Bakke Kulturhistoriske Forening

Bakke Kulturhistoriske Forening Formål: Kulturhistorisk arbeid i gamle Bakke kommune

Etablert et styre for 2022 bestående av:
Egil Normann Eek, formann
Terje Osen, styremedlem
Kåre Bakke, sekretær
Agnar Tesaker, styremedlem
Rune Grandalen, styremedlem
Johan Skogestad, styremedlem
Nils Arne Modal, kasserer

Noen bilder fra dagens dugnad, på vår vei mot “sammalt hvete“.Geir var også med oss idag, og jobben var litt forskaling ...
12/05/2026

Noen bilder fra dagens dugnad, på vår vei mot “sammalt hvete“.
Geir var også med oss idag, og jobben var litt forskaling (ved deling av bekkeløp) + utgraving av det som trengs for å få plass til understokk og selve kvernkallen under kvernhus. I tillegg rakk vi også å blande mørtel, og få støpt det som skulle bak forskalingene vi hadde laget ved be**en. Gikk en del 20 kgs B 25 sekker med mørtel som vi trillet bort, og resultatet er vi meget godt fornøyd med. Utgravingen under kvernhus, ble de yngstes jobb.
Terje og Roy ( de eneste som foreløpig ikke har begynt å kjenne på ryggsmerter) gjorde jobben kjempebra, og må nok regne med flere slike oppdrag….
Et godt team alle sammen, som jobber svært bra mot et felles mål:
Å ta bygdefolk og skoleelever mange, mange år tilbake i tid, for å vise hvordan de i den tid fikk mel til å kunne bake brød…

Kåre B.

Legger ut noen bilder fra gårsdagen, da vi igjen var ved kvernhuset for å rive forskalingen ved tunnelåpning, og det som...
08/05/2026

Legger ut noen bilder fra gårsdagen, da vi igjen var ved kvernhuset for å rive forskalingen ved tunnelåpning, og det som ble støpt borte ved be**en.
Meget solid så det ut til å være, så tror ikke vannet nå skal få gjøre slik skade det tidligere hadde mulighet for.
Neste skritt blir nå å støpe noen fundamenter ved be**en, slik at vi har mulighet til å lede vannet den vei vi ønsker, og i tillegg kunne regulere vannmengde den ene eller andre veien.

Kåre B.

Med et par bilder fra dagens gjøremål, med å ta imot siste rest fra betongbilen for ferdigstøping i tunnelmunning ved kv...
04/05/2026

Med et par bilder fra dagens gjøremål, med å ta imot siste rest fra betongbilen for ferdigstøping i tunnelmunning ved kvernhuset, har vi bare lyst til å si, at vi nå har vært rundt med bankgiroer i alle postkasser på Sira. Kontigenten er som tidligere kr. 100,-. og vi setter stor pris på dere alle, som ønsker å støtte opp om vårt arbeid, til beste for hele bygda vår. Skulle noen likevel ikke ha fått giro, er det bare å betale inn til kontonr. ( se nedenfor).
Til dere alle flotte Bakklendinger som har flyttet ut, men som likevel for all
tid vil være en Bakklending, så koster det idag nesten like mye å sende Giro, som det vi får inn. Vi vil derfor bare gjennom FB, få oppfordre alle som ønsker å være medlem, å betale inn til konto nr. 3030 34 15323.
Hver krone teller i våre gjøremål for bygda, så foreløpig sier vi bare Tusen takk til dere alle, som ønsker å være et viktig støttemedlem for Bakke kulturhistoriske forening!👏

Kåre B.

I dag var bilen bestilt, for å fylle betong bak forskalingen som var satt opp i utløp av jernbaneundergangen. Ikke mindr...
30/04/2026

I dag var bilen bestilt, for å fylle betong bak forskalingen som var satt opp i utløp av jernbaneundergangen. Ikke mindre enn to biler kom?? Vi lurte å om vi hadde bestilt 40 i stedet for 4 m3, men heldigvis ikke🙊🤣. En med betong + en pumpebil. Vi var litt skeptiske om vi kunne fylle alt sammen på en gang pga. stort trykk. Ekspertene mente vi burde ta det i 2 omganger for å være helt sikre, og slik ble det. Dette gikk veldig fint, og selv om betongen var veldig flytende, var det lite som trengte gjennom forskalingen. Det lille som var, ble tettet med litt bordbiter og småstein. Så nå blir det bare å vente til over helgen, for å fylle på med siste rest av betong. Edmund har også i denne sak vært god og viktig å ha med på laget….( vedlegger noen bilder)

Kåre B.

