01/06/2026
NYHETSBREV MAI 2026
Det ble til slutt enighet i årets hovedoppgjør. Natt til fredag 29. mai ble det klart at totalramma i årets oppgjør er 4,4 prosent for kommunesektoren på lik linje som frontfaget. For Unios grupper er det avtalt sentrale tillegg på mellom 22.800 og 34.100 kroner med virkning fra 1. mai 2026. Ny garantilønn justeres tilsvarende. Det er ikke satt av midler til lokale forhandlinger i år.
Et av de vanskeligste temaene under årets forhandling var arbeidstidsavtalen til lærerne (SFS 2213). Nå er partene enige om at avtalen skal videreføres. Avtalen reforhandles før neste hovedtariffoppgjør, som er i 2028. Les mer om oppgjøret her: https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2026/sporsmal-og-svar-om-kommuneoppgjoret-2026/
Lokale forhandlinger for våre ledermedlemmer i kommunen blir etter sommeren.
Forhandlingsstart for PBL er satt til 8. og 9. juni.
Aktuelt
I mai hadde vi et samarbeidsmøte med Sandefjord Venstre. Der fikk vi løftet aktuelle saker. Vi snakket blant annet om et ønske om å evaluere avdelingsledermodellen og innretningen for 1. klasse med mer lek. I juni skal vi også ha samarbeidsmøte med Høyre Sandefjord. Det ser vi frem til!
I mai arrangerte vi siste medlemskveld denne våren, Quiz-kveld på Furuegg. Vi var rundt 140 stykker samlet denne kvelden, og vår egen Tore Fredrik Wikran var quizmaster. Hva heter rev på latin? Hvor høy kan en furu bli? Ja, nå vet vi litt mer enn hva vi gjorde før quiz!
Vi har også arrangert medlemskveld om barnehagelærerrollen som er et internt arbeid i Utdanningsforbundet med mål om å videreutvikle politikk på barnehagefeltet. Laila Mythe, kontaktperson for barnehage i Utdanningsforbundet Vestfold, arrangerte medlemskvelden for oss. Det var lagt opp til gode diskusjoner om barnehagelærerprofesjonen.
Halvåret som har gått
Dette halvåret har vært innholdsrikt. Vi har hatt blant annet lederseminar, stand på torvet, medlemskveld med Abid Raja og Mattias Øhra. Vi har fått møte gamle kjente og nye ansikter, og ikke minst fått mange tilbakemeldinger fra dere. Vi setter utrolig stor pris på det! Nå nærmer sommeren seg, og vi gjør oss etter hvert klare for å gå inn i feriemodus. Vi håper dere får nyte noen varme sommerdager når de kommer og lader batteriene til august.
Lokallagskontoret er stengt i perioden 26. juni - 3. august. Vi er likevel tilgjengelig hvis dere trenger oss 😊 Det blir lagt ut informasjon på vår Facebookside før 26. juni om hvem som kan kontaktes hvis det er behov.
Hvis du har innspill eller kommentarer, ta gjerne kontakt med oss!