Foreningen Atomkraft Ja Tak

Foreningen Atomkraft Ja Tak Kontaktoplysninger, kart og anvisninger, kontaktformular, åbningstider, tjenester, stjerner, fotos, videoer og meddelelser fra Foreningen Atomkraft Ja Tak, Nonprofitorganisation, Skovgaardsgade 5c, Aarhus.

- Et frivilligdrevet, tværpolitisk projekt for klimahandling og energioplysning ♻️⚡⚛️

Støt vores arbejde for en grønnere og mere stabil energipolitik - bliv medlem for kun 25 kr om måneden: https://www.atomkraft-jatak.dk/bliv-medlem/

BREAKING: Et Flertal af folketingskandidater er for atomkraft ⚛️I TV 2’s kandidattest svarer et flertal på 53 % af folke...
23/03/2026

BREAKING: Et Flertal af folketingskandidater er for atomkraft ⚛️

I TV 2’s kandidattest svarer et flertal på 53 % af folketingskandidaterne, at der bør etableres atomkraft i Danmark. Kun 36 % svarer, at de er imod.

Vi er i foreningen utrolig glade for at se, at folketingskandidaterne i overvejende grad er for at etablere atomkraft i Danmark.

Husk at hvis vi vil have en fremtid med stabil og grøn energi, så er det nu, vi har muligheden for at gøre noget ved det.

Brug din stemme i morgen til at bakke op om atomkraft i Danmark!

P.S det næstbedste du kan gøre for at støtte atomkraft er at melde dig ind i foreningen, så støtter du vores frivillige indsats for en mere rationel og grøn energifremtid hele året rundt. Det koster kun 25 kr. om måneden. Meld dig ind på vores hjemmeside 🧑‍💻

Danmarks elforsyningssikkerhed er dybt afhængig af naboerne og tålmodigheden hos Norge og Sverige slipper op 😱I vindfatt...
17/03/2026

Danmarks elforsyningssikkerhed er dybt afhængig af naboerne og tålmodigheden hos Norge og Sverige slipper op 😱

I vindfattige timer ryger importandelen af Danmarks strømforbrug op på 80 procent eller mere. 80 procent! Det er voldsomme tal (se grafen i kommentarsporet). Det er ikke et samarbejde, det er at bruge Sverige og Norge som vores personlige powerbank.

Tålmodigheden hos naboerne er også ved at være opbrugt:
Sverige er rasende. Energiminister Ebba Busch truer direkte med at stoppe både nye og eksisterende energikabler til udlandet. Hun siger, at Sverige allerede trækker det største læs i EU, og nu bliver straffet ved at skulle betale mere for andre landes ustabile elsystem, med EUs nye reform for elforbindelser. “Den gode pige er ved at blive slem,” lyder det kontant. (Altinget, marts 2026)

Norge har også diskuteret at droppe forlængelsen af en del af det store elkabel til Danmark. Som det blev sagt: Tiden er løbet fra store nye udlandskabler. De vil ikke længere lade dansk elforbrug drive norske elpriser op. (Ingeniøren, november 2023)

Det er selvfølgelig ikke sikkert at kablerne rent faktisk bliver kappet. Men vi er nu ude i et farligt område hvor vi ødelægger det nødvendige elsamarbejde og vores gode relationer til vores naboer.

Energinets egen redegørelse for elforsyningssikkerhed 2025 viser at Danmark er det land i Europa med den laveste elforsyningssikkerhed. Vi har simpelthen ikke nok stabil egenproduceret strøm når vejret ikke er med os hvilket sker alt for ofte.

Netto importerer vi om året næsten 25 procent af vores elforbrug men på timebasis bliver det ekstremt. Det er ikke bæredygtigt og det er ikke fair over for naboerne.

På energiministermødet i København i efteråret 2025 sagde ministrene fra Sverige Finland og Norge direkte til EU’s energikommissær Dan Jørgensen:

»Overafhængighed af udlandsforbindelser eller af én enkelt type energiproduktion vil føre til et dyrere system for EU’s borgere og virksomheder med højere elpriser, større risiko for forsyningssikkerheden og lavere konkurrenceevne.«

Det er en klar besked til Danmark: Stop det ensidige fokus på vejrafhængig energi. Byg mere stabil produktion. Tag ansvar for egen forsyningssikkerhed i stedet for at overforbruge naboernes.

