28/04/2026
Denne mandagen ble medlemsmøtet i Trondhjem Rotary avholdt i Frimurerlosjen grunnet streiken.
Tore Pettersen som er påtroppende kasserer i klubben delte noen tanker med oss etter 2 år som medlem. Vi har utfordringer med rekruttering og gjennomsnittsalderen går oppover. Han påpekte også struktur, driftsmodell og kostnader som går på bekostning av inntekter til det humanitære arbeidet. Inntekter og arbeidet mot Polio har vært en suksess, da det nå er påvist kun 4 tilfeller i Pakistan og Afghanistan.
Hovedinnlegget var denne gang med Berit Kirksæther. Hun la frem spennende prosjekter og hendelser frem mot jubileet i 2030. Et ideelt nasjonalt senter - Trondheim 2030 AS vil være viktig for demokratiet og er et samfunnsløft som vil sette varige spor understreket Kirksæther.
Det er mange aktører som er involvert i Nsjonaljubileet. Trondheim kommune har opprettet et eget selskap som skal organisere kommunens engasjement mens fylkeskommunen har ansatt tidligere ordfører i byen Rita Ottervik som prosjektleder for sin del av prosjektet., Nasjonaljubileet vil bygge på 5 overordnede mål som blant annet vil utvikle byens posisjon som kirkehovedstad og pilegrimsmål. Byens historiske identitet og betydning skal styrkes.
Sparebankstiftelsen har bevilget
50 mill.kr til arbeidet👍@