24/08/2025
135 år siden Blik- og Rørarbejderforbundet blev stiftet! Vores bestyrelsesmedlem Malde Novak skriver dette flotte opslag 👇🏼👇🏼👇🏼
TILLYKKE TIL MIN FAGFORENING 🚩
I dag har min fagforening sgu fødselsdag. Det betyder, det er præcis 135 år siden, at Blik- og Rørarbejderforbundet blev stiftet. En fagforening, et fagligt fællesskab og en interesseorganisation for stolte VVS'ere, blikkenslagere, ventilationsteknikere og skorstensfejere.
I den anledning vil jeg gerne slå et slag for vigtigheden af at være medlem af en fagforening. Altså en rigtig, overenskomstbærende fagforening. En fagforening, der forhandler overenskomster, sikrer ordentlige løn- og arbejdsvilkår, kan føre sager i Arbejdsretten, uddanner tillidsrepræsentanter og står vagt om den danske model. Alt sammen til gavn for lønmodtagerne og vores arbejdsmarked – og dermed det danske samfund som helhed 🇩🇰👍🏻
Derfor er det også vigtigt at forstå forskellen på en rigtig fagforening og en gul fagforening som f.eks. Det Faglige Hus, Krifa og Ase – eller fagforretninger som nok er en mere retvisende betegnelse. De gule "fagforeninger" promoverer sig på at yde den samme service som de rigtige/overenskomstbærende fagforeninger – men til et billigere kontingent. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt. Og ved du hvad? Det er det sgu også!
De gule forretninger hævder at kunne tilbyde det hele for det halve. Der er bare ét problem: Det er en kæmpestor LØGN! Desværre er der rigtig mange helt almindelige lønmodtagere (især unge, men også ældre), der ikke kender forskellene og derfor lader sig narre af et billigere kontingent.
Kære venner. Husk nu for fanden at være organiseret i en RIGTIG fagforening! For det kan sgu blive dyrt at lade være 😳🤯
📸: Billedet er fra årsmødet i Blik og Rør Ungdom, maj 2025