Kvindehuset i Århus

  • Home
  • Kvindehuset i Århus

Kvindehuset i Århus I Kvindehuset Aarhus skaber vi fællesskab på tværs af sprog og kulturer 🩵
Døren er åben, og alle kvinder er velkomne hos os 👩🏿‍🤝‍👩🏼💫

I kvindehuset arbejdes der på at styrke den enkelte kvinde, så hun står stærkere, både som kvinde, mor og som samfundsborger. Det handler om at genfinde glemte ressourcer og opleve sig selv som en kapacitet. Kvindehuset tilbyder dagligt en række faste aktiviteter, såsom danskkursus, cykelkursus, kvinder i bevægelse, sund mad fra hele verden, kreativt værksted og computerværksted, ligesom kvinderne kan få rådgivning og vejledning ved en socialrådgiver eller lektiehjælp.

🍀UGEN DER GIK I KVINDEHUSET 🍀Det har været en dejlig uge med masser af forskellige aktiviteter! Udover vores faste aktiv...
12/06/2026

🍀UGEN DER GIK I KVINDEHUSET 🍀

Det har været en dejlig uge med masser af forskellige aktiviteter! Udover vores faste aktiviteter, har denne uge også budt på fordybelse i tegning/maling og fingergymnastik. Douaa har bagt boller, og Erika og Douaa lavede dejlig torsdagsfrokost. 🥗

Vi hørte også lidt fra vores nye frivillige Fauzia. Fauzia kommer til at være i huset hver mandag og hjælpe med hverdagshjælp. Piruza og Kirsten har som altid haft gang i rådgivningen, og der er nok at se til inde på kontoret! 🫶🏻

Alma fortsatte med at færdiggøre det smukke vægtæppe sammen med flere kvinder. Og det gør vi igen onsdag i næste uge fra kl. 12! 😍🪡

Nogle af de ansatte var til årsmøde i Odense om genopdragelsesrejser og ufrivillige udenlandsophold. Det var meget spændende og lærerigt! Tak til MÆRK - Nationalt Center mod Æresrelaterede Konflikter for en god dag!

Tak for en dejlig uge! ☀️❤️ Vi ses næste uge! 🙌🏻

✨MØD BESTYRELSEN✨Vi skal videre med at præsentere Kvindehusets bestyrelse! Denne gang skal vi præsentere Mette Skautrup,...
10/06/2026

✨MØD BESTYRELSEN✨
Vi skal videre med at præsentere Kvindehusets bestyrelse! Denne gang skal vi præsentere Mette Skautrup, som i mange år har været en god ven af huset, og nu er vi så heldige, at Mette er blevet en del af bestyrelsen! Hun fortæller her:

"Siden jeg første gang kom til Kvindehuset i oktober 2013, har Kvindehuset haft en særlig plads hos mig, og derfor var det også nemt for mig at sige ja til at stille op til bestyrelsen.

En valgdebat til kommunalvalget 2013 blev starten på mit kendskab til Kvindehuset. Jeg kom ikke i byrådet dengang, men det gjorde jeg senere, og har de efterfølgende 8 år været i byrådet i Aarhus Kommune og kommer derfor med en god portion politisk erfaring.
En anden erfaring jeg kan bidrage med er fra Job Aarhus, hvor jeg hjælper flygtninge og indvandrere i arbejde. Jeg ved en del om, det at komme fra en anden kultur og hvad der bøvler, når man gerne vil være en del af det danske samfund.

Privat bor jeg i Risskov, og har 2 voksne børn der begge bor i Aarhus."

Byd hjerteligt velkommen til Mette! Vi glæder os til at kunne gøre brug af hendes store erfaring 💙🌱

🇩🇰💛 GRUNDLOVSDAG 💛🇩🇰Grundlovsdag er en vigtig dag - dels fordi vi på denne dag for mange år siden fik Grundloven, men de...
05/06/2026

🇩🇰💛 GRUNDLOVSDAG 💛🇩🇰
Grundlovsdag er en vigtig dag - dels fordi vi på denne dag for mange år siden fik Grundloven, men det er også en dag, hvor danske værdier fylder sammen med alt det, vi elsker ved Danmark. Når vi har sådan en dag, kan vi ikke helt lade være at tale om det i dansk. I løbet af ugen har vi lyttet til danske sange, diskuteret demokratiet og Grundlovens udvikling. Så har vi fundet frem til, hvad der er det bedste ved Danmark.

Danskholdets top 3 blev:
1: Tryghed 🥰
2: Danske jordbær 🍓😉
3: Fri uddannelse 📚

Og udover at danske jordbær er det bedste, man kan spise, blev vi enige om, at tryghed er fundamentet for det hele. 🙌🏻❤️ At vi bor i et land, hvor vi er trygge ved systemet, demokratiet, sundhedsvæsenet og autoriteter. Noget der ikke er en selvfølge i andre lande!

