Sennepsfrøskolen

Sennepsfrøskolen Utdanning er utvikling❤️ Gi en gave👇
https://gi.sennepsfroskolen.no/ Skoledriften er lokal, og ledes av Elise Ranoroantra (Madame Noro).

Sennepsfrøskolen heter Ecole Privée Voantsinapy på gassisk, og er en privat barne- og ungdomsskole i Antsirabe, Madagaskar. Skolen gir kvalitetsutdanning, matsikkerhet og helsehjelp til cirka 500 barn hvert år, barn som ellers ikke ville hatt tilgang til slike tilbud grunnet familiens økonomiske situasjon. Skolens prioriterer foreldreløse barn, barn med eneforsørgere, og barn fra utfordrende hjemm

emiljøer preget av alkoholmisbruk og omsorgssvikt. Avgangselever har mulighet til å få støtte til videregående og praktiskrettede studier gjennom ulike stipendprogrammer.

--

Stiftelsen Sennepsfrøskolen er en norsk stiftelse som ble etablert i 2024 for å videreføre arbeidet til 'Støtteforening for Skoler på Madagaskar' som siden 1994 organiserte innsamlingsarbeidet som har finansiert skoledriften fra starten. Stiftelsens arbeid er basert på frivillighet for å holde administrasjonskostnader på et minimum, samtidig som vi lønner 27 ansatte på Madagaskar i fulltidsstillinger, samt et stort antall sesongarbeidere på skolens gårdsbruk Kanaan.

--

Støtteforeningen for Skoler på Madagaskar ble etablert av Eva og Svein Wallem Niellsen i 1994. Sigrun og Per Skjæveland ble tidlig en del av foreningen, og sammen drev de to ekteparene innsamlings- og informasjonsarbeid for å støtte skolens oppdrag i 27 år. Sennepsfrøskolen er et lys i hverdagen for mange barn på Madagaskar, og vi er stolte av å kunne tilby en trygg og støttende læringsmiljø for de som trenger det mest.

«Det finnes ingen planet B!»Mens barneskoleelevene var opptatt med eksamen, fikk de eldste elevene tid til en interaktiv...
16/06/2026

«Det finnes ingen planet B!»

Mens barneskoleelevene var opptatt med eksamen, fikk de eldste elevene tid til en interaktiv samling om klimaendringer mellom slagene i biblioteket. De fikk besøk av Tojoniaina Alain Randrianaritiana, en klimaengasjert lærer og foredragsholder som brenner for miljø og bærekraft.

Gjennom samtaler, oppgaver og diskusjoner lærte 8.-klassingene mer om årsakene til klimaendringer og konsekvensene de har for mennesker og natur. Temaene spente fra avskoging og forurensning til avfallshåndtering og overforbruk av naturressurser.

Elevene deltok aktivt, stilte spørsmål og delte egne erfaringer og tanker. Sammen diskuterte de hvordan små og store valg i hverdagen kan bidra til å beskytte miljøet, og hvilke løsninger som finnes på utfordringene verden står overfor.

Det mest inspirerende var kanskje engasjementet elevene viste etterpå. De lovet å bli flinkere til å kaste avfall på riktig sted, bruke mindre vann og energi og oppmuntre venner og familie til å ta mer miljøvennlige valg.

16/06/2026
Siste skoledag for elevene som skal avlegge CEPE-eksamen, den nasjonale avslutningseksamenen for barneskolen på Madagask...
12/06/2026

Siste skoledag for elevene som skal avlegge CEPE-eksamen, den nasjonale avslutningseksamenen for barneskolen på Madagaskar, idag. I morges var det egen samling spesielt for de 55 avgangselevene.

Sammen med rektor Noro ba de for at eksamen skal gå godt, at de skal gå inn i helgen med trygghet og selvtillit, og at de lykkes når de skal opp til eksamen på tirsdag✨

De har gjennomført tre krevende prøve-eksamener i forkant, noe som har gitt dem tro på egne ferdigheter og følelsen av å være godt forberedt til den viktige prøven.❤️

Denne uken har det vært aktivitet på høyt nivå på skolen. De har arrangert prøveeksamen til CEPE, den nasjonale avslutni...
10/06/2026

Denne uken har det vært aktivitet på høyt nivå på skolen. De har arrangert prøveeksamen til CEPE, den nasjonale avslutningseksamenen for barneskolen. Totalt deltok 136 elever fra fire ulike skoler, 55 av dem var «våre» elever.