En hel del timer idag, for å forskale utgang av  tunnel, og støpe ned flere søylesko for støtter til selve vannrenna, mo...
23/04/2026

En hel del timer idag, for å forskale utgang av tunnel, og støpe ned flere søylesko for støtter til selve vannrenna, mot kvernkallen. Var bare Rune Grandalen, som ikke var med idag, siden han er eneste i foreningen som fortsatt er i jobb. Øystein Sirnes ser kanskje noen på bilde. Han var også med idag, noe vi satte stor pris på. Nå er forskalingen avstivet ihht. det vi selv mener bør holde, samtidig som vi vet at tung betong kan lage et veldig press. Vi krysser fingrene for at alt går bra, og om ikke så lenge regner vi med å ha betongbil på plass. Vi er nok et skritt nærmere målet, som likevel fortsatt ligger et helt stykke fram… Legger ved noen bilder fra dagens gjøremål!👍

Kåre B.

Kveldens foredragsholder ved årsmøte for Bakke kulturhistoriske forening, Yngve Mardon Knutsen, får velfortjente blomste...
24/03/2026

Kveldens foredragsholder ved årsmøte for Bakke kulturhistoriske forening, Yngve Mardon Knutsen, får velfortjente blomster og Svindlands spekepølser av formann Egil Eek.

24/03/2026

Årsmøte Tirsdag 24. mars. 2026

*Årsmøte ble holdt i bygdestua 24. mars. 2026
*Vi var tilsammen 17 medlemmer inkl.styret
*Egil åpnet med å ønske alle velkommen, og ble også valgt som kveldens møteleder.
*Bjørn Helge Sirnes og Åslaug Sira ble valgt til å underskrive protokoll.
*Kåre leste så årsmelding for 2025, og til den var det ingen kommentarer.
Han gikk bl.a. gjennom historiske hendinger, som ligger i våre forskjellige turløyper, i motsetning til mange andre sine løyper, som bare er merket med pil, fra start til mål.
*Nils Arne leste så opp regnskapet, som viser at økonomien er god, selv om den forestående restaurering av kvernhus vil koste en hel del. Ingen kommentarer
*Nils Arne leste så opp budsjett for 2026, uten kommentarer.
*Forslag fra styret om å holde kontigent på fortsatt kr. 100,- ble vedtatt.
( i stedet for å sende bankgiro, som koster mye, til utflyttede bakklendinger, vil vi heller oppfordre dem gjennom Facebook med kontonr. å betale.
*Til å holde kveldens foredrag, hadde vi fått bygdas tidligere prest Yngve Mardon Knutsen. Han ble i sine 14,5 år i Bakke og Gyland, en av de mest populære prester bygda har hatt, og ga uttrykk for at han fortsatt føler stor tilhørighet både til bygda, og folket her, selv om han er bosatt i Lyngdal.
Han mimret om bl.a. «Gubbetrimmen» som han ble tidlig med i, 4H som han satte høgt, og Idrettslaget. Han var en person som ”menget” seg med folket, og dermed gjorde at det aldri ble den avstand mellom han og folket, som nok mange prester kan føle på. En fin fortelling med både litt skjemt og alvor, som vi alle satte pris på.
Egil overrakte velfortjent blomsterbukett og spekepølser fra Svindland som takk for at han tok turen, sammen med sin kone Ann- Helén.
*Så var det tid for kaffe, brus og kringle. Det smakte fortreffelig, og praten gikk livlig, blant damene ved det ene bordet, og herrene ved det andre.
*Etter kaffen gjenstod bare valget, og det gikk fort unna.

Formann: Egil Eek. 1 år. Ikke på valg
Sekretær: Kåre Bakke 1 år. Ikke på valg
Kasserer: Nils Arne Modal. 2 år. På valg
Styremedlem: Agnar Tesaker. 1 år. Ikke på valg
Styremedlem: Terje Osen. 1 år. Ikke på valg
Styremedlem: Rune Grandalen. 2 år. På valg
Styremedlem: Johan Skogestad 2 år. På valg
Styremedlem: Roy Osen 2 år. På valg

*Egil avsluttet så møtet med å takke alle som møtte opp, og ønsket god tur hjem!

