Donna Nova

Donna Nova Vårt mål är att du som kvinna ska växa och nå dina uppsatta mål genom delat mentorskap.

Delat mentorskap handlar om att erbjuda dina kompetenser och guidning till en annan medlem, likväl som att du får ta del av kompetenser och coaching av en annan.

Veckans Ledare V21 är Lena-Maria Bolin som är medgrundare och kassör i Donna Nova. Styrelsen vill passa på att tacka för...
19/05/2025

Veckans Ledare V21 är Lena-Maria Bolin som är medgrundare och kassör i Donna Nova. Styrelsen vill passa på att tacka för ditt alltid starka engagemang i föreningen, din godhet mot de du känner men också för främlingen. Du sprider ett sådant ljus och en vacker värme, du är genuin - något som suddas ut mer och mer i denna tidsepok. Tack för att du är en Donna och vågar berätta om din resa och inspirera andra!

"Hej alla ni underbara Donnor där ute, hoppas att just där du befinner dig består av den efterlängtade solen men också mycket skratt och glädje som omsluter.

När jag satt mig ned för att fundera över veckans ledare så var det många idéer som kommer över mig, många tankar ifrån förr men också ifrån nutid. Är det så att vårt beteende alltid kommer följa oss??, även om vi ändrar på oss och inte alls är den idag som vi var då??. Varför döms vi utifrån handlingar, utseende, status??, vem har rätten att döma??.

Denna ledare märker jag redan nu kommer vara lite känslig för mig, kommer handla om psyket, mobbing osv. Det finns dock många ljuspunkter i mitt liv, allt är inte mörker.

Jag är snart 48 år gammal och har varit med om en hel del både positiv och negativt men mest emotionellt. Jag har växt upp i en dysfunktionell familj, där det inte var ok att vara annorlunda, där det inte var ok att prata känslor eller att be om hjälp. Där man skulle smussla, ljuga, gömma undan saker. Det har präglat mig väldigt negativt i det sociala livet och arbetslivet eftersom jag inte fick lära mig dom verktyg man skulle ha med sig in i vuxenlivet. I social samvaro med andra.

I hela mitt liv har jag blivit dömd, jag har tagit på mig offerkoftan. Betett mig som jag har lärt mig av dom runt omkring, något som har varit djupt rotat inom mig. Försökt varit som andra i min omgivning/familj men det har inte känts rätt, det har inte varit jag.

Min värld består inte bara av rätt eller fel, min värld är inte inrutat. Min värld består av många olika färger, jag är väldigt andlig av mig både inom min tro och min healing. Det är inget jag pratar högt om utan lärt mig leva med båda men idag tvingas jag välja och varför då??, bara för att vissa inte kan se att min andlighet kommer ifrån en högre tro. Varför kan jag inte få vara båda delar??, och så här har det varit i stora delar av livet.

Jag är unik och det är ni med, jag kanske inte är unik med det jag upplevt men jag är unik för att jag är jag eller rättare sagt på god väg att komma tillbaka till den bästa versionen av mig själv.

Jag har försökt prata med psykolog många ånger men har inte varit redo, jag har velat bli fri från trauman och de sår som uppkommit under min långa livsresa. Jag har även försökt avsluta mitt liv men inte så kallat ”lyckats” utan blivit kvar här nere i det så kallade helvetet, jag har flytt (flyttat) en hel del i mitt liv. Tron på att det är bättre på något annat ställe men resultatet har blivit detsamma, oro och otrygghet, misstänksamhet, ilska mot orättvisor har bubblat inom mig och har då ställt till det på bland annat arbete.

Det enda jag ville var att bli sedd, lyssnad på. När jag kom till Jämtland län så blev det likadant, jag tog inte ansvar för mina känslor, jag drog inte i tyglarna. Har hoppat i och ur depressioner, arbetslöshet osv men tillslut hösten 2023 så började det vända. Jag kom i kontakt med en psykoterapeut som fick mig att se, fick mig att börja öppna upp mina sår och trauman.

Det är ingen lätt resa men jag valde att den måste jag göra, jag orkar inte fly. Jag vill bli den bästa versionen av mig själv, känna och uppleva äkta kärlek, äkta vänskap. Så jag och mina pälsklingar blir kvar här en stund till, om Jämtland är slutresan eller om det blir en flytt till, det får tiden utvisa.

