Utstillingen "Mer enn hjerne!" formidler forskningsbasert kunnskap om demensrelaterte hjernesykdommer, om det å leve med en demenssykdom, om demensvennlige samfunn og om helt konkrete måter vi kan være sammen på til tross for ulikhetene mellom oss. Den vil bli en interaktiv læringsarena for barn og voksne, syke og friske, leg og lærd. Det interaktive betyr at budskapet formidles med flere ulike me
toder, at flere sanser stimuleres samtidig og at publikum tar aktivt del i prosessen med å få kunnskapene frem. Man må altså prøve seg frem, engasjere seg, kommunisere og samhandle med andre og med utstillingens teknologi for å komme frem til en løsning på et konkret problem, og kunne konkludere med hva som er myter og hva som er fakta. Utstillingen vil også ha "en hjerne til å gå inn i", det vil si et rom som ser ut som en hjerne på utsiden, og hvor du ved hjelp av lysdioder og datateknologi i tak og vegger på innsiden kan se og oppleve hvordan hjernen fungerer både som frisk og når den eventuelt rammes av sykdom. Utviklingen av innholdet involverer derfor forskere fra medisin, nevrologi, psykologi, farmakologi, omsorgsfag, samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag, kunst og kulturfag. Design og bygging av utstillingen vil foregå i samarbeid med profesjonelle designere, teknikere og finsnekkere. Den skal bygges slik at den kan pakkes sammen og flyttes rundt om i landet og nå flest mulig, både unge og gamle. Det vil være gratis å besøke vandreutstillingen.