28/05/2026
📣 Op 22 mei kregen we de kans (en eerlijk gezegd ook met wat emoties erbij 😅) om het woord te nemen tijdens het symposium van Metabolics.be en de realiteit te delen van gezinnen die leven met GLUT1-deficiëntiesyndroom (ziekte van De Vivo).
Samen met Alice en Koen vertelden we over het dagelijkse leven van een gezin met GLUT1-deficiëntie en een ketogeen dieet: 🤯 alle organisatie die daarbij komt kijken, de mentale belasting, de medische opvolgingen, de voortdurende planning, de contacten met school en opvangstructuren… en het feit dat dit een impact heeft op het hele gezin, veel verder dan enkel de patiënt zelf.
We konden ook een belangrijke boodschap meegeven: hoe cruciaal een vroege diagnose 🩺 is – ook al waren de aanwezige specialisten daar gelukkig al sterk van overtuigd! – evenals het belang van een multidisciplinaire opvolging en van het contact met andere gezinnen die dezelfde realiteit beleven.
Het was ook een mooie gelegenheid om de rol van onze vzw Glut1 Belgium voor te stellen: gezinnen begeleiden, mensen met elkaar in contact brengen, informatie delen en ervoor zorgen dat families zich niet alleen voelen 🫶 We konden ook mogelijke samenwerkingen met gespecialiseerde centra bespreken, bijvoorbeeld rond ons project van een “keto starterspakket” dat we graag aan gezinnen willen aanbieden vanaf hun eerste stappen in het ketogeen dieet.
🙏 Duizendmaal dank aan dokter Roland van het IPG in Gosselies om ons deze spreektijd te geven! En bedankt aan alle aanwezige professionals – artsen, psychologen, diëtisten en andere specialisten – voor hun luisterbereidheid en interesse 🤗
Voor onze vzw was deze uitnodiging een prachtige opportuniteit en een echte erkenning van het belang om de stem van patiënten en families te laten horen.
🩵 Stap voor stap gaan we vooruit!