Så till er alla, sluta inte tro, ge inte upp. Det finns en starkt ljus inom oss alla och vad än vi kämpar med så kan vi, jag, du bli fria. För vissa av oss tar det lite längre tid, låt det ta tid. Och något som jag har lärt mig, hur du berättar din historia är ditt ansvar. Hur andra tolkar den, är deras ansvar och inte ditt/mitt. Jag har också lärt mig att folk får gärna döma mig, oftast gör dom det av en anledning.

Skulle jag berätta min hela historia, så behöver jag skriva varje vecka i 6 månader. Mitt 1:a trauma börjar när jag var 3 år, dessutom så bär vi alla olika slags trauman inom oss och ibland ploppar dom bara upp och det är då det är extra viktigt att finnas där för varandra utan att bli dömd.

Så mina kära fantastiska Donnor, låt ingen få släcka det vackra ljus inom dig. Tillsammans kan vi göra underverk, lita på din gåva och det du brinner för. Ta chanser, lita på magkänslan/processen, allt har en mening. Vi kanske inte förstår den först men tillslut gör vi det.

Tack för ordet 😊🤗"

Veckans Ledare, Vecka 20🔥 Din inre eld – och hur du hittar tillbaka till denDet jag vill prata om den här veckan är driv...
13/05/2025

Veckans Ledare, Vecka 20

🔥 Din inre eld – och hur du hittar tillbaka till den

Det jag vill prata om den här veckan är drivkraft.
Inte den som handlar om prestation, status eller pengar – utan den där kraften som bor inuti dig.

Kanske vet du exakt vad jag menar. Kanske har du bara anat den ibland – som ett pirr, en värme, en inre röst.
Jag minns inte när mitt ljus tändes. Jag vet inte om det kom som en blixt från klar himmel eller växte fram i smyg. Men så länge jag kan minnas har det funnits där – ett brinnande klot av energi, någonstans mellan bröstet och magen.

När jag är glad känns det som en varm sol. När jag är rädd blir det iskallt. När jag är ledsen kan det kännas som ett stenblock. Men oavsett hur livet ser ut – så finns det där.
Jag har börjat kalla det min själ, min magkänsla, mitt mod – min inre eld.
Det är den jag vänder mig till när jag är trött. När jag behöver samla kraft. När jag måste fatta tuffa beslut.
Det är den som viskar vad som är rätt – även när omvärlden skriker något helt annat.
Min egen resa har varit allt annat än rak. Jag har vuxit upp bland människor som kämpat med beroende och psykisk ohälsa. Jag har blivit mobbad. Jag har kämpat med självhat, och jag skämdes länge över mina sneda tänder. Men samtidigt ser jag en flicka – en otroligt modig flicka – som redan i förskolan stod upp för rättvisa. Som sa ifrån. Som agerade.

Var kom modet ifrån?
Jag vet fortfarande inte exakt. Kanske är det outredd ADHD. Kanske är det ilska. Men jag tror att det mest handlar om den där ljuspunkten inuti.
Det var den som fick mig att gå emellan när två barn bråkade.
Den som fick mig att säga ifrån när en chef betedde sig illa.

Det kanske låter kaxigt. Men det är inte kaxighet – det är inre övertygelse.
För även när jag varit livrädd, uppgiven, ledsen, så har jag vetat: ”Det här beslutet är rätt.”
Det kanske inte tröstar direkt. Men det får mig att växa. Att landa på fötterna. Att känna stolthet.
Och jag tror – nej, jag vet – att det här ljuset inte är unikt för mig.
Du har det också.

Du kanske har glömt det. Du kanske inte har lyssnat på det på länge. Men det finns där.
Din eld. Din magkänsla. Din inre röst.
Och vet du vad? Det är dags att hitta tillbaka till den.
🔸 Börja med att stanna upp.
🔸 Lyssna. Inte på alla andra – utan på dig själv.
🔸 Lita på det som känns rätt, även om det skaver.
🔸 Våga stå kvar i det som är sant för dig.