Dermed ble skolen forvandlet til et lite eksamenssenter noen dager, med pulter på rekke og rad og konsentrerte elever som fikk prøve seg under realistiske eksamensforhold.

CEPE er inngangsbilletten til ungdomsskolen.

Tirsdag 16 juni er det alvor!

Tidligere i år søkte Faniry og Ntsoa om å få Sennepsfrøskolen med i programmet Design for Change - verdens største beveg...
08/06/2026

Tidligere i år søkte Faniry og Ntsoa om å få Sennepsfrøskolen med i programmet Design for Change - verdens største bevegelse med og for barn og unge. Målet? Å utstyre elevene med et tankesett og verktøy til å skape positive endringer i sitt eget lokalsamfunn gjennom kultiveringen av holdningen om at «jeg kan!»

Vi er glade for å kunne fortelle at skolen er valgt ut til å delta. Som en del av utvelgelsesprosessen besøkte to lokale programlederne Noro og lærerstaben forrige uke. Formålet var å bli bedre kjent med motivasjon for å delta, og vurdere hvordan programmet og metoden kan tas i bruk i undervisningen.

Design for Change bygger på en enkel og viktig idé: at barn og unge ikke bare er fremtidens samfunnsborgere, men at de kan bli med på skape endring og forme samfunnet allerede i dag.

Gjennom fire trinn lærer elevene å identifisere utfordringer i nærmiljøet sitt, utvikle løsninger, gjennomføre konkrete tiltak og dele erfaringene sine med andre barn og unge.

Programmet retter seg mot elever mellom 8 og 18 år. Først skal lærerne få opplæring i metoden som en del av skolens kompetanseutvikling. Opplæringen starter mot slutten av dette skoleåret, mens arbeidet med elevene vil starte neste skoleår.

Vi tror dette er en spennende mulighet for våre elever. Gjennom programmet får de øve på kreativitet, samarbeid, problemløsning og samfunnsengasjement – ferdigheter som vil være verdifulle resten av livet.

At dette er et prosjekt Faniry var med på å få i gang, gjør det ekstra meningsfullt for Noro og lærerstaben.

Det er snart gått en måned siden Faniry "reiste", som de sier på gassisk.De siste ukene har vi ikke delt så mange oppdat...
05/06/2026

Det er snart gått en måned siden Faniry "reiste", som de sier på gassisk.

De siste ukene har vi ikke delt så mange oppdateringer som vanlig. Ntsoa, som er han som sender nyheter fra skolen til oss som videreformidler, har forståelig nok brukt tiden på å bearbeide sorg og savn etter sin nærmeste kollega og forlovede.

Denne uken kom en ung kvinne som hadde kjent Faniry gjennom mange år, på besøk. Fenosoa, telekommunikasjonsingeniør og vinner av skjønnhetskonkurransen Miss Vakinankaratra 2024, fortalte at Faniry hadde vært en viktig inspirasjon og mentor i livet hennes, og at hun ønsket å gi noe tilbake til neste generasjon elever ved skolen. Dermed fikk hun holde et inspirerende foredrag for de eldste elevene i biblioteket.

Fenosoa delte sin egen historie, sine erfaringer og sine drømmer, og snakket om hvordan man kan jobbe målrettet for å nå sine ambisjoner i livet. Hun introduserte også elevene for det japanske begrepet *ikigai* – å finne mening og retning i livet – og ga en enkel og praktisk innføring i hvordan man kan sette konkrete og oppnåelige mål gjennom SMART-metoden (Spesific, Measurable, Acheivable, Realistic and Time bound).

Fanirys innflytelse stopper ikke med hennes eget liv. Den lever videre i de mange menneskene hun inspirerte, og i de ringvirkningene de igjen skaper for andre.

🙏 Avgangselevene har prossessert inntrykkene etter skoleturen, skriver hilsner til Travelmate og takker for opplevelsen ...
18/05/2026

🙏 Avgangselevene har prossessert inntrykkene etter skoleturen, skriver hilsner til Travelmate og takker for opplevelsen - som beskrives som blant annet «amazing» og «wonderful»

09/05/2026
💔Det er med knuste hjerter vi må dele at vår kjære Faniry omsider måtte gi tapt for blodsykdommen i går – etter tre år m...
09/05/2026

💔Det er med knuste hjerter vi må dele at vår kjære Faniry omsider måtte gi tapt for blodsykdommen i går – etter tre år med symptomer som svingte voldsomt opp og ned. Hun kjempet så hardt. Hun var så tapper, så optimistisk, og så overbevist om at hun skulle vinne over sykdommen.

For få uker siden var hun på det hun beskrev som tidenes beste ferie sammen med elever og lærere, og vi kunne både høre og se henne knekke sammen av latter som hun pleide på videoene som ble delt fra turen.

Derfor kommer dette som et enormt sjokk for familien hennes, vennene og de mange menneskene og organisasjonene hun betydde så mye for!

Faniry reiste fra oss den 8. mai – frigjøringsdagen som markeres mange steder i verden. Det føles sterkt symbolsk. Fred, frihet og håp var ord som preget Faniry og livet hennes. Igår ble hennes frigjøringsdag fra plagene.

Men mens hun den ene uken kunne ligge svak i sykehussengen, tappet for energi mens hun mottok de risikable blodoverføringene hun var avhengig av for å overleve, kunne hun være full av livskraft den neste. Legge store planer for fremtiden til Sennepsfrøskolen – skolen hun selv en dag skulle lede videre.

Eller hun kunne reise til Thailand for å motta prisen som Most Outstanding Peace Trainer of the Year fra World Peace Initiative Foundation, anerkjent for sitt «exceptional commitment to the community and heartfelt devotion to the mission of peace in Madagascar».

Hun var selv elev ved Sennepsfrøskolen som barn, og skolen var en helt integrert del av henne. Som lærer holdt hun engasjerende undervisning i fremmedspråk og personlig utvikling – et tema hun brant stadig sterkere for de siste årene. Hun var en hjørnestein på skolen; en som hjalp moren i å veilede kollegaer, hun inspirerte elever og fikk utenlandske besøkende og utvekslingsstudenter til å føle seg hjemme fra første stund. Med språkferdighetene sine, sin kulturelle sensitivitet og sine mellommenneskelige evner bidro hun til å skape et sterkt engasjement for å hjelpe vanskeligstilte barn ut av fattigdom gjennom utdanning.

Faniry hadde en helt spesiell evne til å se hvert enkelt menneske hun møtte. Hun fikk folk til å føle seg verdifulle og spesielle. Hun bar på en enorm kapasitet for nestekjærlighet, fred, positivitet og omsorg. Selv under behandlingen i India for ett år siden brukte hun tid på å be for andre pasienter, trøste mennesker i sorg og hjelpe dem rundt seg – mens hun selv akkurat hadde fått dødsdommen. Slik var Faniry.

Det er ufattelig tungt å skrive om henne i fortid. Vi skal ikke lenger høre latteren hennes i skolegården – men den ringer fortsatt i ørene på dem som var så heldige å få møte henne. Hun var virkelig en solstråle. Et stort menneske med en sjelden evne til å leve for andre og til å spre glede og fred rundt seg.

Noen mennesker setter spor som aldri forsvinner. Faniry var virkelig en av dem❤️
Vi kan bare si takk for alt hun lærte oss!

Gud har hentet hjem en engel han lot oss få låne her på jorden 🕊️

I følge gassisk skikk gir man en pengegave til familien i forbindelse med begravelsen. De som ønsker å bli med på en siste hilsen kan bruke

VIPPS #546840 - «støtte til gravferd»

Overskuddet vil gå til skolen etter Fanirys hjerte.

Alle barna har fått et nytt sett varme klær til vinter-sesongen. Tusen takk til dere som gir❤️
07/05/2026

Alle barna har fått et nytt sett varme klær til vinter-sesongen. Tusen takk til dere som gir❤️

Address

Antsirabe
110

Opening Hours

Monday 09:00 - 16:30
Tuesday 07:30 - 16:30
Wednesday 07:30 - 16:30
Thursday 07:30 - 16:30
Friday 07:30 - 16:30

Telephone

+4792176197

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Sennepsfrøskolen posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Organization

Send a message to Sennepsfrøskolen:

Share