15/12/2025
🚑 Tromsø Røde Kors Hjelpekorps – Beredskapsambulanse i operativ drift
For litt over to år siden vedtok lokalrådet i Tromsø Røde Kors Hjelpekorps å start en omfattende prosess med å anskaffe egen beredskapsambulanse og kurse mannskaper til å betjene denne.
Målet med anskaffelsen av en beredskapsambulanse har først og fremst vært for å heve kompetansen rundt førstehjelp for våre frivillige, samt skaffe et ekstra inntektsgrunnlag for bla. drift av våre aktiviteter, kursing og innkjøp av utstyr.
Veien har vært lang – og tidvis kronglete – men etter utallige timer med administrativt arbeid, anskaffelse av kjøretøy og tilhørende utstyr, samt kursing av 11 mannskaper i avansert førstehjelp, er vi endelig i mål.
Lørdag 13.12.25 kjørte beredskapsambulansen sin aller første vakt. De to første mannskapene gjennomførte intern utsjekk av bil – før både bil og mannskap fikk sin ilddåp allerede på første vakt, da de ble tilkalt for å bistå i en større hendelse.
Dette prosjektet hadde ikke vært mulig uten uvurderlig støtte fra sparebankstilftelsen snn. Uten pengestøtten fra de, ville vi ikke kommet i mål med prosjektet.
Vi vil og rette en stor takk til Ferno Mobility As, Reklameservice Gh Tromsø AS , Tromsø brann og redning, Lottene, Sivilforsvaret, UIT paramedisin, et massivt støtteapparat fra hjelpekorpskollegaer på Vestlandet – og ikke minst en enorm innsats fra egne frivillige.
Tusen takk til alle dere som har bidratt, både synlig og i kulissene. Uten dere hadde dette ikke latt seg gjøre.
Vi er stolte av å nå kunne bemanne også beredskapsambulansen i tillegg til alle våre andre ressurser og bidra enda mer når det virkelig gjelder.
🎄 God jul til alle – fra oss i Tromsø Røde Kors Hjelpekorps!