15/05/2026
Hurra for 17.mai - vi håper alle får en trygg og fin dag, enten du går i tog, spiser is til middag eller heier fra sidelinja 🥳
Vi i Søgne Røde Kors er stolte over at vi får danne flaggborg på den store dagen.
Vi vet jo at en lang dag med mye folk, forhåpentligvis varme og sikkert høyt tempo kan bli litt krevende – særlig for de minste og de eldste. Derfor vil vi gjerne dele noen enkle råd som kan gjøre dagen litt tryggere for alle:
⛑️ Hold ekstra godt øye med barna!
I store folkemengder kan det fort bli uoversiktlig. Avtal gjerne et fast møtested dersom dere blir borte fra hverandre. For de minste kan det være smart å ha telefonnummer skrevet på armen eller i en lapp i lomma, eller kanskje på klærne.
Lær barna å ta kontakt med voksne i uniformer som f.eks politi eller ambulanse eller oss i Røde Kors.
⛑️ Husk pauser, mat og drikke!
17. mai blir ofte en lang dag med mye aktivitet. Lite mat og drikke, kombinert med varme og mye inntrykk, kan føre til at noen blir svimle eller uvel. Blek hud, kvalme, svimmelhet eller unormal tretthet er tegn det er lurt å følge med på.
👉 Da kan det hjelpe å sette seg ned i skyggen, få litt ro og drikke vann dersom personen er våken og klarer det selv. Løsne gjerne stramme klær som slips, bunadsskjorte eller belte.
⛑️ Ta symptomer på alvor!
Plutselige smerter, tung pust, lammelser eller akutt sykdom skal alltid tas på alvor. Dersom det ikke går raskt over – ring 113
🩹 Litt forberedt er aldri dumt!
Et par plaster i lomma kan faktisk redde dagen. Gnagsår og småsår er faste innslag på nasjonaldagen, og litt enkel førstehjelp kan være gull verdt.
⛑️ Ta vare på hverandre – så skaper vi en trygg, varm og minnerik feiring for både små og store.
Gratulerer med dagen når den kommer! 🇳🇴