……………………………………. ……………………………………
B.H. Sirnes Åslaug Sira

I dag har jeg lyst til å legge ut ett par bilder av den flotte kvernkallen Johan har laget, og som nå er ferdig. Et prod...
10/03/2026

I dag har jeg lyst til å legge ut ett par bilder av den flotte kvernkallen Johan har laget, og som nå er ferdig. Et produkt han virkelig kan være stolt av, og som vi gleder oss til en dag å få montert der den er tenkt, og ikke minst med håp om at den en dag vil vise for alle, hvordan de i gamle dager laget mel.
Vi ser av bildet, at han har fått montert jernstanga (tangen) fra den gamle kallen inni den nye, med tverrjernet (siglen), som er innfelt i den roterende oversteinen, og som tangen går gjennom for å drive steinen rundt.
Ellers er skovlene festet i (forhåpentligvis) riktig vinkel, slik at vannstrålen fra vannrenne får max trykk mot disse, for å drive oversteinen. Skovlene og selve kroppen av kallen er forsterket med rustfrie bandjern, for å tåle belastningen den vil bli utsatt for.
Et fantastisk sluttprodukt, fra det som en gang var ei kraftig furu, hugget i Jendal!👏

Kåre

09/03/2026

Årsmøte i Bakke kulturhistoriske forening.

Bygdestua, Tirsdag 24. Mars kl. 1900.
Vanlige årsmøtesaker.
Kåseri v/ tidligere prest, Yngve Mardon Knutsen.
Valg
Evnt. saker må være styret ihende senest 17. mars.
Alle ønskes velkommen!

En liten tur  for å felle et eiketre idag, da vi trengte de nederste deler av stammen, til grunnstokk og lettestokk i fo...
20/01/2026

En liten tur for å felle et eiketre idag, da vi trengte de nederste deler av stammen, til grunnstokk og lettestokk i forbindelse med kvernhusjobben. Grunnstokken er den som ligger helt nederst, under kvernhuset, og som selve kvernkallen hviler på. Lettestokken er så festet i motsatt ende av grunnstokken, går gjennom gulvet i kvernhuset, og brukes til å kunne løfte eller senke selve kvernkallen med oversteinen, alt etter hvor fint og grovt mjølet skal være.
Vi trodde vi trengte kun 4 mann for denne jobben, men heldigvis kom også Agnar og Geir, og det gjorde alt lettere. Stokkene på bildet skulle trekkes for hånd rundt 100 mtr. ut av terrenget, og når da den største veide ca. 200 kg. så trengtes en del muskelmasse for å få de fram til tilhengeren. …
Nå ligger de for tur til å fraktes til Smiebakken, der Jan har mye forskjellig utstyr, og har sagt seg villig til å hjelpe til med å sage dem…..
Litt rolig på denne mørke og kalde årstiden, men “litt“ skjer likevel….

Kåre

26/10/2025

Noen få bilder fra tirsdag, da vi igjen var ute på jobb ved kvernhuset. Vi skulle denne dag rydde en del i be**en ovenfor og nedenfor kvernhuset.
Tidens tann har i årenes løp ført atskillige mengder med grus og stein nedover, og dette har så blitt liggende her hvor bekkeløpet flater ut.
En skikkelig regnværsdag skulle det bli, og heldigvis hadde vi fått med oss Tom Tesaker med sin gravemaskin og traktor for bortkjøring av masser. Grovarbeidet ble gjort, så nå gjenstår bare litt finpussing med krafse, for å få det slik vi ønsker.
Ellers står nå for tur å få forskalt og støpt utløp av renne som går under jernbanen. Som dere ser av de to siste bilder, så har vannet på denne kanal, som NSB har støpt, også vist muskler, og vasket bort jord og stein slik at utløp henger i løse luften.
Etter dette, blir det antagelig å få satt selve kvernkallen på plass, der den skal være for å få gjort jobben med å forhåpentligvis en gang få rotere den store og tunge kvernsteinen.
Fortsatt gjenstår mye arbeid, og vi ser det vi visste, at ting tar tid, men at det likevel stadig går framover…
Kåre

Adresse

Sira
4438

Telefon

+4791129892

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Bakke Kulturhistoriske Forening legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Bakke Kulturhistoriske Forening:

Del