07/06/2026
Minneord – Tor Øydvin:
Saga Osebergs høvedsmann Tor Øydvin la ut på sin siste seilas den 4. juni. Med
imponerende viljestyrke rakk han å feire sin 70-årsdag sammen med et 80-
talls slektninger og gode venner. Det foregikk i storsalen på Villa Møllebakken i
Tønsberg, og Tor sørget selv for underholdningen med en herlig konsert
sammen med en god gitarkamerat. Da skulle ingen tro at Tor var syk! Prisen
betalte han de følgende dagene; da var kreftene oppbrukt.
Tor levde et aktivt og til tider dramatisk liv. I årene ved Universitetssykehuset Nord-
Norge ble han sendt i felt når alvorlige ulykker hadde skjedd. Han nevnte selv særlig
Vassdalenulykken samt det russiske flyet som styrtet på Svalbard som hendelser
som satte varige spor.
Tor var målbevisst i alt han foretok seg, i den grad at han i 60-årsalderen tok et år
sammen med 20-åringene på Fosen folkehøyskole for å bli bedre til å seile med
råseil. Gjennom sitt engasjement for Oseberg Vikingarv og spesielt den arkeologiske
kopien Saga Oseberg ble han en sentral skikkelse i miljøet rundt tradisjonell råseiling
og formidling av historisk kystkultur.
Som høvedsmann var han en naturlig leder med autoritet, ansvarsfølelse og evne til
å inspirere folk. Han var en dyktig formidler, sertifisert vikingguide for Vestfold,
kunnskapsrik, klok og en humørspreder, spesielt når han tok fram kassegitaren og
formidlet fra en rik, nordnorsk visearv. Tor var dessuten en utmerket kokk, som uten å
nøle kunne diske opp til fest for et stort antall venner.
Venneforeningen Graabrødrene var en annen av Tors arenaer. Han rakk dessverre
ikke å være medlem så lenge, men også her fremsto han som en god kamerat, alltid
villig til å bidra, en spennende samtalepartner og et muntrasjonsråd. Han kommer til
å bli dypt savnet.
Våre tanker går også til Tors familie, og til Tone. De fikk altfor kort tid sammen.
Vi lyser fred over Tor Øydvins minne.
Lars Bill
Styreleder Oseberg Vikingarv
Einar Chr. Erlingsen
Abbed Graabrødrene