Sennepsfrøskolen

Sennepsfrøskolen Utdanning er utvikling❤️ Gi en gave👇
https://gi.sennepsfroskolen.no/ Skoledriften er lokal, og ledes av Elise Ranoroantra (Madame Noro).

Sennepsfrøskolen heter Ecole Privée Voantsinapy på gassisk, og er en privat barne- og ungdomsskole i Antsirabe, Madagaskar. Skolen gir kvalitetsutdanning, matsikkerhet og helsehjelp til cirka 500 barn hvert år, barn som ellers ikke ville hatt tilgang til slike tilbud grunnet familiens økonomiske situasjon. Skolens prioriterer foreldreløse barn, barn med eneforsørgere, og barn fra utfordrende hjemm

emiljøer preget av alkoholmisbruk og omsorgssvikt. Avgangselever har mulighet til å få støtte til videregående og praktiskrettede studier gjennom ulike stipendprogrammer.

--

Stiftelsen Sennepsfrøskolen er en norsk stiftelse som ble etablert i 2024 for å videreføre arbeidet til 'Støtteforening for Skoler på Madagaskar' som siden 1994 organiserte innsamlingsarbeidet som har finansiert skoledriften fra starten. Stiftelsens arbeid er basert på frivillighet for å holde administrasjonskostnader på et minimum, samtidig som vi lønner 27 ansatte på Madagaskar i fulltidsstillinger, samt et stort antall sesongarbeidere på skolens gårdsbruk Kanaan.

--

Støtteforeningen for Skoler på Madagaskar ble etablert av Eva og Svein Wallem Niellsen i 1994. Sigrun og Per Skjæveland ble tidlig en del av foreningen, og sammen drev de to ekteparene innsamlings- og informasjonsarbeid for å støtte skolens oppdrag i 27 år. Sennepsfrøskolen er et lys i hverdagen for mange barn på Madagaskar, og vi er stolte av å kunne tilby en trygg og støttende læringsmiljø for de som trenger det mest.

🙏 Avgangselevene har prossessert inntrykkene etter skoleturen, skriver hilsner til Travelmate og takker for opplevelsen ...
18/05/2026

🙏 Avgangselevene har prossessert inntrykkene etter skoleturen, skriver hilsner til Travelmate og takker for opplevelsen - som beskrives som blant annet «amazing» og «wonderful»

09/05/2026
💔Det er med knuste hjerter vi må dele at vår kjære Faniry omsider måtte gi tapt for blodsykdommen i går – etter tre år m...
09/05/2026

💔Det er med knuste hjerter vi må dele at vår kjære Faniry omsider måtte gi tapt for blodsykdommen i går – etter tre år med symptomer som svingte voldsomt opp og ned. Hun kjempet så hardt. Hun var så tapper, så optimistisk, og så overbevist om at hun skulle vinne over sykdommen.

For få uker siden var hun på det hun beskrev som tidenes beste ferie sammen med elever og lærere, og vi kunne både høre og se henne knekke sammen av latter som hun pleide på videoene som ble delt fra turen.

Derfor kommer dette som et enormt sjokk for familien hennes, vennene og de mange menneskene og organisasjonene hun betydde så mye for!

Faniry reiste fra oss den 8. mai – frigjøringsdagen som markeres mange steder i verden. Det føles sterkt symbolsk. Fred, frihet og håp var ord som preget Faniry og livet hennes. Igår ble hennes frigjøringsdag fra plagene.

Men mens hun den ene uken kunne ligge svak i sykehussengen, tappet for energi mens hun mottok de risikable blodoverføringene hun var avhengig av for å overleve, kunne hun være full av livskraft den neste. Legge store planer for fremtiden til Sennepsfrøskolen – skolen hun selv en dag skulle lede videre.

Eller hun kunne reise til Thailand for å motta prisen som Most Outstanding Peace Trainer of the Year fra World Peace Initiative Foundation, anerkjent for sitt «exceptional commitment to the community and heartfelt devotion to the mission of peace in Madagascar».

Hun var selv elev ved Sennepsfrøskolen som barn, og skolen var en helt integrert del av henne. Som lærer holdt hun engasjerende undervisning i fremmedspråk og personlig utvikling – et tema hun brant stadig sterkere for de siste årene. Hun var en hjørnestein på skolen; en som hjalp moren i å veilede kollegaer, hun inspirerte elever og fikk utenlandske besøkende og utvekslingsstudenter til å føle seg hjemme fra første stund. Med språkferdighetene sine, sin kulturelle sensitivitet og sine mellommenneskelige evner bidro hun til å skape et sterkt engasjement for å hjelpe vanskeligstilte barn ut av fattigdom gjennom utdanning.

Faniry hadde en helt spesiell evne til å se hvert enkelt menneske hun møtte. Hun fikk folk til å føle seg verdifulle og spesielle. Hun bar på en enorm kapasitet for nestekjærlighet, fred, positivitet og omsorg. Selv under behandlingen i India for ett år siden brukte hun tid på å be for andre pasienter, trøste mennesker i sorg og hjelpe dem rundt seg – mens hun selv akkurat hadde fått dødsdommen. Slik var Faniry.

