IOGT-NTOrörelsen Västanfors/Fagersta

IOGT-NTOrörelsen Västanfors/Fagersta Är en del av nykterhetsrörelsen i Sverige. Bedriver verksamhet för alla åldrar i våra egna hus Sveasalongen och sommarhemmet i Sundbo.

Glad midsommar önskar vi er alla. Hoppas ni har lika fint väder som vi har i Sundbo!☀️
19/06/2026

Glad midsommar önskar vi er alla. Hoppas ni har lika fint väder som vi har i Sundbo!☀️

Socialdemokraterna försvarade sin titel!I förra veckan var det frågesport, om alkohol och andra droger i Sveasalongen va...
20/05/2026

Socialdemokraterna försvarade sin titel!

I förra veckan var det frågesport, om alkohol och andra droger i Sveasalongen vann Socialdemokraterna tävlingen efter en spännande strid.
Det var IOGT-NTO Protest under ledning av Karin Wester som åter arrangerade den sk drogkampen.
Upplagd så man kunde få både plus och minus poäng och detta gjorde så att tävlingen svängde fram och åter.
Nu var det inte bara frågor om alkohol och andra droger utan även en del allmänna frågor.
En handlade om en folkkär barnboksserie. Man sökte en huvudkaraktär i en bokserie som även filmatiserats. Hälften av lagen kände sin Astrid Lindgren. Det var Madicken man sökte.
En annan fråga eftersökte en kändis som lanserat ett alkoholfritt vin. Det är ju så att efterfrågan och utbudet växer på alkoholfria alternativ. Det mousserande vinet heter Paxxione Zéro och lanseras av Pernilla Wahlgren.
Deltagarna fick också fundera på vad nytt namn IOGT-NTO håller på att sälja in. Efter en omorganisation där barn- ungdoms förbunden tillsammans med IOGT-NTO bildat en gemensam organisation har ett namnbyte skett. Inget av lagen klarade uppgiften så där har IOGT-NTO en läxa att göra för att få det nya namnet känt. Det nya namnet är Movendi som betyder att röra sig.
Placeringarna för övriga partier blev att Liberalerna blev 2:a, Vänstern 3:a, Moderaterna 4:a och Sverigedemokraterna 5:a. Tyvärr fick Centern lämna wo i sista minuten.
Förutom frågesport bjöds det på fika och trevligt umgänge.
Segrarna fick varsin flaska allkoholfri fläderdryck som heter Godtemplardricka, som är tillverkat efter ett gammalt recept.

14/05/2026

Glad Folknykterhetens dag 💙

Idag firar vi något enkelt men viktigt: att få vara sig själv, fullt ut.

En dag som människor har samlats kring sedan 1925🌱

Denna fantastiska vårdag har ett gäng medlemmar från föreningen, städat och fixat vid Västmannagården, inför sommarens u...
09/05/2026

Denna fantastiska vårdag har ett gäng medlemmar från föreningen, städat och fixat vid Västmannagården, inför sommarens uthyrningar/gäster och arrangemang!☀️🧹😊

Välkomna ner till Sveasalongen nästa vecka!
09/05/2026

Välkomna ner till Sveasalongen nästa vecka!

08/05/2026

Det jobbas hårt?
Sveriges riksdag har under den här mandatperioden jobbat hårt på att sänka den svenska alkoholpolitiken som länge tjänat folkhälsan väl.
Var och en kan besluten till viss del kännas mindre viktiga men ser man till helheten blir det annorlunda.
Vissa beslut tjänar som röstfiske av personer som vill känna sin frihet att köpa och dricka alkohol som vilken vara som helst.
Nu är dock alkohol inte vilken vara som helst utan en vara som ställer till stor skada på samhället och för många enskilda personer och deras omgivning.
Den stora sänkaren har varit den s.k. gårdsförsäljningen som öppnat upp för försäljning hos och av producenten. Redan nu visar sig de negativa sidorna som forskare och IOGT-NTO-rörelsen varnade för.
Det hindrar inte att det finns partier som vill gå ännu längre i detta projekt.
Senast beslutades om att krogar som inte ska behöva sälja mat utan enbart alkohol. Detta trots att tunga remissinstanser påpekat risken för ökad konsumtion och därmed ökade problem. Beslutet grundar sig på att krogarna ska lättare ska kunna tjäna mer pengar när matkravet tas bort. Riksdagen är väl medveten om riskerna men vinstintresset får segra och folkhälsan förlora.
Många kommunen öppnar upp för utskänkning nattetid för fotbollsVM för att ytterligare möjliggöra ökad alkoholkonsumtion.
Fler exempel finnes .
Allt sammantaget driver på alkoholnormen och ökar risken för problem för individer och deras familjer och samhället.
På sikt riskerar det även att Systembolaget avskaffas vilket är det enskilt viktigaste instrumentet för en folkhälsoinriktad alkoholpolitik.
I vissa fall måste den enskildes frihet/möjlighet att göra som den vill få stå tillbaka för folkflertalets bästa.
Därför är det inte vettigt att steg för steg montera ner vår alkoholpolitik.
Bosse Axelsson
Movendi fd IOGT-NTO

28/04/2026
IOGT-NTO, UNF och Junis har gått ihop och bildat en gemensam rörelse, Movendi Sverige! Framöver kommer våra föreningar b...
27/03/2026

IOGT-NTO, UNF och Junis har gått ihop och bildat en gemensam rörelse, Movendi Sverige!
Framöver kommer våra föreningar byta namn och börja implementera det nya namnet. 💙🩵🩷

I morgon är det dags för teater Goddag!Du kommer väl? 🎶
10/02/2026

I morgon är det dags för teater Goddag!
Du kommer väl? 🎶

Välkomna på en musikalisk kavalkad av teater Goddag, onsdag 11 februari.

Adress

Postvägen 14
Fagersta
73732

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när IOGT-NTOrörelsen Västanfors/Fagersta postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till IOGT-NTOrörelsen Västanfors/Fagersta:

Dela