02/06/2026
Referat af ældrerådsmøde 26. Maj 2026 kl. 09-13 i Gæstekantinen, Guldborgsund Kommune.
Deltagere: Inge-Lise, Peter, Conny, Tom, Mette, Jens Erik, Lars, Lis, Susanne, Ragna og Solveig. Afbud: Conny, og Tom deltog indtil kl.10.
09.00-10.00
Møde med formand for Sundheds- og omsorgsudvalget Johannes Kristensen, næstformand Pernille Sølvhøj samt centerchef Marianne Søgaard. Afbud: Johannes og Marianne
1. Generel information om budgetforhandlinger på ældreområdet.
Ref.: Stort fokus på at budgettet passer ifht tidligere vedtagne besparelse i relation til masterplan. Johannes har fokus på at der tages højde for dette. Det tekniske budget er til behandling på SOU dd. Ældrerådet påpeger at budgetoverskridelse efter deres opfattelse er presserende at tage hånd om.
2. Er grundlaget for bodelingsaftalerne på plads?
Ref.: godkendt i ØEU og byrådet. Bygningen til rehabilitering forbliver kommunens. Tages op på næste møde.
3. Er der foretaget en ekstra budgetbevilling med henblik på et nyt kælderprojekt på Sømarken.
Ref.: Budgettet er ikke rettet til endnu, men midler kommer fra SOU. Genanskaffelse af møbler i forbindelse med branden er udlejers udgift. Tages op på næste møde.
4. Dialog om emner relateret til det kommende udvalgsmøde, der specielt har ældrerådets interesse.
Ref.: SOU holder en fordybelsesdag, hvor man kan drøfte særlige fokusområder. Samling af ny region ØstDanmark fylder. Det er vigtigt at tænke fremad. Pernille har foreslået at kommunen får en læge ansat tilknyttet plejehjemmene.
5. Hvilke kommunale og statslige midler har ældreområdet fået tilført i år 2026? Pernille kan ikke svare, måske mailbesvarelse fra Johannes?
6. Udvalget besluttede 17/9 2025 at godkende en analyse af hjemmeplejen og sygeplejen med henblik på bæredygtighed samt kvalitet, er denne analyse færdiggjort?
Ref.: Analysen er ved at være færdig hos Deloitte
7. Østerbro Skolens areal er udbudt til salg - ældrerådets ønske om at se på muligheden for beliggenhed af det fremtidige plejehjem er åbenbart ikke efterkommet!
Ref.: Pernille kan ikke svare nu, men tager det med videre til administrationen. Ældrerådet er skuffede over ikke at få begrundelse for, hvorfor tidligere forslag ikke tages i betragtning. Punkt til næste møde.
10.00-10.30 (Udsættes til juni, da Marianne har måttet melde afbud)
Møde i gæstekantinen med Centerchef Marianne Søgaard Hansen.
Marianne Søgaard Hansen vil fortsætte præsentationen af organisationsplanen for sundheds-og omsorgsarbejdet, den igangsatte implementeringsplan for hele den fremtidige ældrepleje.
1. Masterplanen for plejeboligstrukturen
2. Plejeboliger med social profil, som åbner til efteråret på Sømarken
10.00 - 13.00
Godkendelse af referat fra 23. april 2026
Referatet godkendt
Godkendelse af dagsordenen.
Tilføjet punkt 16.
1. Rettede vedtægter sendt tilbage til kommunen den 13 maj til godkendelse.
Ref.: Vi vedtog ved sidste møde, at formandsskabet kontaktede Danske Ældreråd vedr. lovhenvisninger, tilrettede og sendte til godkendelse. Rettelser vedtaget.
2. Lars genkender ikke et referat af sidste møde bl.a. formandskabets vurdering af svar fra Dansk Ældreråd samt formandskabets kompetence om at videresendelse af vedtægterne -dialog.
Ref.: Alle øvrige medlemmer enige i at sidste møde besluttede delegation til formandsskabet.
3. Høringssvar på kommunens demensstrategi sendt 1 maj.
4. Nyt logo, Peter og Lars.
Ref.: Peter præsenterer det besluttede logo.
5. Ny pjece med hjælp af Marianne Kruse- Andersen, kvalitetskonsulent i Guldborgsund Kommune, hvor mange skal der trykkes og hvor? - Lars & Peter.
Ref.: Marianne Kruse er på opgaven. Den færdige version sendes rundt til korrekturlæsning, og der trykkes samme antal som i sidste periode.
6. Veste til ældrerådet - Ragna.
Ref.: Veste bestilt Ragna får dem forhåbentlig, så vi kan bære dem til Sommerfest i morgen?
7. Invitation til Peter og Inge-Lise fra Socialudvalget til workshop om handleplan 2026 - 2029 der indeholder fire fastlagte pejlemærker.
Ref.: Peter og Inge-lise deltager. Solveig deltager fra det tværgående pårørenderåd for kommunens botilbud.
