CS-sektionen vid NTK

CS-sektionen vid NTK CS-sektionen är en av totalt elva sektioner som finns under NTK (Umeå naturvetar- och teknologkår).

CS-sektionen vid NTK finns till för studerande på civilingenjörsprogrammen i interaktion & design och teknisk datavetenskap, samt kandidatprogrammet i datavetenskap vid Umeå Universitet. CS-sektionen är den sektion som man tillhör om man studerar på något av utbildningsprogrammen Teknisk Datavetenskap, Datavetenskap, Interaktion och Design eller läser merparten av sina kurser vid Institutionen för

Datavetenskap. NTK består av studerande vid den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten (Tek-nat) vid Umeå Universitet.

Kom på Retro Computing Workshop med ACC! 💻ACC (Academic Computer Club) bjuder in till en retrokväll måndagen den 11:e ma...
08/05/2026

Kom på Retro Computing Workshop med ACC! 💻

ACC (Academic Computer Club) bjuder in till en retrokväll måndagen den 11:e maj där alla som är sugna får komma förbi och testa meka med 1900-talets modernaste teknik! Kom och pyssla med en massa klassiska datorer från 80- och 90-talet från exempelvis SGI, Ericsson och IBM. Man kommer få prova allt möjligt från att starta datorerna och installera program till att köra demos och spela spel 👾

Man behöver inte vara medlem för att dyka upp, och inga förkunskaper krävs. Retrokvällen börjar vid 17:30 i ACCs lokaler som ligger i bottenvåningen i SAM-huset. Man hittar dem lättast genom att söka på "ACC" på MazeMap.

Komsi komsi, det blir kul! ✨

Vi välkomnar till stormöte och pub den 20 maj på Origo 🌟Detta stormöte (årsmöte!) är extra viktigt då vi kommer att välj...
04/05/2026

Vi välkomnar till stormöte och pub den 20 maj på Origo 🌟

Detta stormöte (årsmöte!) är extra viktigt då vi kommer att välja in den nya CS-styrelsen för verksamhetsåret 26/27! Mer info om styrelsen och dess poster – samt möjligheten att nominera dig själv eller någon du känner – hittar du bland länkarna i vår bio.

Under mötet kommer vi bjuda på tacos – för att varför ändra ett vinnande koncept? 🌮 För att veta hur mycket tacos vi ska förbereda ber vi er att anmäla närvaro via länken i bion. Du måste vara CS-medlem på Hitract för att kunna få tacos (vilket är gratis så länge du är NTK-medlem), så dubbelkolla att ditt medlemskap är aktuellt 😋 Vi kommer även se till att Origos barer är öppna både innan och efter mötet samt under en paus i mitten så att ni som vill kan passa på att ta er något att dricka.

Vi kommer öppna Origo klockan 16:30 så man hinner ta mat och dryck, och sedan drar vi igång mötet vid 17:00.

Vi ses där! 🙌

Redo för lögner, svek och en mördare i byn? 🩸CS-sektionen och Stonehell bjuder in till en spelkväll där vi kommer spela ...
20/04/2026

Redo för lögner, svek och en mördare i byn? 🩸

CS-sektionen och Stonehell bjuder in till en spelkväll där vi kommer spela Blood on the Clocktower. Tänk Maffia fast bättre: alla har unika krafter, ingen åker ut (man spelar vidare som spöke) och absolut ingen går att lita på...

📍 MIT-place
📅 Tisdag 28/4, 17:15 (start 17:30)
🏃‍♂️ Det finns 10 platser (eventet är endast för CS-medlemmar!)

Inga förkunskaper krävs utan allt förklaras på plats. Anmäla sig kan man göra via länken nedan och det är först till kvarn som gäller!

Vi ses i Ravenswood Bluff! 🦇

(Eventet sponsras av Stonehell - roll-och brädspel )

https://forms.gle/LgRufq7YPHSs84eYA

Vi i CS är glada att få vara med och presentera Umeås första WASP Lighthouse Hackathon! 🤩Detta hackathon är en kreativ s...
07/04/2026

Vi i CS är glada att få vara med och presentera Umeås första WASP Lighthouse Hackathon! 🤩

Detta hackathon är en kreativ sprint som sträcker sig över två dygn där man får chans att skapa produktdemos utifrån egna idéer. Fokuset kommer ligga på två av de forskningsområden som WASP-forskare här i Umeå arbetar med: Förklarande AI och Computer Vision. Man arbetar i grupper så anmäl dig gärna tillsammans med dina vänner, men oroa dig inte – om du inte har ett team innan eventet börjar så får du ett på plats!

Hackathon:et kommer inte bara bli en fantastiskt rolig helg, det är också en tävling och det vinnande laget kommer få hela 5000kr! Mat bjuds på under eventet så det enda du behöver packa med dig är din dator, laddare, gott humör och lite kreativitet 😋

Läs mer och anmäl dig via länken i vår bio 👾

Dags för pub med GIB! 🩷 Är du sugen på gött häng på Origo så borde du svänga förbi GIBs pub! Klockan 18:00 den 27/3 slår...
23/03/2026

Dags för pub med GIB! 🩷

Är du sugen på gött häng på Origo så borde du svänga förbi GIBs pub! Klockan 18:00 den 27/3 slår GIB upp Origos dörrar för alla CS-medlemmar som vill spendera kvällen med trevligt sällskap och god mat och dryck.

