26/03/2025
Kjære Facebook-venner, kollegaer, naboer og bekjente. Jeg deler dette fordi det betyr mye for meg, og jeg håper dere vil ta et øyeblikk til å lese.
Jeg har kjent Mizgin siden han kom til Norge for ca. 21 år siden. Nå sitter han på Trandum og risikerer å bli utvist når som helst. Situasjonen er alvorlig, og det gjør vondt å stå på sidelinjen uten å kunne gjøre mer. Dere som kjenner meg og ønsker å vise støtte, kan bidra ved å dele dette og spre budskapet videre.
Mizgin flyttet til Norge i 2004, og etter over 20 år her risikerer han nå å bli sendt tilbake til Kurdistan. I alle disse årene har han bidratt til samfunnet. Han har jobbet, betalt skatt, fulgt lover og regler, og bygget et liv her. Likevel står han i fare for å bli utvist som følge av misforståelser som i stor grad skyldes manglende tilrettelegging fra myndighetene.
Han har måttet selge alt han har bygget opp i Norge for å kjempe for retten til å bli. Under inntaksintervjuet fikk han en tolk som ikke snakket samme dialekt som ham. Samtidig, på grunn av nedsatt hørsel og manglende høreapparat, hadde han store vansker med å forstå det som ble sagt. Misforståelsene i dette møtet førte til at UDI mener han ga feil informasjon, og dette ligger nå til grunn for utvisningsvedtaket.
Jeg vet ikke om det hjelper å dele dette, men det eneste jeg kan gjøre for Mizgin nå er å løfte frem denne urettferdigheten.
Stopp utkastelsen av Mizgin!