8. Fælleskøkkenet brugermøde den 7/5 referat Conny, Susanne og Lis.
Ref.: Pressemeddelelse udsendt om at direktøren stopper.
9. Møde med pårørenderåd samt leder af Nørre Alslev plejehjem den 18 maj.
Ref.: Inge-Lise have modtaget henvendelse fra borger og blev opmærksom på pårørenderådsmøder. Inge-Lise bad om deltagelse. Virkelig god oplevelse. I Lolland kommune og andre steder holder man jævnligt møder mellem ældreråd og plejehjemskontakter, brugere, aktiviteter osv (kontaktudvalg). Der er så vidt vi ved ikke pårørenderåd på andre plejehjem? Ældrerådet vil meget gerne arbejde videre med at fremme nedsættelse af pårørenderåd/aktivitetsudvalg på flere af kommunens plejehjem.
10. Nyborg Strand: 6 personer fra ældrerådet deltog. Ref.: generelt godt møde
a. Kirsten Nissen fra Københavns ældreråd blev valgt til næstformand, der var kun samme kandidat.
b. Forslag til fælles udtalelse fra landets folkevalgte ældre-/seniorråd blev videregivet til Lars Gaardhøj, regionsformand for Region Øst.
c. Et Alders Venligt råd blev stiftet ultimo 2025 introduktion til rådet blev fremlagt af siddende formand Lisbeth Knudsen, rådet skal komme med et forslag til et ældrevenligt Danmark; men opdateres ikke under folketingsvalget og det er uvist om det fortsætter efter ny regeringsdannelse. (Information om rådet læses på aldersvenligt.dk)
d. På landsplan stod visionerne om forebyggelse, trivsel og aldring højest på listen fra ældrerådene.
e. Der var mange spændende seminarer med overskriften “Når vision skal blive til virkelighed i fremtidens ældrepleje” - specielt seminaret “Et tættere samarbejde med pårørende og civilsamfundet” fra ambition til praksis var mere end bemærkelsesværdigt - foredragsholder var Jacob Høj Jørgensen chefkonsulent fra Delendorff - fantastisk foredragsholder.
Forskellige seminarer i alt fem, de enkelte medlemmer refererer til hovedindhold i det seminar de deltog i.
1. Ramt af demens
2. Når hjemmet ikke længere er privat.
Ref.: Lis deltog, spændende oplæg om grænseoverskridende situation. Hvordan undgår man at overskride grænser og selvbestemmelsesret.
3. De nye ældretilsyn.
Ref.: Ragna deltog. Nyt se plejeoverblikket.dk. 3 centre Hjørring, Gentofte og Silkeborg sørger for tilsyn hvert 5.år på fortrinsvist anmeldt besøg
4. Helhedsplejen i praksis. Tom deltog
5. Forebyggelse på ældreområdet.
Ref.: Inge-Lise og Peter. Kedeligt indlæg om forebyggelse i Odense.
11. Emner til International Ældredag 2026 - Nummer to møde blev afholdt den 18 maj indledende koncept er/var “Pårørendes rolle i ældremodellen”
Ref.: Det bliver d. 8.oktober med Eva Hofmann som oplægsholder om ‘Pårørende som forhandler’ + Marianne Søgaard. I Ældresagens hus, max. 100 deltagere.
12. Guldfest for seniorer den 27/5 fra 11-15.00. 6 ældreråds medlemmer deltager billetter bestilt.
13. Sundheds Landsby Nysted - Møde Kettinge Forsamlingshus 10. juni kl. 19.00 til 21.00 Inge Lise deltager.
14. Sommerfrokost – Tom evt. 24/8 på Højskolen?
15. Kommunikation.
16. Information om rejsekort
Ref.: Flere er interesseret i at deltage i møde med Movia (Peter og Ragna i hvert fald)
17. Evt - stort og småt.
Ref.: Plejehjemsstruktur Peter efterlyser ældrerådets mere systematiske involvering. Mange er tilhængere af mindre enheder. Masterplanen forventede man var oplæg til efterfølgende viderearbejde.
Orientering fra medlemmerne om følgende fagudvalg.
1. Sundhed og omsorg - Alle
2. Facebook - Lars og Inge Lise
Ref.: Besøgstallet er steget betragteligt
3. Teknik, Natur & Miljøudvalget - Tom og Lars.
4. Økonomi og budgetter - Jens Erik, Peter og Inge Lise
5. Socialudvalget - Ragna, Lis, Susanne.
6. Trafik samt tilgængelighedsudvalget - Lars, Ragna
Ref.: punktet slettes fremover
7. Folkesundhedsudvalget - Susanne og Mette.
8. Landdistrikter-Bosætnings- og medborgerskab - Jens Erik, Tom.
9. Økonomi ældrerådets budget. Conny, Inge Lise og Peter.
Næste møde den 15. juni 2026 mødet inkluderer møde med hele udvalget.
Referent: Solveig Rosendahl