Det kommer att skaka ibland. Du kommer att få skavsår. Men du kommer också att växa.
Så nästa gång du står inför ett beslut, en konflikt, ett vägval – gå inåt.
För där bor din kraft.
Och när kvinnor börjar lyssna på sin inre eld, då förändras världen.

Av Frida Slånstam, ordförande och grundare för Donna Nova

Vad är våra USP:ar? 1. 🌱 Stärker kvinnor på riktigt – personligt och professionelltDonna Nova erbjuder en modell som hjä...
10/05/2025

Vad är våra USP:ar?

1. 🌱 Stärker kvinnor på riktigt – personligt och professionellt
Donna Nova erbjuder en modell som hjälper kvinnor långt från arbetsmarknaden att utvecklas genom riktiga uppdrag, praktik och coachning. Föreningen ger inte bara stöd – den bygger självförtroende, arbetslivserfarenhet och självkänsla i praktiken.

2. 🧰 En konkret och komplett paketlösning
Donna Nova tillhandahåller en färdig struktur med handledning, metodmaterial, nätverksträffar och vägledning. Det gör det enkelt för kommuner, företag och föreningar att samarbeta med föreningen och integrera deltagare i sin verksamhet – med tydlig kvalitet och låg tröskel.

3. 🤝 Skapar win-win-situationer mellan deltagare och samhället
Genom att engagera medlemmarna i verkliga arbetsmiljöer och verksamheter, tillför Donna Nova både arbetskraft och nya perspektiv till verksamheter – samtidigt som deltagarna får relevant erfarenhet och bygger nätverk.

4. 🧭 Mångsidig utveckling anpassad efter individens behov
Med verktyg som KOMPASSEN erbjuder Donna Nova stöd inom jobb, utbildning, personlig utveckling och digital kompetens – utifrån varje medlems mål och förutsättningar. Detta gör att kvinnor med olika bakgrunder och behov kan hitta sin väg.

5. 🫶 Trygg gemenskap byggd på starka värderingar
Föreningen präglas av respekt, inkludering, samarbete och ansvar. Medlemmarna stöttar varandra, bygger relationer och påverkar föreningens riktning genom medlemsmöten och årsmöten. Detta skapar en levande och demokratisk föreningskultur.

6. 🌍 Visionärt och skalbart – en modell för hela Sverige
Donna Nova har ambitionen att etableras i alla kommuner i Sverige, med en tydlig och replikerbar modell.

7. 🧾 Tydliga strukturer – stadgar, medlemsavtal och policy på plats
Föreningen har redan ett juridiskt och organisatoriskt ramverk på plats, inklusive medlemsavtal, etikpolicy, GDPR-hantering och stadgar. Det skapar trygghet för både medlemmar och samarbetspartners.

Saknas något? ;)

Välkommen på informationsträff på Robin Hoods café, nu på lördag den 10 Maj klockan 13:00-14:00. Delar av styrelsen komm...
09/05/2025

Välkommen på informationsträff på Robin Hoods café, nu på lördag den 10 Maj klockan 13:00-14:00.

Delar av styrelsen kommer finnas på plats för att informera om Donna Novas vision, vad ni kan få ut som medlemmar och berätta hur föreningen fungerar jobbar! Hoppas verkligen att vi ses!!

Välkomna!

Veckans Ledare V19 är:Ann-Mari Regnås - KarlskogaLedamot i Donna Novas styrelse och engagerad inom mänskliga rättigheter...
04/05/2025

Veckans Ledare V19 är:

Ann-Mari Regnås - Karlskoga
Ledamot i Donna Novas styrelse och engagerad inom mänskliga rättigheter, ett jämställt och rättvist samhälle för alla.
Ann-Mari är ansvarig för Donna Nova i Karlskoga, en av många platser som vi är aktiva som förening.

"Jag har tänkt på ledarskap, var det kan leda och vad det är för något egentligen… så jag har hittat olika så kallade ledare jag vill tänka kring.

Så som föräldrar är till sina barn var ju uppenbart... men sen då?
Jag fortsatt vidare i tanken och kom fram till att så klart chefen på jobbet är den som ska leda oss framåt och visa oss vägen. Jo! En som leder en hund eller ett annat djur är väl en ledare också? Nu svävar jag ut ännu mera och då förstod jag också att en inom kyrkan finns det också. Så som olika andra religioner såklart. Så då började jag fundera på, att få vara en ledare har ett stort ansvar för de människor/djur de ska leda.

