Emely Reform - Beskyttelse mot mobbing

Emely Reform - Beskyttelse mot mobbing Org. nr. 932 695 294

nr.: 932 695 294
Instagram: .reform

Støtt oss - VIPPS 888506

BLI MEDLEM:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfrJndLCCOAKBMgV4SeVdyAwBC-amHzLYA_25qSjg4F7T9j_g/viewform

Marie-Lisbet Amundsen, som vitnet i saken og jobber som professor i spesialpedagogikk ved Universitet i Sørøst-Norge, er...
14/06/2026

Marie-Lisbet Amundsen, som vitnet i saken og jobber som professor i spesialpedagogikk ved Universitet i Sørøst-Norge, er dypt uenig i dommen.

- Statsforvalter fant lovbrudd
Hun påpeker at tilsynet fant lovbrudd hos kommunen, nemlig manglende internkontroll.

- Hvis noen mener at oppfølgingen Emely fikk er i tråd med «god faglig standard», slik det antydes i dommen, betyr dette at barn i Norge er rettsløse.

Foreldrenes advokat, Svein K. Svendsen, mener dommen bommer grovt.

- Likevel er det en katastrofal vurdering i dommen. Den bommer jo grovt. Og det gjør den så vanskelig å svelge, sa Svendsen.

Det mener spesialpedagogen som har fulgt historien om Emely (12) og selv vitnet etter at den 12 år gamle jenta tok sitt eget liv.

Håper at politkerne våkner, noe vi nå har prøvd på i 3. år! Det ubegripelige fortsetter som et faktum! Dette er bare tri...
13/06/2026

Håper at politkerne våkner, noe vi nå har prøvd på i 3. år! Det ubegripelige fortsetter som et faktum! Dette er bare trist!
Fly høyt Emely❤️
Håper at en ser her at det komplett umulig å ansvarlig gjøre skoleeiere her til lands, selv med at elever blir syk av både psykisk og fysisk mobbing en ting er bli fortalt at du skal drepe seg selv over lang tid i tillegg til slag og spark, dette både fra medelever og lærer. Sitte alene på benken osv osv osv… skal dette bare kunne passere…?

Håper folk og ikke minst politikere våkner!!!☀️

Emely tok sitt eget liv, bare 12 år gammel, etter det foreldrene mener var omfattende mobbing. Nå har foreldrene tapt i retten.

Hei  gode medlemmer. Idag er det en meget trist dag for oss! Har laget en liten oppsummering fra dommen:1. Barnet hadde ...
10/06/2026

Hei gode medlemmer. Idag er det en meget trist dag for oss!

Har laget en liten oppsummering fra dommen:
1. Barnet hadde ikke et trygt og godt skolemiljø subjektivt sett. Retten anerkjenner at barnet ikke opplevde skolen som trygg og god.
2. Barnets sårbarhet var reell og kjent. Retten legger stor vekt på språkvansker, latenstid og sosial sårbarhet.
3. Skolen gjorde mye, men det var ikke nok til å bedre situasjonen. Retten beskriver tiltakene som omfattende og faglig adekvate, men sier samtidig at utviklingen tyder på at de ikke var tilstrekkelige.
4. Retten avgjør ikke klart om kommunen brøt pliktene. Ansvarsgrunnlaget blir i praksis stående uavklart.
5. Frifinnelsen bygger nesten helt på årsaks-/adekvansvurderingen. Retten mener dødsfallet var for upåregnelig, fjernt og avledet til å gi erstatningsansvar.

Hva med:
· Har tingretten vurdert adekvat årsakssammenheng for strengt?
· Har retten lagt for mye vekt på skolebyttet og perioden etterpå?
· Har retten lagt for lite vekt på kjent selvskading, depresjon, suicidale tanker og tidligere forsøk?
· Har retten lagt for mye vekt på Statsforvalterens vurdering av skolens tiltak?
· Har retten lagt for lite vekt på at tiltakene faktisk ikke virket over tid?
· Burde retten vurdert kommunens internkontroll og manglende ekstraressurser strengere?

Vi er i en uvirkelig situasjon mtp å kunne anke saken til lagmannsretten, det er et tredelt bilde:
Emely ble trodd i Tingretten og dommen gir en tydelig pekepinn mot Sola Kommune, skal vi bare leve videre med dette da Sola Kommune frikjennes selv om alvorlig svikt har skjedd, da uten konsekvens for kommunen.
Tåler vi å gå i en rettsak til, vi er fortvilet
Økonomien i det vi har allerede påført oss store kostnader på over halv million bare i juridiske utgifter. Hva dagens skole elever i alle norske skoler, det som i praksis retten her sier i dommen er at elever har ingen juridisk rettighet i Norge! Dette om denne dommen blir stående!

Vi er veldig takknemlige for det som er kommet inn mens rettsaken pågikk, det kom inn over kr. 37.000.- det kommer veldig godt med!❤️vi er hjertelig takknemlige for alle og enhver som bidro her og vil være med å dekke noe av kostnadene.

Om vi skal kunne anke så er faktisk det en stor kostnads risiko for oss.
Vi velger å starte en spleis I Emely Reformens navn, vi håper med dette at dere alle kan være med å dele spleisen slik at den når ut til folk. Å få denne dommen omgjort er faktisk veldig viktig for alle barns juridiske rettigheter rundt på alle skoler i Norge!

Dekke tapt rettssak og mulig anke til lagmannsretten.