Det er ufattelig tungt å skrive om henne i fortid. Vi skal ikke lenger høre latteren hennes i skolegården – men den ringer fortsatt i ørene på dem som var så heldige å få møte henne. Hun var virkelig en solstråle. Et stort menneske med en sjelden evne til å leve for andre og til å spre glede og fred rundt seg.

Noen mennesker setter spor som aldri forsvinner. Faniry var virkelig en av dem❤️
Vi kan bare si takk for alt hun lærte oss!

Gud har hentet hjem en engel han lot oss få låne her på jorden 🕊️

I følge gassisk skikk gir man en pengegave til familien i forbindelse med begravelsen. De som ønsker å bli med på en siste hilsen kan bruke

VIPPS #546840 - «støtte til gravferd»

Overskuddet vil gå til skolen etter Fanirys hjerte.

Alle barna har fått et nytt sett varme klær til vinter-sesongen. Tusen takk til dere som gir❤️
07/05/2026

Alle barna har fått et nytt sett varme klær til vinter-sesongen. Tusen takk til dere som gir❤️

Fjerde og siste dagen av skoleturen besøkte elevene en fiskerlandsby. De færreste har sett Det indiske havet før til tro...
29/04/2026

Fjerde og siste dagen av skoleturen besøkte elevene en fiskerlandsby. De færreste har sett Det indiske havet før til tross for at Madagaskar er en øy - og for noen kan dette være den eneste gangen i livet de får oppleve kysten og havet.

Sammen med lokal guide og rektor fikk de innsikt i livet langs kysten, og lærte om kultur, historie og hverdagen til fiskerne. De fikk se på nært hold hvor krevende livet til kystfolket er, og hvordan naturen setter rammene for arbeid og inntekt. De fikk også bli kjent med Pangalanes-kanalen, som knytter sammen store deler av østkysten, og oppleve lemurer på nært hold.

Elever og lærere med bursdag i april ble markert og gleden var stor da det var utdeling av godteri og sjokolade gjester fra Norge hadde hatt med til påske.. Summa summarum har det vært en fantastisk tur fylt med perspektiver, læring og øyeblikk som vil sitte igjen lenge!

Another day in paradise☀️ Det må nevnes at rektor i forkant av turen reiste 26 timer med buss tur-retur for å sjekke ut ...
28/04/2026

Another day in paradise☀️ Det må nevnes at rektor i forkant av turen reiste 26 timer med buss tur-retur for å sjekke ut fasilitetene i Manambato! Dag 3 var fylt med aktiviteter som ga rom for læring på helt andre måter enn i klasserommet! Gjennom samarbeid, praktiske oppgaver og konkurranser på stranda fikk elevene utfordre seg selv både faglig og sosialt. Rektor gjennomførte også en evaluering av hva elevene hadde fått med seg om historie, kultur og natur så langt gjennom en quiz. Det er tross alt en studietur!!

Dagen ble rundet av med premieutdeling til lagene som hadde utmerket seg. Stolte elever, stor innsats – og en følelse av mestring som sitter igjen lenge etter at dagen er over. Tusen takk til Travelmate for minner for livet!

Etter den lange reisen ble dag to en roligere start, der elevene fikk tid til å lande samtidig som grunnlaget for resten...
24/04/2026

Etter den lange reisen ble dag to en roligere start, der elevene fikk tid til å lande samtidig som grunnlaget for resten av oppholdet ble lagt.

I tillegg til å oppleve nye steder, har ledelsen lagt stor vekt på personlig utvikling og gode vaner i år. Målet er at turenskal gi elevene noe de kan ta med seg videre i livet – et tankesett der de opplever at de alltid kan utvikle seg og bli bedre!

Dagene starter derfor tidlig, klokken fem med andakt og meditasjon, etterfulgt av gym i soloppgang på stranda. Elevene lærer å re opp sengen, organisere klærne sine og holde rommene ryddige.. Små handlinger, men med stor betydning for trivsel, konsentrasjon og mestring i hverdagen!

Alle elever og lærere ble delt inn i grupper som skal arbeide tett sammen gjennom oppholdet. Gruppene er satt sammen slik at de utfyller hverandre, og hver dag får de konkrete oppgaver og ansvar. Dette kalles “Voa in Action”, forteller Noro, og bidrar til både samarbeid, mestring og fellesskap.

Tusen takk til Travelmate for sponsing av turen!

13 timer med bil og 1 time med båt. En hel rekke nye landskap vil åpne seg for avgangselevene under årets skoletur som g...
23/04/2026

13 timer med bil og 1 time med båt. En hel rekke nye landskap vil åpne seg for avgangselevene under årets skoletur som går til Manambato, helt nord på øya. Fremme ventet et trygt og rolig sted omgitt av vann, hvit sand og frodig natur. Årets eventyr er sponset av Travelmate og er endelig i gang!✨

01/04/2026

En rektors anbefaling!😍

Address

Antsirabe
110

Opening Hours

Monday 09:00 - 16:30
Tuesday 07:30 - 16:30
Wednesday 07:30 - 16:30
Thursday 07:30 - 16:30
Friday 07:30 - 16:30

Telephone

+4792176197

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Sennepsfrøskolen posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Organization

Send a message to Sennepsfrøskolen:

Share