Så nu undrar jag om alla ledare är ”bra”, nja inte alla så klart, men så ser tyvärr ut i världen. Men jag tror att, jag hoppas att iaf att de som ska leda andra människor är bra ledare…

Vem ska bestämma vem som ska leda i till exempel i kommunen och riksstaden? Rösträtt har vi som tur är.

Jag själv kan vara en ledare eller mentor till dem som jag kan hjälpa på olika sätt. Jag har haft mina föräldrar som ledare och mina chefer.

Jag tror inte att man föds som en ledare, det är nog mera med vilka människor runtom man växer upp med och såklart att någon tror och litar på mig.

Här var bara lite tankar vad är ledarskap och varför det är viktig i ett samhälle."

Vill du veta mer om Donna Nova och hur du kan bli medlem i en stöttande gemenskap för kvinnor?

Besök www.donnanova.se
Eller kontakta oss via messenger.

🌟 Välkommen till Donna Nova – ideell förening där kvinnor lyfter varandra! 🌟Hos Donna Nova tror vi på styrkan i gemenska...
29/04/2025

🌟 Välkommen till Donna Nova – ideell förening där kvinnor lyfter varandra! 🌟

Hos Donna Nova tror vi på styrkan i gemenskap, kunskap och kreativitet. Vi är en plattform för dig som vill växa – både personligt och professionellt. Här hjälper vi varandra att nå våra mål, dela erfarenheter, och bygga en starkare framtid tillsammans!

💡 Så här kan vi stötta dig:

✨ Personliga och professionella mål
Tillsammans sätter vi upp mål och hjälper varandra att ta steg mot drömjobbet, utbildningen eller den livsstil du önskar.

✨ Erfarenhetsutbyte och strategi
Genom samtal, workshops och mentorskap får du ta del av andra medlemmars kunskaper och får stöd att hitta rätt väg framåt.

✨ Gemenskap och hälsa
Vi skapar vänskap, arrangerar roliga aktiviteter och stärker både kropp och själ genom gemensamma insatser för bättre hälsa och välmående.

✨ Kompetensutveckling
Lär dig nya saker, dela med dig av din egen kunskap och väx i din roll – oavsett var du befinner dig i livet eller karriären.

✨ En kreativ och trygg plattform
Hos oss är alla idéer välkomna! Vi tror på att varje medlem har något viktigt att säga, och tillsammans bygger vi framtidens samhälle.

✨ Praktisk karriärhjälp
Vi hjälper varandra att skriva vassa CV:n, öva inför anställningsintervjuer och hitta nya vägar till arbete och studier.

✨ Skapa debatt och påverka
Vi tar plats i samhällsdebatten och lyfter viktiga frågor som rör kvinnors villkor, arbetsliv och jämlikhet.

🌸 I Donna Nova är DU viktig. Ditt driv, dina drömmar och dina visioner får blomma här.
Bli en del av vår växande gemenskap och var med och forma en bättre framtid – både för dig själv och för andra!

Välkommen att bli medlem i Donna Nova! 💖
Tillsammans är vi starkare. Tillsammans kan vi allt.

🌟 Är du redo att ta nästa steg i din karriär eller personliga utveckling? 🌟Hos Donna Nova får du stöd, nätverk och verkt...
28/04/2025

🌟 Är du redo att ta nästa steg i din karriär eller personliga utveckling? 🌟

Hos Donna Nova får du stöd, nätverk och verktyg för att växa – i en trygg och inkluderande miljö där alla kvinnors erfarenheter är viktiga! 💬✨

✅ Bygg nätverk
✅ Utveckla ditt CV och personliga brev
✅ Prata karriär och personlig utveckling
✅ Stärk dina kompetenser

Här får du vara dig själv, växa i din egen takt och känna kraften i gemenskapen!
💖 Alla kvinnor är varmt välkomna – tillsammans lyfter vi varandra!

👉 Bli medlem idag och ta första steget mot dina mål!

