17/03/2026
Första dagen i domstolen är avslutad.
Som förväntat blev huvudfrågan knivskarp: Är man en del av utryckningsstyrkan när man leder arbetet som insatsledare, befäl i ledningscentralen eller regional insatsledare?
Det är frågan som man kommer att fightas kring dessa dagar. Att man har huvudsaklig tjänstgöring operativt är man överrens om, men är det samma sak som utryckningsstyrkan?
VAD HÄNDE IDAG?
Förmiddagen ägnades åt de inledande anförandena. Ledarna var oerhört tydliga – det går inte att dra en godtycklig gräns vid rökdykning för att ha rätt till SAP-R. Ni som leder insatserna har samma anspänningstid, bär larmställ på skadeplats och genomgår obligatoriska fystester för att överhuvudtaget få arbeta operativt.
Under eftermiddagen inleddes de första förhören med våra medlemmar. De fick berätta om sin verklighet: om larmen, det tunga ansvaret på olycksplatsen och de tydliga löften de tidigare fått från arbetsgivaren om att deras tjänster ger rätt till den särskilda pensionen.
VÅRA VIKTIGASTE PUNKTER FRÅN DAGEN:
👉 TIDIGARE PRAXIS: Vi visade att arbetsgivaren själv har tolkat dessa tjänster som en del av utryckningsstyrkan under många år, ända fram till nyligen.
👉 AVTALET: Vi tryckte på att ordet RÄTT i avtalet inte är valbart för arbetsgivaren att följa eller inte gällande de 12% i pensionsavsättning.
👉 LOGIKEN: Om inte ledningsfunktionerna tillhör utryckningsstyrkan – varför tas ni då ur den operativa tjänsten direkt om ni inte klarar ett fystest?
Arbetsgivaren kämpar hårt för att försöka krympa begreppet utryckningsstyrka, men Ledarna viker inte en tum.
Imorgon fortsätter vi med fler förhör där ännu fler medlemmar får vittna om sitt arbete.
Tack för allt stöd vi känner från er ute i landet. Vi fortsätter kämpa för att ert ledarskap ska värderas på rätt sätt! ✊🚒