Dette er en af de vigtige grunde til, at Danmark bør droppe sit atomkraftforbud og tænke atomkraft ind i energiplanlægningen. Netop lokalt produceret atomkraft kan give den stabile, vejruafhængige energi vi mangler og dermed mindske vores afhængighed af at trække på andre landes elressourcer.

Foreningen Atomkraft Ja Tak rykker ind på Christiansborg! ⚛️🇩🇰Valgkampen kører på højtryk, og atomkraft er for alvor kom...
15/03/2026

Foreningen Atomkraft Ja Tak rykker ind på Christiansborg! ⚛️🇩🇰

Valgkampen kører på højtryk, og atomkraft er for alvor kommet på dagsordenen på Christiansborg. Det er både spændende og vigtigt.

Vores seje frivillige Jens, som er en af Danmarks ganske få uddannede reaktorfysikere, var denne uge inviteret til at holde oplæg i Fællessalen for at bidrage med tekniske perspektiver på atomkraft i Danmark.

Her er nogle af de vigtigste pointer fra oplægget:

⚛️ Europa er i fuld gang med at genopbygge momentum for ny atomkraft, mens Danmark halter efter�

⚡Den grønne omstilling lægger et voksende pres på elnettet, og derfor bliver stabil, lokal elproduktion som atomkraft stadig mere værdifuld�

🎓 Danmark mangler i dag kompetencer inden for atomkraft. Dem skal vi i gang med at opbygge nu!

Debatten rykker tættere og tættere på beslutningstagerne. Valget i 2026 har for alvor vist, at Danmark nærmer sig et opgør med det forældede forbud og muligheden for at slutte sig til resten af Europa, hvor atomkraft i stigende grad ses som en central del af sikker, hjemmeproduceret, stabil og grøn energi.
Foreningen Atomkraft Ja Tak arbejder utrætteligt for at bringe fakta og teknisk viden ind i debatten. Giv os din støtte og meld jer ind i Foreningen, så vi kan fortsætte vores frivillige arbejde. Link i kommentarfeltet: det koster kun 25,- om måneden.

Og husk: Stem på partier eller kandidater, der tør sige JA TAK til atomkraft! 💚

Reduktion af atomkraft var en strategisk fejl, siger EU-præsident 🚨I dag samles verdens ledere i Paris for at diskutere ...
10/03/2026

Reduktion af atomkraft var en strategisk fejl, siger EU-præsident 🚨

I dag samles verdens ledere i Paris for at diskutere fremtiden for atomkraft. Her lød et klart budskab fra EU-Kommissionens formand Ursula von der Leyen: Det var en strategisk fejl at reducere atomkraften i Europa.

Topmødet finder sted på et tidspunkt, hvor energipriserne stiger flere steder i Europa som følge af konflikterne i Mellemøsten. For mange minder situationen om 1970’erne, hvor oliekriserne tvang regeringer til at gentænke deres energisystemer og deres afhængighed af importerede brændsler.

Dengang svarede mange lande igen med en massiv udbygning af atomkraft. Frankrig, Sverige, Japan, Sydkorea og flere andre opbyggede store atomkraftprogrammer for at styrke energisikkerheden og sikre stabil elektricitet.

I dag leverer atomkraft omkring 25 % af al elektricitet i EU og er fortsat en af de største kilder til CO₂-fri strøm på kontinentet.

Samtidig forventes efterspørgslen efter elektricitet at stige markant i de kommende år, efterhånden som industri, transport og opvarmning elektrificeres. Hvis EU både vil være grønt og konkurrencedygtigt, kræver det et energisystem med stabil, ren og pålidelig strøm.

Her spiller atomkraft en central rolle. Skal Europa lykkes med den grønne omstilling og samtidig bevare sin industrielle styrke, er atomkraft ikke bare en mulighed, det er en nødvendighed.