För flera år sedan startade jag en liten, liten restaurang, som blev något väldigt stort. Jag drev den med ett stort soc...
27/04/2025

För flera år sedan startade jag en liten, liten restaurang, som blev något väldigt stort. Jag drev den med ett stort socialt ansvar och var ödmjuk för tanken att den lilla matlådan jag kunde dela ut kunde vara skillnad för en mätt eller hungrig mage.

Många av er minns nog. Det var något vi samhället gjorde gemensamt för våra medmänniskor. Tillsammans. Att göra faktiskt skillnad behöver inte vara svårt, det är tvärt om ganska lätt, oftast saknas bara rätt forum.

Kära Östersundare. Några år har gått som sagt men jag brinner fortfarande för att en människa kan göra faktiskt skillnad, jag har inte något restaurangkök länge men jag ser de utmaningar många människor står inför och jag känner både ansvar för jag vet hur man organiserar och engagerar, jag vet att du är engagerad och vill vara en bidragande faktor till att vårt samhälle blir varmare, bättre och snällare.

När man ser på statistik så hittar man en målgrupp överrepresenterad långt bak i kön, kvinnan. Det är den arbetande kvinnan som kämpar med psykisk ohälsa. Det är den ensamstående mamman som fått offra sin karriär och drömmar för att ta hand om samhället söner och döttrar. Det är den arbetslösa kvinnan som passerat 45 år. Det är den kvinnan som flytt från någonting och sökt skydd i Sverige.

Jag vill presentera Donna Nova. En ideell förening skapad av ett behov, för att stötta dig som identifierar dig som kvinna och vill ha ett systraskap som ska hjälpa varandra, coacha varandra, öppna dörrar för varandra för att skapa ett mer rättvist samhälle där vi som medlemmar stöttar varandra, både personligt och i karriären.

Jag vill vara transparant, jag vet att jag tar fördel av att jag redan har flera tusen som följer Fridas Kök, jag välkomnar er alla att följa Donna Novas resa och jag hoppas att väcka nyfikenhet för denna ideella förening. Jag tar denna chans att nå ut till så många som möjligt i Östersund för jag vet att det finns eldsjälar där ute, jag vet att det finns kvinnor som behöver stöd och det är av denna orsak jag gör detta inlägg.

Du som läser detta… tveka inte att höra av dig! Jag och styrelsen svarar på dina frågor och välkomnar dig kvinna, som medlem till en förening som vet att ”your Network – is your neth-worth”. Tillsammans blir vi starkare!

Gratis mat! En konkurs kan stänga en restaurang men aldrig en vision. Min största stolthet var att få bidra tillsammans ...
07/08/2023

Gratis mat!

En konkurs kan stänga en restaurang men aldrig en vision.

Min största stolthet var att få bidra tillsammans med er till vårt samhälle. Mätta magar utan motprestation, inga frågor, inga krav - bara kom och hämta, dela ett samtal, leenden och omtanke om varandra.

Det var det absolut största och vackraste jag vart med om! Håll koll efter mer information, visionen lever ❤️❤️❤️

All kärlek, från Frida!

14/06/2021

🖤Just nu ser det ut som konkurs innan sommaren är slt för Fridas Kök. Mina sparpengar är slt och nu inför det kommande semestern där catering och luncher annars saktas ned i vanliga fall så ser jag inget mirakel komma åt mitt håll🖤

Utgifterna är för stora och skulder/lån måste in i större takt än inkomster tilltar. Jag har överlevt på egna sparpengar och kärlek och luft. Mitt hjärta brister men det finns ingen annan utväg som det ser ut.



Jag behöver samla in så mycket jag kan för att släcka mina brinnande räkningar så jag kommer lansera några smaskiga erbjudanden man kan beställa innan jag fattat beslutet om att lämna in konkurspapprerna. Stay tuned! Mirakel kanske fortfarande sker 🙏❤️

Många frågar efter swishnumret om man vill skänka en gåva 💓 1234068250 är mitt swishnummer och vill man skänka en krona så får ni gärna skriva "gåva" 💓 Tusen tack på förhand!

05/06/2021

Räkbomber 99kr st! Säljes idag på Fridas Kök ❤️ 12-14 så långt lagret räcker 🥰🙏 Vill ni tinga? Ring 0761486857 ❤️

Adress

Östersund

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Donna Nova postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela