31/05/2026
Skogstur til Bjørnåstårnet med D. I. F. og Dypvåg Vel 👍👍
Guide for dagen var Tore Hansen. 👍
Årets tredje tur ble en innholdsrik runde i Laget IL sine turløyper.👏👏
Vi startet ved rundkjøringa(ved Klaus Mørner) og gikk inn til Stokkebokjær. Her ble et stopp og litt prat om historien til huset her.👍
Så gikk turen opp bakkene og inn i blåmerkede løyper fra Laget.
Ved Stimyr gikk vi en avstikker bort til gapahuken, før turen gikk videre ut på høydedraget. Her er det fin utsikt over Songevann og Sundsbekkdalen.👏👏
Tilbake på stien så runder man rundt Stimyrtjenn, før de bratte bakkene opp til Veten, og selve Bjørnåstårnet. Dette er høyeste toppen øst for sentrum i kommunen vår, her står vi på 196 MOH. 🤔
Her er det bra utsyn, man ser helt til Hovdefjellmasta, Jomåsknutene i Froland, og også godt utover Skagerak😁😁
Her hadde vi også befaring på hytta til Dokkenes gård, før turen gikk nedover mot traktorveien og jerngruvene.
Hele fire gruver er å finne her, det er sikkert mange flere i dette området.
Litt borthjemt, nesten under traktorveien, er den dypeste gruva hvor man kan gå inn i. Her er det ca 30 spennende meter inn, og flere av deltagerene var med hele veien inn 😁😁
Etter dette spennende gruvebesøket så fulgte vi traktorveien de siste bratte bakkene ned til rundkjøringa igjen.
Denne turen er på drøye 5 km, middels vanskelighetsgrad, for det er noen tøffe motbakker underveis.😲
Dagens følge var av den spreke sorten, hele 8 deltagere var med denne gangen.💪💪
Faktisk var det 25 prosent av turfølget som kom den lange veien fra Hope, på sykkel👏👏👏
Vi sier takk for turene denne våren, har vært mye spennende historie og mye sosialt samvær på disse turene. Virkelig godt for helse og sjel dette.👏👏👏
Følg oss videre her på facebooksiden, mye spennende som skjer utover høsten også.😀😀
God sommer🌞🌞🌞