GIB är en undergrupp under CS vars främsta mål är att främja sammanhang där tjejer och ickebinära under sektionen kan lära känna varandra. Men såklart är alla välkomna till denna pub oavsett könstillhörighet – ju fler som dyker upp desto roligare!

Vi ses där! 😊

Nu är det bara några dagar kvar till ovveinvigningen, så här kommer lite info som kan vara bra att veta! 📣Dagen kommer b...
18/03/2026

Nu är det bara några dagar kvar till ovveinvigningen, så här kommer lite info som kan vara bra att veta! 📣

Dagen kommer börja klockan 13:00 på Tvistevägen 13B där ni blir indelade i lag och sedan får gå runt på olika stationer tillsammans. Se till att äta ordentligt med mat för det blir inte middag förrän på sittningen på kvällen. Såklart är klädkoden för hela eventet – både invigning och sittning – OVVE!!! Glöm inte att ha med ett snyggt skärp; det kan komma att behövas 👀

Ungefärligt schema:
13:00-17:00: Dagsevent på Tviste
17:00-18:30: Paus
18:30-sent: Sittning på Origo!

Packa något att dricka om ni vill ha det, trä på er ovven och så möts vi där! 🥳

/CS-sektionen, IndivID & Piraya

Den 27/3-29/3 är det dags för läsårets andra LAN! 👾Vårterminens LAN anordnas som en del av Cross Country LAN (CCLAN) som...
17/03/2026

Den 27/3-29/3 är det dags för läsårets andra LAN! 👾

Vårterminens LAN anordnas som en del av Cross Country LAN (CCLAN) som går ut på att LAN:a tillsammans med andra campus runtom i Sverige. I år samarbetar Luleå, Umeå, KTH, Chalmers, Linköping och Lund för att skapa en rolig och gemensam upplevelse mellan universitet!

Under helgen kommer det bjudas på dator- och brädspel, spännande turneringar, snacks och gott umgänge, och I vissa av turneringarna kan det gå att få tag på ett pris 👀

Man får gärna ta med egen dator, sovprylar och valfri mat och dryck – med undantag för alkohol då eventet är helt alkoholfritt.

I år kommer LAN:et vara i ljusgården i KBC-huset där det brukade hållas innan pandemin. Anmäla sig kan man göra på Hitract via länken i vår bio, eller under varje märkestisdag fram tills LAN:et går av stapeln. Biljettpriserna ligger på 149:- för NTK-medlemmar, 169:- för övriga studenter och 200:- för icke-studerande ✨

I-sektionen och CS välkomnar dig till korvgrillning och fika! 🌭🤩För dig som är sugen på korv och söndagshäng i vårsolen ...
13/03/2026

I-sektionen och CS välkomnar dig till korvgrillning och fika! 🌭🤩

För dig som är sugen på korv och söndagshäng i vårsolen erbjuder vi i I-sektionen och CS grillning den 22/3 klockan 12:30 på södra ängarna vid SLU. Det kommer bjudas på korv och fika, men är man sugen kan man ta med sig något annat att grilla!

Ta på er något tåligt (i brist på andra utomhuskläder finns ju alltid ovven) och häng med! Vi rekommenderar att man packar något att sitta på, och vill man – och vädret tillåter – kan man med fördel passa på att åka längdskidor.

Vi ses där!☀️

Onsdagen den 18/3 håller vår undergrupp GiB syjunta i MIT-place från klockan 17:00. För er ettor är detta ett perfekt ti...
12/03/2026

Onsdagen den 18/3 håller vår undergrupp GiB syjunta i MIT-place från klockan 17:00. För er ettor är detta ett perfekt tillfälle att få på ytterligare några märken på ovven innan invigningen, men folk från alla årskurser är såklart välkomna!

Det bjuds även på fika under kvällen, och tror man att man vill komma får man gärna anmäla intresse i GiBs discord-server så de vet hur mycket som ska köpas. Länk till den finns i bion ✨

Äntligen är det dags för ovveinvigningen 2026! 🥳🏅Går du första året i C, DV eller ID? Har du en ovve i garderoben som än...
02/03/2026

Äntligen är det dags för ovveinvigningen 2026! 🥳🏅

Går du första året i C, DV eller ID? Har du en ovve i garderoben som ännu inte är invigd? Då är det dags att leta upp ditt bästa skärp och göra dig redo att kabba upp; nu börjar invigningen av era overaller att närma sig! 🌟

🗓️ 21:a mars
⏰ Eftermiddag (vi återkommer med mer exakta tider)
🍻 Medtag egen dryck
📍 Tviste

Invigningen kommer vara uppdelad i två delar: ett event på eftermiddagen där ni i mindre lag går runt på olika stationer, och sedan en sittning på Origo på kvällen. Temat på den sittningen är såklart "ovve"!

Biljetter kan ni köpa fram tills på fredag (6/3) via länken i CS-sektionens bio!

Vi ses! 😋

Adress

C/O NTK, MIT-huset
Umeå
90187

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när CS-sektionen vid NTK postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela