05/04/2026
Den här helgen har vi besökt Kolmården med våra länsseniorledare 🐣🐫🦒
Som länsseniorledare har de under ett halvår tagit på sig extra ansvar på gården, arbetar för att främja klubbens deltagande i distriktsaktiviteter och den demokratiska processen, och såklart skapat massor med härligt barnverksamhet! Det firar vi med en utbildningsresa - detta år med fokus på mentorskapet som äldre ledare på klubben 🍀
Vi har pratat 4H, ungt engagemang, mentorskap och värdet av att lyssna och låta unga hitta sina egna lösningar ♥️ Det har blivit träningstillfällen, konkreta lösningsförslag, ideer, motionsunderlag, egna handlingsplaner och aha-upplevelser - allt på bara tre dagar!
Utöver allt har vi sett djuren på Kolmården, hört hur de arbetar med med berikning, djurvälfärd och utrotningshotade arter, träffat aktörer utklädda till träd, hittat inspiration att ta med hem till gården för att främja besökare, ställt massor av frågor till djurskötarna, gått tusentals steg, upplevt regn, snö, storm och solsken, åkt den galet hisknande Wildfire, och lärt oss namnen på massa med djur - bland favoriterna är Nanduerna Monica och Jeanette och Kamelen Velociraptor! 🐫🐫
På det hela en helg full med djur, nya möten, frågor, lyssnande och ideer som kommer bidra till ännu mer chanser att växa i 4H framöver. Nu är det dags att åka hem, smälta alla upplevelser och fortsätta göra skillnad som 4H:are 🍀💚