Ny dansk analyse: Stort potentiale for atomkraft allerede i 2040Mange har allerede været ude at dømme atomkraft dødt i D...
08/02/2026

Ny dansk analyse: Stort potentiale for atomkraft allerede i 2040

Mange har allerede været ude at dømme atomkraft dødt i Danmark, efter en ny analyse blev udgivet tidligere på ugen. Men djævlen ligger i detaljen, som viser, at atomkraft allerede er økonomisk fornuftigt i Danmark i 2040 - ikke kun 2050, som mange tror.

Analysen er lavet af konsulenthuset Ea Energianalyse, udarbejdet for Energistyrelsen, og ser på, hvordan små modulære reaktorer (SMR’er) vil påvirke det danske energisystem økonomisk.

Analysen undersøger tre scenarierammer: AF25, KF25 og Bal.

AF25 og KF25 er baseret på officielle danske forudsætninger, som i dag anvendes i energiplanlægningen. Bal er et økonomisk optimeret scenarie, hvor systemet frit kan tilpasse sig for at minimere de samlede omkostninger.

Hovedkonklusionen i rapporten:

“Resultaterne viser, at det i Bal-scenarierne kun er muligt at etablere SMR som kraftvarme (el + fjernvarme) i Danmark i 2040 ved en optimistisk udvikling i SMR-omkostningerne (hvor værdien overstiger omkostningerne), og at det er tæt på at være muligt også ved den centrale omkostningsudvikling. Etablering af SMR-kraftvarme i 2050 er også mulig ved den centrale omkostningsudvikling.

Som vist er systemværdien af SMR-kraftvarme højere i AF25- og KF25-scenarierne, hvilket indikerer, at det allerede i 2040 er muligt ved den centrale omkostningsudvikling. I AF25 og KF25 er udbygningen af produktionskapacitet i Danmark inkluderet som en forudsætning. Denne metode resulterer i væsentligt højere omkostninger for energisystemet end i Bal-scenariet. Derfor spares der flere omkostninger ved at ændre systemet. De sparede omkostninger er netop definitionen på systemværdi. Derudover er brændsels- og CO₂-priser højere, hvilket også bidrager til en højere værdi af SMR-anlæg, især i KF-scenarierne, som viser højere elpriser i Danmark.”

Når atomkraft modelleres som kraftvarme og kobles til store fjernvarmesystemer, fortrænger den biomasse, gas og noget varmepumpekapacitet. Det sænker de samlede systemomkostninger og tilføjer stabil kapacitet i et system domineret af vind og sol.

I AF25 og KF25 giver atomkraft med el+varme allerede samfundsøkonomisk mening i 2040 selv ved centrale og optimistiske omkostningsforudsætninger.

I det fuldt optimerede Bal-scenarie bliver atomkraft med varme samfundsøkonomisk attraktivt omkring 2050. Atomkraft kun til el klarer sig dårligere, hvilket ikke er overraskende, da varmeudnyttelsen giver et bedre økonomisk grundlag for SMR’er i et land som Danmark.

Analysen siger ikke, at Danmark bør bygge reaktorer i morgen. Men den viser, at atomkraft, især når den bruges til varme, er teknisk og økonomisk relevant inden for den samme tidshorisont, som Danmark allerede planlægger efter.

Tysklands atom-exit fjernede syv gange Danmarks årlige produktion af vind- og solenergi!For snart tre år siden lukkede T...
05/02/2026

Tysklands atom-exit fjernede syv gange Danmarks årlige produktion af vind- og solenergi!

For snart tre år siden lukkede Tyskland sine sidste atomreaktorer og destruerede dermed en stor og vigtig del af Europas elforsyning. For at sætte det i perspektiv: På sit højeste producerede tysk atomkraft altså omkring syv gange så meget elektricitet årligt, som Danmark i dag producerer med vind og sol tilsammen. Ja, Tyskland er et større land, men netop det understreger bare, hvor voldsom en effekt atom-exittet har haft for hele Europa.

Og det understreger, hvorfor det er enormt vigtigt, at Danmark officielt lægger sit atomfjendske politiske standpunkt fra sig – for det har haft enorme konsekvenser, og har det stadig den dag i dag.