Rigtig glædelig Grundlovsdag derude 🇩🇰 og god weekend! ☀️

💙FARSDAG💙For nogle uger siden fejrede vi morsdag, og nu kommer turen til far, for i morgen fejrer vi farsdag i Danmark. ...
04/06/2026

💙FARSDAG💙
For nogle uger siden fejrede vi morsdag, og nu kommer turen til far, for i morgen fejrer vi farsdag i Danmark. En god far er vigtig, men hvad er en god far egentlig? Det har vi selvfølgelig talt om i Kvindehuset, og der blev blandt andet sagt:

✨ En god far er ikke ligeglad - han bidrager, giver omsorg og er kærlig og har tid til sine børn
✨ En god far bliver hjemme, hvis barnet er syg
✨ En god far giver selvtillid, er ansvarsbevidst og viser sine børn meningen med livet
✨Hvis man er en god far, sidder børnene og venter på, han kommer hjem fra arbejde - hvis ikke, glæder børnene sig til, han går ud af døren

Flere kvinder blev mindet om gode stunder og egenskaber hos deres egne fædre 💙

Da de blev spurgt, hvilke gode råd de ville give videre til kommende fædre, var der enighed om disse råd:
🌱Tag ansvar - ikke vær ligeglad!
🌱 Vær kærlig og omsorgsfuld!
🌱 Hav respekt for børnene og deres mor
🌱 Og til afsluttende sagde en kvinde: "Ikke vær en sur citron" 🍋 - og det er jo et råd, vi alle kan prøve at efterleve!

Hvad er en god far i følge dig? 🥰

ENDNU EN MANDAG I KVINDEHUSET 💙Mandag er som altid en begivenhedsrig dag i huset. Vi havde en hyggelig mandagsklub, hvor...
01/06/2026

ENDNU EN MANDAG I KVINDEHUSET 💙

Mandag er som altid en begivenhedsrig dag i huset. Vi havde en hyggelig mandagsklub, hvor vi bød velkommen til to nye frivillige. Først sagde vi hej til Elisa Wejse, som I kan se på billedet. Hun fortalte lidt om sig selv og om, hvad hun kan bidrage med som frivillig i Kvindehuset. Elisa er præst, hvilket gav anledning til mange spændende spørgsmål og gode samtaler. 🙌
Vores anden nye frivillige, Fauzia, vil præsentere sig ved næste mandagsklub. Velkommen til jer begge! 🥰
Efter præsentationerne stod Ombold igen for en omgang fodbold. ⚽️
To af husets faste kvinder gav en hjælpende hånd med vasketøjet, og en anden kvinde kom forbi efter at have været til bryllup – festligt dekoreret til lejligheden.

Tak for endnu en dejlig dag i Kvindehuset - vi ses igen i løbet af ugen 😍☀️

PRAKTIKANTER I KVINDEHUSET 📚🥳I Kvindehuset er vi meget glade for at have praktikanter fra mange forskellige steder. Det ...
28/05/2026

PRAKTIKANTER I KVINDEHUSET 📚🥳

I Kvindehuset er vi meget glade for at have praktikanter fra mange forskellige steder. Det er en god mulighed for forskellige fagligheder og nye input. Og så er det givende at kunne bidrage til deres uddannelse med perspektiver fra vores hverdag. Men det er selvfølgelig altid lidt vemodigt, når vi skal sige farvel. Heldigvis plejer mange praktikanter at kigge forbi til en kop kaffe på den anden side 🤩☕️

I dag har vi sagt farvel (og selvfølgelig lidt på gensyn) til Sabrina, der har været i praktik hos os i Kvindehuset. Sabrina studerer til psykomotorisk terapeut og har både undervist i bevægelse, haft individuelle behandlinger og selvfølgelig været en del af huset under sin praktik. 🙌🏻 Vi har været så glade for Sabrinas glade væsen, hendes store viden om kroppen og bevægelse, og at hun altid er klar på en kop kaffe og en snak. Vi glæder os til et lille besøg, hvis der bliver brug for en pause i eksamensskrivningen 😍

Send lige Sabrina godt afsted videre på hendes studie 💙🤞🏻

✨MØD BESTYRELSEN✨Vi er gået ind i en ny uge oven på pinsen, og derfor skal I nu møde endnu et bestyrelsesmedlem. Turen e...
26/05/2026

✨MØD BESTYRELSEN✨
Vi er gået ind i en ny uge oven på pinsen, og derfor skal I nu møde endnu et bestyrelsesmedlem. Turen er kommet til Mina Iranzad, som kommer med erfaring og drivkraft, og så er hun optaget af en demokratisk tilgang til det liv, vi har 🙌🤩 Mød Mina her:

