11/06/2026
Hvilken dag! 🤩💙🤩
I Helsepersonellplan 2040 foreslås det å innføre en ny offentlig spesialistgodkjenning for sykepleiere innen anestesi, barn, intensiv, operasjon, kreft , psykisk helse og rus, helsesykepleier og jordmor. https://www.aftenposten.no/norge/i/aJ4jM5/ny-type-sykepleiere-skal-gi-hoeyere-status-og-bedre-berdeskap
Enn det! Helt nydelig!
Takk til hele laget i Norsk Sykepleierforbund som har jobbet for spesialistgodkjenning i mange år. 💙
Takk til nåværende og tidligere medlemmer, landsstyrer , lokalgruppeledere og ledere i
Intensivsykepleierne NSF, som sammen med de andre faggruppene og NSF har arbeidet for spesialistgodkjenning.💙
Og takk til intensivsykepleier Lise Paulsberg Hars som stilte opp til intervju med Aftenposten💙
I 2024, fikk jeg følgende beskjed fra ett av våre æresmedlemmer som hadde vært med å etablere faggruppa i 1978:
- Den spesialistgodkjenningen Torunn, den håper jeg du sørger for å få på plass. Den har vi kjempet for siden faggruppa ble etablert og den må vi ikke gi opp!»
Vi har aldri vært nærmere enn i dag.
Så gjenstår det å se hvilken modell for spesialistgodkjenning som kommer på høring, og om Stortinget til slutt vedtar.
Men vi, og laget i NSF , er klare til å svare ut - det har vi vært lenge.
Og som Lill Sverresdatter Larsen uttalte til Tidsskriftet Sykepleien i kveld:
– Spesialistgodkjenning gir et nasjonalt kvalitetsstempel og en mer enhetlig faglig standard. Det vil gi en klarere rolle, ansvar og myndighet og gjør det enklere med en tydelig og riktig ansvar- og oppgavedeling, basert på det kompetansebehovet som pasienten har. Spesialsykepleierne har en avansert kompetanse som ikke utnyttes godt nok i dag. Med en offentlig godkjenning kan de ta større faglig ansvar.»
Hvis regjeringen blir hørt, vil åtte nye spesial- og masterutdanninger for sykepleiere kunne få spesialist-stempelet på seg. Men hva vil det egentlig bety i praksis?