For ud over Tyskland har Sverige også lukket halvdelen af sine atomreaktorer, blandt andet efter pres fra Danmark. Belgien og Spanien befinder sig også i en politisk boksekamp om, hvorvidt de skal fortsætte eller lukke deres værker.

Konsekvenserne er massive. Vi har ikke bare mistet en stabil, grøn del af energiforsyningen, som havde været afgørende i den energikrise, Europa stadig befinder sig i. Vi har ødelagt noget endnu større: Vores industrier, vores kompetencer og vores tekniske førerposition inden for atomkraft.

Europa kunne have været et helt andet sted i dag, hvis vi ikke havde ladet anti-atom-ideologien vinde, men i stedet havde fortsat med at udvikle og udbygge atomkraft. Sverige udviklede sin egen atomindustri, designede, byggede og eksporterede reaktorer. Tyskland havde enorm teknisk ekspertise og byggede reaktorer i absolut topklasse. Meget af dette er blevet svækket.

I dag er det lande som Sydkorea, Kina og Rusland, der sidder der, hvor Europa kunne have været: med stærke atomindustrier, der kan designe og bygge reaktorer på rekordtid.

Man skal måske ikke græde over spildt mælk, men det er på den anden side også vigtigt at erkende hvor omfattende og destruktivt anti-atomkraft politikken faktisk har været.

I Europa, og verden over, ser vi lige nu en fornyet optimisme og stærke ambitioner om at lade atomkraft indgå som en central del af vores energiforsyning for fremtiden.

Tiden er inde til at Danmark skifter spor og tilslutter sig denne bevægelse. Et godt sted at starte er at ophæve vores forbud mod atomkraft. Dette er et vigtigt skridt, både for at Danmark kan inddrage atomkraft i energiplanlægningen, men også for at vise omverden, at vi ikke længere støtter op om at være imod det. Og vi kan rette op på den skade der er sket, og få vores stærke industrier tilbage, og et stabilt, grønt energisystem.

29/01/2026

SÅ ER DER VALG 🗳️

I dag er det valgdag, og vi har sørget for at atomkraft er på dagsordenen ♻️⚛️

Skoleelever fra hele Danmark går nemlig til valgurnerne i dag i forbindelse med Skolevalget 2026

Tjek denne video, som vores super seje frivillige Mille har lavet i samarbejde med Skolevalget 🙌

Foreningen Atomkraft Ja Tak er stolte af, at have bidraget til dette års Skolevalg.

Særligt er vi stolte af, at vi så har dygtige frivillige i vores forening, der kan formidle viden om et så komplekst emne på en imødekommende og forståelig måde.

Skolevalget er et kanongodt arrangement, der spiller en vigtig rolle i at engagere over 70.000 skoleelever i demokratisk debat fra en tidlig alder.

Det er med til at vække de unges politiske nysgerrighed for en række vigtige emner - og heldigvis er opbakningen til atomenergi rekordhøj hos de yngre generationer 😍🌱

Er du også glad for det frivillige arbejde vi laver for at forbedre fremtidens energi? ⚡

Bliv medlem! Det koster kun 25kr om måneden og tager kun 1 minut at tilmelde sig 👇

Atomkraft er stadig EU’s største kilde til elektricitet 🥇⚛️🇪🇺Grafen fortæller flere historier, som sjældent bliver sagt ...
22/01/2026

Atomkraft er stadig EU’s største kilde til elektricitet 🥇⚛️🇪🇺

Grafen fortæller flere historier, som sjældent bliver sagt højt i den europæiske energidebat.

For det første:
Atomkraft er fortsat den største enkeltkilde til elektricitet i EU, hvilket er godt fordi den er stabil og klimavenlig ♻️

Det er på trods af tre årtiers strukturel underinvestering og på trods af, at Tyskland alene har lukket hele deres atomkraftflåde, svarende til ca. 4 gange Danmarks årlige elforbrug 🤦‍♀️

Alligevel udgør atomkraft stadig rygraden i EU’s elproduktion.

For det andet:
EU’s elmix har nået en rekordlav CO₂-intensitet. Det skyldes ikke én teknologi, men samspillet mellem en stabil base af atomenergi, en del vandkraft og en kraftig udbygning af vind og sol.

