ahloors Mwakapandu!
Minnansalissa pääsi tutustumaan moniin eri organisaatioihin ja toimintaan, ja lava-alueella pääsi osallistumaan erilaisiin aktiviteetteihin ja tutustumaan eri kulttuureihin sekä hankkimaan kauniita hennatatuointeja. Kiitos ihanat vapaaehtoiset Peachy Myöhänen, Rasna Amin, Swarna Dey (Priyodorshini), Faten El-idi, Dilakshi Nayanika, Malla, Angilyn, Nada ja Jarin jotka loivat avointa, kohtaavaa ja iloista tunnelmaa toimintapisteille!
Pääsimme myös maistelemaan makuja maailmalta, kun tapahtumassa perustettiin ensimmäistä kertaa ”Meidän Jyväskylä café”, jossa tarjotiin herkullisia makuja Vietnamista, Filippiineiltä ja Bangladeshista! Suuri kiitos TropiBrew, Viet Rolls Kitchen (Xiu Le), Gloria Camba Lapitan ja Shawoly Sharmin Shupta uuden Meidän Jyväskylä café -perheen luomisesta!
Iso kiitos myös harjoittelijoillemme, Hanna Ruokonen, Sarah Aya Daza, Monika, Trinh (Jasmine), Saira ja Rebina jotka olivat mukana auttamassa mm. järjestelyissä, somevideoiden tuottamisessa, palautteen keruussa ja haastatteluissa! Olitte todella isona apuna ja iloisen tunnelman luojina, kiitos! 🥰
Haluamme myös kiittää kaikkia toimijoita, jotka olivat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa tapahtumaa mm. Jyväskylän kaupunginkirjasto, Jyväskylän kotoutumispalvelut, International House Jyväskylä, Monikulttuurikeskus Gloria ry,
Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuspalvelut; monikielisten perheiden varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen työryhmä, Keski-Suomen elinvoimakeskus, Suomen Punainen Risti Länsi-Suomen piiri, JAMK Talent Boost, Jyväskylän yliopisto Simhe-palvelut, Lähitalo Piippurannan Klubi, Kansallisen lukutaitostrategian toimeenpanon edistäminen Jyväskylässä -hanke, Jyväskylän Kenttäurheilijat: TALO hanke sekä eri yhteisöt, jotka olivat mukana. Erityiskiitos Jyväskylän pääkirjastolle tiloista sekä mahtavasta ja joustavasta yhtestyöstä tapahtuman käytännön sujuvuuden kanssa!
Tämän tapahtuma oli muistutus siitä, että kotoutuminen ei synny vain rakenteista, palveluista tai osoitteesta. Koti syntyy kokemuksesta. Siitä, että ihminen tuntee: minulla on paikka tässä kaupungissa, tässä yhteisössä, tässä yhteiskunnassa. Viime viikolla, kun katsoimme ympärillemme ja näimme ihmisiä kohtaamassa toisiaan, jäimme pohtimaan kysymystä:
Mitä tekee kodista kodin?
Lue lisää ajatuksiamme aiheesta täältä:
https://www.paremminyhdessa.org/mika-tekee-kodista-kodin/
Paremmin Yhdessä ry:n puolesta,
Emmanuel ja Annika Sibomana