07/12/2025
Joensuun kaupunginvaltuusto käsittelee huomenna valtuustoaloitetta, jossa on esitetty hakkuiden rajoittamista lintujen pesimäajan ulkopuolella. Aloitteessa on mm. ehdotettu yhteistyön vahvistamista yhdistyksemme kanssa erityisesti, kun hakkuu-uhkaa kohdistuu sellaisille alueille, joiden voidaan ennakoida olevan linnustollisesti merkittäviä. Aloitteessa mainitaan erityisesti tikkalinnut, jotka aloittavat pesintänsä paljon aiemmin kuin Joensuun kaupungin metsänhoidon linjausten mukainen hakkuurajoite alkaa. Linjauksessa todetaan: ”Lintujen pesimäaikana 15.4. – 31.6. hakkuita vältetään erityisesti rehevillä ja lehtipuuvaltaisilla alueilla, rantametsissä ja korvissa”.
Aloite on erittäin kannatettava. Rajoittamalla hakkuita pesimäajan ulkopuolelle, pystytään varmistamaan, ettei hakkuissa kirjaimellisesti kuole lintuja pesien tuhoutumisen seurauksena. Tärkeämpää olisi pyrkiä suojelemaan elinympäristöjä kokonaisuudessaan, m***a pesimäajan ulkopuolisilla hakkuilla linnustolliset tappiot ovat kuitenkin pienempiä.
Aloitevastauksen mukaisesti lisätoimenpiteille ei ole kuitenkaan tarvetta ja näin asia on jo siunattu sekä kaupunkirakennelautakunnassa että kaupunginhallituksessa. Todennäköisesti näin tapahtuu myös huomenna kaupunginvaltuustossa. Aloitevastaukseen on kirjattu kauniita periaatteita, m***a niiden toteutuminen ja aito vaikuttavuus on kyseenalaista.
Yhdistyksemme näkökulmasta aloitevastaus kummastuttaa. Vastauksessa kerrotaan, että yhteistyötä yhdistyksemme kanssa tehdään luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi. Valitettavasti tämä väite ei pidä paikkaansa ja olemme yrittäneet sekä lautakunnan että hallituksen saada korjaamaan tämän väittämän. Päin vastoin, yhdistyksellämme olisi mielenkiintoisia esimerkkejä siitä, kuinka tämä yhteistyö on toimimatonta tai olematonta.
Vaikuttamisyrityksemme päätöksentekoon on kuitenkin poikinut myös hyvää. Olemme saaneet lupauksen Joensuun kaupungilta tiiviimpään yhteistyöhön. Yhteistyössä olisivat meidän lisäksi mukana myös luonnonsuojeluyhdistykset ja tavoitteena olisi lähteä kehittämään yhteisiä toimintapoja yhteistyön kehittämiseksi.
Tämä on hieno juttu ja olemme avoimia yhteistyön kehittämiselle. Vastaus sinällään voi aiheuttaa jäsenistössämme kummastusta ja sen takia tätä asiaa oli syytä avata edes tämän postauksen verran.
Aloitteeseen ja siihen valmisteltuun vastaukseen pääset tutustumaan: https://dynastyjulkaisu.pohjoiskarjala.net/joensuu/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=20251360-11
Tämän postauksen kirjoitti yhdistyksen puheenjohtaja
Kuva: Anniina Kontiokorpi