"Jeg har arbejdet med mennesker, undervisning og mangfoldighed i hele mit arbejdsliv – både strategisk, organisatorisk og helt tæt på praksis. Jeg kommer fra HR, læring og ledelse i både offentlige organisationer og civilsamfund og har mange års erfaring med at omsætte værdier, etik og rettigheder til konkret handling. Personligt er jeg drevet af ordentlighed, compassion, mod og ansvar – og af at skabe rammer, hvor mennesker kan stå stærkere i deres eget liv. Det er derfor, bestyrelsesarbejdet i Kvindehuset giver dyb mening for mig.” 🌱

Mina vil i det kommende år særligt fokusere på bestyrelsens arbejde med at udvikle og styrke metoder omkring beskæftigelse for kvinder med begrænset arbejdserfaring, og det glæder vi os til! 👏💙

KREAWORKSHOP 🧵🤩Det skarpe øje kan måske genkende noget fra vores 8. marts-arrangement. Vi er nemlig i gang med at lægge ...
24/05/2026

KREAWORKSHOP 🧵🤩
Det skarpe øje kan måske genkende noget fra vores 8. marts-arrangement. Vi er nemlig i gang med at lægge sidste hånd på det fine værk, vi sammen har skabt 🫶🏻 Det er vores gode frivillige Lone og Alma, som står i spidsen for, sammen med kvinderne i huset, at få fuldendt det flotte vægtæppe 😍 Det er skønt at mødes om kreative sysler - det giver så god anledning til fordybelse og gode snakke, som altid i huset.
Vi laver krea hver onsdag kl. 10-12! 🌟 Kom og vær med!
Og rigtig god pinse! 🌱

✨MØD BESTYRELSEN✨Vi er nået til næste levende billede i vores serie, hvor I kan møde bestyrelsen - og det er en lidt sær...
20/05/2026

✨MØD BESTYRELSEN✨

Vi er nået til næste levende billede i vores serie, hvor I kan møde bestyrelsen - og det er en lidt særlig udgave. Anders er nemlig bestyrelsens samarbejdsrepræsentant og kommer med stor erfaring og viden, som vi får glæde af i Kvindehuset. 🍀 Mød Anders her:

"Jeg hedder Anders Sørensen, er gift og har tre børn. Jeg er forstander under KFUK's sociale arbejde i Reden Aarhus og ved Redernes Krisecenter Midtjylland. Jeg har aktivt valgt at samarbejde med Kvindehusets bestyrelse ud fra min faglige og erfaringsmæssige baggrund men også ud fra en nysgerrighed om, hvordan indsatser i Kvindehuset kan tænkes udvidet og udviklet. Jeg er interesseret i, hvordan vi på sigt kan hjælpe endnu flere gennem en forfinelse af nuværende og nye indsatser og den ekspertise som Kvindehuset allerede besidder.
Dertil har jeg blik for den foreningsmæssige del, og hvorledes denne del tager form i vores samfund anno 2026! Herunder at være undersøgende, om hvordan Kvindehuset bedst muligt kan sikres økonomisk, strukturelt og bæredygtigt ind i fremtiden.

Kvindehuset kan noget unikt som vi skal værne om - men også udvikle ind i tidens øvrige tendenser. Måske vi kan overføre det unikke til andre områder, opstarte nye enheder i andre byer! Det tankesæt synes jeg er interessant at arbejde med på bestyrelsesniveau."

Tak til Anders for hans bidrag ind i bestyrelsen! 🙌

LADYWALK OG HØJT HUMØR 🤩💙Kvindehuset var traditionen tro med til årets Ladywalk ved Tangkrogen sammen med Zonta Aarhus I...
19/05/2026

LADYWALK OG HØJT HUMØR 🤩💙

Kvindehuset var traditionen tro med til årets Ladywalk ved Tangkrogen sammen med Zonta Aarhus II 💪🏻
I år fik vi præmien for at være det næststørste hold afsted! 😍🏆
Efter en dejlig gåtur langs vandet i godt selskab, hvor vi næsten slap for regnvejret, sluttede vi af med falafelrulle og kage.
Tak for en dejlig aften til alle, der var med!

Vi ses selvfølgelig igen til næste år 😉☀️

Address

Fjordsgades Forenings- Og Fritidshus, N.J. Fjordsgade 2

8000

Opening Hours

Monday 10:00 - 15:00
Tuesday 10:00 - 15:00
Wednesday 10:00 - 15:00
Thursday 10:00 - 15:00

Telephone

+4530321011

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Kvindehuset i Århus posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Organization

Send a message to Kvindehuset i Århus:

  • Want your organization to be the top-listed Non Profit Organization?

Share