11/05/2026
Sivilombud, Hanne Harlem, påpeker at ytringsfriheten er en grunnleggende rettighet, og at den også gjelder for ansatte i offentlig sektor.
Konsekvensene av at ansatte lar være å si fra, kan være store, advarer hun.
– Arbeidstakere sitter på viktig kunnskap. Når de ikke ytrer seg, kan det svekke den offentlige debatten og gjøre det vanskeligere å avdekke kritikkverdige forhold.
Det skal mye til før arbeidsgiver kan begrense ansattes ytringer. Her kan du se noen av Sivilombudets avgjørelser.