Atomkraft og vandkraft leverer styrbar, CO₂-fri strøm, mens vind og sol bidrager, når vejret tillader det. Det er netop denne kombination, der har presset fossile brændsler ud og gjort elproduktionen markant grønnere 🌱

Men her kommer den tredje og mere komplekse historie:
Udviklingen i produktionen fra vind er i de senere år stilnet af, selv om mængden af vindmøller er vokset massivt. Årsagen er ikke manglende vilje, men fysik og økonomi.

Vind og sol er decentral og vejrafhængig elektricitet. Når det blæser meget eller solen skinner over store dele af Europa samtidig, producerer anlæggene strøm på samme tid.

Resultatet er priskannibalisering, priserne falder kraftigt, nogle gange til nul eller negativt, og strømmen kan ofte ikke bruges der og da.

Vejrsystemer i Europa er stærkt korrelerede.

Det betyder, at overskud i ét land sjældent kan afsættes i nabolandene, fordi de oplever det samme vejr.

Mere vind og sol løser derfor ikke automatisk problemet. Tværtimod kræver det enorme investeringer i udbygning af elnettet, batterier og anden lagring. Samtidig bliver mere gas nødvendig for at balancere elnettet, når vinden ikke blæser og solen ikke skinner.

Alt sammen noget, der i sidste ende betales af forbrugerne 💸

Og så er der en sidste, næsten overset pointe:
EU’s elforbrug toppede allerede i 2008. Faktisk er tendensen svagt nedadgående, selv i senere år.

Det er bemærkelsesværdigt, når man tænker på, hvor meget vi taler om elektrificering af transport, opvarmning og industri.

Vi vil have mere el. Vi vil bruge el til alt. Men vores elforbrug er lavere end for 17 år siden 🤦‍♀️

Spørgsmålet er derfor ikke, hvor hurtigt vi kan bygge mere vind og sol, men hvordan vi sikrer et elsystem, der faktisk kan levere stabil, billig og CO₂-fri strøm i de mængder, elektrificeringen kræver.

Her spiller atomkraft stadig en helt central rolle, og med de rette investeringer kan vi atter bygge atomenergi i samme tempo som i 1970erne og 80erne, hvor lande som Frankrig, Sverige og Schweiz udfasede fossile energikilder i rekordtempo og samtidig øgede deres grad af elektrificering ⚡🌱

Er du også glad for at der er frivillige i Danmark som kæmper for at oplyse om atomenergi? Støt os med et medlemskab til kun 25kr om måneden 👇

Biomasse og regnskabsmagi: Danmarks sorte klimabedrag 🏴💨Biomasse udgør i dag 64% af den vedvarende energi vi producerer ...
22/12/2025

Biomasse og regnskabsmagi: Danmarks sorte klimabedrag 🏴💨

Biomasse udgør i dag 64% af den vedvarende energi vi producerer i Danmark, selvom den årligt er skyld i udledningen af omkring 20 millioner ton CO2, som ikke medregnes i det officielle klimaregnskab 🤯

Alligevel kalder vi os selv et grønt foregangsland, mens en stor del af vores energi kommer fra at brænde træer af og kalde det vedvarende energi 🥀

Alene i 2024 importerede vi omkring 5 MILLIONER tons træpiller og -flis til afbrænding ifølge Danmarks Statistik.

Dette kommer primært fra træer som er fældet i Baltikum, USA, Canada og Brasilien og sejles tusindvis af kilometer til Danmark 🛳️

Grunden til, at biomasse betegnes som grøn i statistikkerne, skal findes i gamle internationale aftaler (Kyoto-protokollen fra 1997)

Her aftaltes det, at CO2 fra biomasse bogføres i oprindelseslandet, og at afbrænding skal betragtes som CO2-neutral, hvis man genplanter.

På papiret gjorde det Danmarks klimaregnskab pænt. I virkeligheden åbnede det for massiv import (38% af biomassen importeres) og afbrænding af træ i industriel skala.

Ofte hører man argumentet, at træer alligevel udleder CO2, når de rådner i skoven, og at træerne genplantes og dermed indfanger den samme CO2.

Men det er en falsk sammenligning.

Når et træ bliver liggende i skovbunden, nedbrydes det langsomt som en del af naturens kredsløb.

Det giver liv til spætten, svampe, insekter og nye planter. Biodiversiteten trives i fraværet af menneskelig indgriben.

Industriel afbrænding fjerner træerne fra økosystemet på én gang og sender store mængder CO2 direkte ud i atmosfæren.

Genplantning af træer i plantager og energiskove absorberer CO2 over årtier, og har langt lavere biodiversitet end naturlig skov.

Energiskov er den mest arealintensive form for energi, der findes og transport af biomasse på tværs af kloden koster også på klimakontoen.

Hvis vi mener klimaretfærdighed og biodiversitet alvorligt, er det ikke nok med grønne labels og greenwashing af industrielt skovbrug.

Vi skal bygge vores energisystem på løsninger med reelt lavt CO2-aftryk, ikke på smuthuller og symbolpolitik.

Hvis du også er træt af at leve i et sort Danmark, der pynter sig med grønne fjer, så støt Foreningen Atomkraft Ja Tak. Det koster kun 25 kr. om måneden 👇

🎁⚛️ Atomkraft adventskalender: Nikolaj Coster Waldau er blevet medlem af Foreningen Atomkraft Ja Tak!.....Ville være en ...
07/12/2025

🎁⚛️ Atomkraft adventskalender: Nikolaj Coster Waldau er blevet medlem af Foreningen Atomkraft Ja Tak!...
..Ville være en fantastisk overskrift at kunne bringe lige her op til jul.

Heldigvis kan du hjælpe os med at nå vores mål om 1000 medlemmer inden 2026 - vi mangler kun 176 📯

Mange af vores tidligere medlemmer har fået nye betalingskort, hvorfor de, uden at vide det, ikke længere støtter vores arbejde 😢

Vores arbejde er frivilligdrevet og båret af medlemmer der støtter med 25 kr om måneden.

Man kan uden problemer have flere medlemskaber, og man kan også give et medlemskab i gave, for eksempel til svigermor eller til en ven der elsker (eller hader) atomkraft 🎁

Det hele hjælper os med at styrke en mere nuanceret og oplyst energidebat i Danmark.

Men hvorfor nævner vi overhovedet den folkekære skuespiller, Nikolaj?

I dagens adventshilsen vil vi gerne anbefale et kig på et spændende afsnit fra Bloomberg hvor Nikolaj Coster Waldau besøger Steady Energy i Finland.

De er i gang med at bygge deres SMR prototype midt i Helsinki på et tidligere kulkraftværk, og besøget giver et stærkt indblik i, hvordan nye løsninger kan skabe miljøvenlig og CO2-fri fjernvarme i stor skala.

Se med i kommentarfeltet 👇, hvor du også kan melde dig og dine kære ind i Foreningen Atomkraft Ja Tak 🌱⚛️

06/12/2025

Her laves CO2-fri strøm svarende til 38% af hele Danmarks elforbrug 💅😍

Vi fik i forbindelse med vores deltagelse i klimatopmødet i Brasilien (COP30) den enestående mulighed for at besøge landets eneste atomkraftværk 🇧🇷 ⚛️

Værket leverer grøn strøm svarende til 38 % af Danmarks årlige elforbrug, og ligger naturskønt på den atlantiske kyst omgivet af tæt regnskov cirka tre timers kørsel fra Rio de Janeiro 🌴

Atomenergi spiller en vigtig rolle for et stabilt brasiliansk elnet, især når tørken rammer, fordi mere end halvdelen af Brasiliens strøm kommer fra vandkraft ⚡

Fun fact: Atomkraftværket har en tysk tvillingreaktor i Brockdorff tæt ved den danske grænse, som desværre nu er lukket til fordel for brunkul og gas 🥀💨

Er du også glad for vores frivillige indsats for at oplyse om atomkraft?

Vi er finansieret af vores seje medlemmer, der betaler 25 kr om måneden - det vil betyde meget hvis du støttede os, eller købte et medlemskab i julegave til én du holder af 🎁

Adresse

Skovgaardsgade 5c
Aarhus
8000

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Foreningen Atomkraft Ja Tak sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del