11/10/2025
🥳Vandaag is dé dag van deze Week van de Fair Trade: ruildag!✊
Kom naar jouw wereldwinkel en ruil je lege wikkel van eender welk chocolademerk in tegen een GRATIS reep fairtradechocolade. 🍫🍫
Door jouw 'oneerlijke' chocoladewikkel in te ruilen, maak je een duidelijk statement: ik kies voor chocolade waar de boeren ook blij van worden. Ik kies voor eerlijke prijzen en voor handel die mensen, noch de planeet onder druk zet.
En terwijl je in de winkel bent kun je ook onze petitie ondertekenen, want nu is het moment: onze beleidsmakers beslissen dra over het lot van oneerlijke handelspraktijken. Leggen ze die bij wet aan strenge banden? Of kiezen ze winsten over mensen en het klimaat? Bart De Wever ;-) maakte tijdens zijn speech op de VN een vuist voor 'fair trade'. We kunnen niet invullen wat fair trade betekent voor hem, maar wij weten het wél!
🌍Eerlijke handel is eerlijk voor mensen en de planeet.
💰Het garandeert een eerlijke prijs voor iedereen in de productieketen, van de boeren op het veld en de arbeiders in de fabrieken, tot de consument.
🌦Een eerlijke prijs die boeren o.a. in staat stelt zich weerbaarder te maken tegen de grillen van het klimaat,
🧷die een buffer garandeert tegen tegenslagen,
👍en een verkoopprijs die minstens de productiekosten covert ...
Met Oxfam leggen we de lat voor 'eerlijke handel' hoger. Teken je mee? 🖌