Strömstads sportdykarklubb

Strömstads sportdykarklubb Strömstads sportdykarklubb är en ideell förening med aktivitet inom apparatdykning och grillning. Föreningens medlemmar är till största delen sportdykare.

Strömstads Sportdykarklubb är en ideell förening med aktivitet inom apparatdykning och grillning. Som medlem i klubben har man vissa förmåner, t.ex. tillgång till dykläger/resor och utfärder och de bästa dykplatserna på västkusten. I sitt medlemskap blir man även ansluten till SSDF (Svenska Sportdykarförbundet). För att delta på båtutfärder skall man vara medlem i klubben. Information om medlemskap finns på klubbens websida.

Okej då, grattis. Vi har fortfarande inte riktigt förstått det här med nationaldagsfirande – men vi tittar intresserat p...
17/05/2026

Okej då, grattis. Vi har fortfarande inte riktigt förstått det här med nationaldagsfirande – men vi tittar intresserat på och antecknar. Det har vi i och för sig gjort varje år sedan 2005. Ändå känns 6 juni fortfarande mest som… en extra dykdag👌

Pilgrimsmusslor ligger normalt lätt nergrävda i sandbotten med den platta sidan upp och den runda sidan ner. Men ibland ...
17/05/2026

Pilgrimsmusslor ligger normalt lätt nergrävda i sandbotten med den platta sidan upp och den runda sidan ner. Men ibland hittar vi dem upp och ner, som i går vid Nordöskäret. Då beror det oftast på att de precis har simmat. När de känner av en fiende, till exempel en sjöstjärna, flyr de genom att klappa ihop skalen och skjuta sig framåt i vattnet. De simmar faktiskt rätt fort, och kan sedan landa lite hur som helst och behöver en stund på sig för att räta upp sig igen.


Premiär 2026! Fullbokat. Bara norrmän. Hallå eller!😂
09/05/2026

Premiär 2026! Fullbokat. Bara norrmän. Hallå eller!😂

Ganska bra sikt. Det saknades tång.
25/01/2026

Ganska bra sikt. Det saknades tång.


Ingen klubbutfärd – men på något vis har fyra av klubbens medlemmar lyckats hamna på samma båt i Röda havet. M/Y Majesti...
22/01/2026

Ingen klubbutfärd – men på något vis har fyra av klubbens medlemmar lyckats hamna på samma båt i Röda havet. M/Y Majestic visar sig vara et snäpp upp från klubbåten, så vi skickar väl en hälsning hem så alla vet att vi har det bra och inte längtar hem.


Det följer vissa åligganden med att ha båt i vattnet på vintern. Att skotta snö ur den, till exempel.Uppsidan är möjligh...
08/01/2026

Det följer vissa åligganden med att ha båt i vattnet på vintern. Att skotta snö ur den, till exempel.

Uppsidan är möjligheten till riktigt bra vintersikt. Den verkar vara på väg nu. Åtminstone i ytan.

Hur det ser ut längre ner finns det bara ett sätt att ta reda på.

Tack för följet.Som nämnt har vi noterat ett ökande intresse i sociala medier. Nyligen passerade vi faktiskt en liten mi...
03/01/2026

Tack för följet.

Som nämnt har vi noterat ett ökande intresse i sociala medier. Nyligen passerade vi faktiskt en liten milstolpe och insåg att vi kanske borde titta lite närmare på vad siffrorna faktiskt säger.

Undervattensbilder verkar nå längre än vi anat.
Enkla bilder. Inget tempo. Inga effekter. Bara havet, som det faktiskt ser ut. Och en och annan dykare.

Det verkar också nå ut till en publik som är betydligt större än vår lilla innercirkel. Kanske handlar det inte så mycket om dykning, utan om havet? Om ljus, liv och sådant som pågår under ytan – vanligtvis bara synligt för en rätt liten publik, som vi dykare trots allt är.

För oss är det här en påminnelse om varför vi delar bilder från början.
För att visa vad som finns där nere – och varför det är värt att bry sig om.

Vi kör väl på då.
Ni verkar hänga med.

God fortsättning.


31/12/2025

Då var årets sista dyk avklarat. På nyårsafton – en gammal tradition vi borde få i gång igen. Det gäller ju att avsluta med stil.

I år har vi kört 31 utfärder, en ökning med 55 % från förra årets 20. Vi har besökt 21 olika dykplatser i Kosterhavet, och totalt 38 dykare har varit med oss under ytan. Kombinationen årsplan + spontana utfärder verkar ha fungerat.

25 % av dykarna har varit norrmän. Trots numerärt underläge har de stått för över hälften av aktiviteten. Vi har haft fullbokade utfärder med enbart norrmän ombord och lompe till grillkorven. Hujedamej. Bohuslän är på väg att bli norskt igen.

Vi har även haft juniordykare med. Riktigt roligt, och fler verkar vara på väg nästa år. Vi anar början på en dykmiljö för ungdomar. Det verkar lovande och känns helt rätt.

Vi ser också ett ständigt ökande intresse i våra kanaler i sociala medier. Flera inlägg har fått god spridning, vilket tyder på att engagemanget för havet sträcker sig även utanför dykarkretsen.

En bra början är också viktig. Båten ligger för tillfället i bubbelhamn. Kan vi ta oss ut från Kebal, kan vi dyka. En årsplan för 2026 publiceras på hemsidan så småningom. Tills dess går det bra att rycka i valfri fena om dyksuget infinner sig. Vintersi**en kan dyka upp när som helst, så chansen att fler är sugna är god.

Gott nytt år!

Det var minus 4 grader i morse, och vi fick bryta is för att ta oss ut från båtplatsen. Under ytan var det 4-8 grader, s...
27/12/2025

Det var minus 4 grader i morse, och vi fick bryta is för att ta oss ut från båtplatsen. Under ytan var det 4-8 grader, si**en tyvärr sisådär. Annars var det ju en fantastisk vinterdag, och skönt att bara komma ut på havet. Båten ligger nu i bubbelhamn hos alltid behjälpliga Strömstad Marina, redo för nya äventyr strax den fina vintersi**en är här.

God fortsättning!


Adress

Strömstad
45240

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Strömstads sportdykarklubb postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Strömstads sportdykarklubb:

Dela