Professor i spesialpedagogikk, Marie-Lisbeth Amundsen, går i retten til frontalangrep på skule og kommune. Ho har lese s...
21/05/2026

Professor i spesialpedagogikk, Marie-Lisbeth Amundsen, går i retten til frontalangrep på skule og kommune. Ho har lese sakspapira, og er opprørt over at tiltaka frå skulen stadig går på å styrka Emely sosialt. Ho meiner det er som å be eit barn i rullestol om å begynna å gå. Amundsen meiner bestemt at Emely skulle hatt ein spesialpedagog med seg frå første skuledag.

KOMMENTAR: Foreldra til Emely, som tok sitt eige liv i 2023, 12 år gammal, har gått til sak mot Sola kommune. Dei meiner alvorleg mobbing over fleire år gjorde jenta deira psykisk sjuk. Skulen, på si side, såg aldri det dei vil kalla mobbing.

Etter dag 5. i retten: Hva skal en si…Etter flere år med utenforskap på Dysjaland Skole innrømmer ikke Sola Kommune at E...
19/05/2026

Etter dag 5. i retten:
Hva skal en si…
Etter flere år med utenforskap på Dysjaland Skole innrømmer ikke Sola Kommune at Emely ble mobbet, samtidig sier samtlige at hun hadde det ikke trygt og godt slik opplæringsloven krever! Skolen kalte alle de utallige hendelsene som hendelser, avvik ble heller ikke opprettet etter at hun ble banket, selv ikke når hun ble slått i fjeset av gymlærer var avvik. Helsesøster var tydelig etter at hun selv snakket med Emely at dette var uakseptabelt og snakket med rektor om dette, hva skjedde- ingenting, lærer ba Emely om unnskyldning 3. uker etter hendelsen! Uttallige hendelser skjedde som vi dokumenterte, skolen dokumenterte ingenting om hendelsene og varslet skolen, hvor dem gjør ingenting, og ei heller dokumenterer det, dem skriver heller ikke hendelsene inn i aktivitetsplanen, og tiltakene gjøres heller ikke noe med, tiltakene endres ikke! Emely sa selv til skolen at det hjalp aldri å si fra! Og det ser vi nå at dem heller ikke gjorde. Emely mistet tilliten til de voksne rundt seg, noe som sier seg selv da dem ikke gjorde noe for at det skulle bli bedre for henne, vi blir oppriktig leie oss av å høre dette bli bekreftet i vitneboksen! Professor Marie- Lisbet Amundsen bekreftet som vitne i retten at dette var det verste tilfellet hun noen gang hadde vært borti, grovere en dette kan det ikke bli!!! At Emely ble syk av alt hun ble utsatt for fantes det ikke tvil om! Emely skulle hatt tilpasset hjelp fra hun gikk i 3. klasse om ikke fra barnehage alder for impressive språkvansker, da hadde hun kunne forstått de sosiale kodene blant sine medelever, dette forsto hverken PPT eller Dysjaland Skole!

- Skjult mobbing kan være vanskelig å se. Men når man ikke erkjenner at dette er mobbing, er det enda vanskeligere å se.

Når vi satt i rettssalen fikk vi samme følelse som nå bekreftes fra vitneboksen, skolen trodde aldri på Emely når hun ko...
19/05/2026

Når vi satt i rettssalen fikk vi samme følelse som nå bekreftes fra vitneboksen, skolen trodde aldri på Emely når hun kom og ga beskjed, Emely sa selv at det ikke var vits å gi beskjed til voksne!

Hva forteller dette da?
- Det er ikke noen tvil om at Emely hadde det kjempevanskelig og følte seg utrygg, sa tidligere inspektør ved Dysjaland skule, Hege Byberg Klingsheim.

- Emely kan ha opplevd at vi ikke trodde på henne, fastslo Hege Byberg Klingsheim i sin vitneforklaring.

Skolen i Sola kommune «fant» ikke igjen mobbingen Emely fortalte om hjemme.

Dag 2: ❤️🤷🏼‍♂️ det er ikke mye menneskelig for å si det mildt. Vi får alle her innblikk i hva Emely❤️ måtte stå i!!! Sol...
13/05/2026

Dag 2: ❤️🤷🏼‍♂️ det er ikke mye menneskelig for å si det mildt. Vi får alle her innblikk i hva Emely❤️ måtte stå i!!! Sola Kommune i aksjon:

Foreldrene til Emely (12), som tok sitt eget liv etter grov mobbing, har gått til sak mot Sola kommune. Men noen unnskyldning vil kommunen ikke gi.

❤️🙏
11/05/2026

❤️🙏

Mandag starter rettssaken som foreldrene til Emely har reist mot Sola kommune. Emely (12) døde etter mobbing.

❤️🙏
10/05/2026

❤️🙏

Foreldrene til Emely Frantzen har saksøkt kommunen. Retten har satt av fem dager til saken.

Dette blir brutalt og tøft for oss, det er gått 3. år siden vi mistet vår umistelige Emely❤️ nå må vi gjennom rettsappar...
09/05/2026

Dette blir brutalt og tøft for oss, det er gått 3. år siden vi mistet vår umistelige Emely❤️ nå må vi gjennom rettsapparatet for at Emely skal bli trodd og å få belyst hvor viktig det er å få en endring, slik at dette ikke skjer andre. At skoleeier (kommunen) sitter på ansvaret burde det ikke være mulig å slå tvil om. Takk til alle som støtter og følger saken vår, og del gjerne❤️ Emely fortjener nå å bli hørt og trodd slik at hun kan hjelpe andre barn og ungdom.

Mandag starter saken der Bengt Ove og Monica Frantzen krever erstatning fra Sola kommune etter at datteren deres tok sitt eget liv.

Adresse

Jåsundtoppen 40
Sola
4058

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Emely Reform - Beskyttelse mot mobbing legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Emely Reform - Beskyttelse mot mobbing:

Del